Kronika

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

WHAT IN ME IS FEMININE?

The Polish-Ukrainian exhibition of feminist art, dedicated to the topic of “femininity” in the society, will be held at the Visual Culture Research Center (Kyiv) from November 19 to December 21.

Today we live in a world, where realization of political demand for equality of sexes has become possible despite real or imaginary differences between them. This implies a need for comprehensive reflection on cases of discrimination, as well as an analysis of "masculine" and "feminine" constructs.

Nagrody Biennale Malarstwa „Bielskiej Jesieni 2015

Martyna Czech, młoda artystka z Tarnowa (ur. 1990), aktualnie studentka IV roku Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, w pracowni malarstwa prof. Andrzeja Tobisa, została laureatką Grand Prix (w wysokości 30 tys. zł) – Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” za zestaw trzech obrazów: „Ex 1”, „Nikt” oraz „WC”. Jury podjęło decyzję jednogłośnie, uzasadniając swój werdykt następująco: „Obrazy te cechują się kompozycyjną prostotą, operują elementarnymi kolorami, ale jednocześnie tkwi w nich wielka wizualna siła.

Wojciech Gilewicz, "Cuboids", Galeria Cuchifritos, Nowy Jork, do 29.11.15

 

W nowojorskiej Galerii Cuchifritos, części Artists Alliance Inc w Essex Street Market na Lower East Side na Manhattanie 29 listopada kończy się indywidualna wystawa Wojciecha Gilewicza Cuboids". Artysta pokazuje na niej pracę wideo będącą opowieścią o jego malarsko-performatywnych działaniach oraz trzy tytułowe przestrzenne obiekty malarskie, nad którymi pracuje od 2009 roku, i które prezentowane były wcześniej na wystawach grupowych w Nowym Jorku.

Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, „Dryfując", Łaźnia, Gdańsk, do 22.11.2015

 

21 kwietnia 2006 roku norweski tankowiec wyłowił człowieka dryfującego na prymitywnej tratwie. Rozbitek znaleziony został w duńskiej cieśninie Skagerrak, oddzielającej Danię od Szwecji i Norwegii. Media spekulowały na temat tożsamości „tajemniczego mężczyzny" jednak rozbitek nigdy się do niej nie przyznał i nie ujawnił kraju pochodzenia. Nie posiadał żadnych dokumentów i twierdził, że pochodzi z Kalifornii (USA) i został dwa lub trzy dni wcześniej porzucony na morzu przez załogę angielskiego statku, którym płynął.

Wystawa „Dryfując" duńskiego duetu Nielsen & Johnsen podejmuje temat Innego, wyrzuconego poza granice systemu.

"69% bez okrucieństwa", Elektrownia, Radom, do 31.12.2015

W Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej w Radomiu prezentowana jest obecnie wystawa "69% Cruelty Free" duetu Czekalska+Golec. Artyści od połowy lat dziewięćdziesiątych konsekwentnie zajmują się tematami z zakresu animal studies i teorii posthumanistycznej. W ich sztuce każda istota żywa jest tak samo ważna i wrażliwa, jak człowiek. Zwierzęta nie są tu tematem czy przedmiotem dzieła, ale jego aktywnymi twórcami i odbiorcami. Tatiana Czekalska i Leszek Golec proponują zatem odwrócenie tradycyjnych, "ludzkich" ról panujących w świecie sztuki. Jako artyści podziwiają doskonałość innych stworzeń i stają się przewodnikami po świecie przyrody pełnym naturalnej kreacji.

[A]symetrie. Sztuka współczesna w kontekście muzeum, Lublin, od 23.10.2015

Wystawa jest swoistym eksperymentem polegającym na czasowym zestawieniu dzieł z kolekcji Sztuki Współczesnej Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych ze zbiorami Muzeum Lubelskiego w Lublinie. Zderzenie sztuki nowej i dawnej oraz uzupełnienie muzealnej ekspozycji przez kolekcję sztuki współczesnej, na którą składają się zarówno prace tworzone tradycyjnymi mediami (malarstwo, rzeźba), jak również wykorzystujące nowe technologie wizualne (fotografia, film, multimedia) stać się ma częścią dyskursu wystawienniczego poświęconego relacjom pomiędzy sztuką współczesną a zbiorami muzealnymi. Zestawienia uwzględnią podobieństwa i różnice tematyczne, formalne i medialne obu zbiorów.

Nowy Duch od 23.10.2015

Wystawa jest próbą dookreślenia zjawisk w najnowszej sztuce polskiej, których cechą charakterystyczną jest zwrot w kierunku świeckiej duchowości oraz potrzeby konstruowania, komunikowania i badania indywidualnych światów wartości w kontakcie z Innymi, w sprywatyzowanej i niezależnej względem instytucjonalnych religii oraz ideologicznych sporów przestrzeni. Wybrani artyści koncertując się na pracy z codziennością, szukając kontaktu z człowiekiem oraz naturą ustalają swoje relacje ze światem i społeczeństwem. Poszukiwania te zdają się być odpowiedzią na dominujący paradygmat rozwoju jednostki jako zatomizowanej, dążącej do maksymalizacji wymiernych korzyści w oparciu o neoliberalny model funkcjonowania.

Konrad Pustoła. Wspomnienie

To musiało być w okolicach 2000 roku. Robiąc zdjęcia w Wielki Piątek w Kalwarii Zebrzydowskiej, w tłumie fotoreporterów obwieszonych szybkostrzelnymi canonami i nikonami zobaczyłem chłopaka z archaicznym graflexem, który przymierzał się do sfotografowania aktora grającego Jezusa. Jakiś czas później na nieistniejącym już portalu latarnik.pl przeczytałem opis tej sytuacji i poznałem nazwisko fotografa. Wkrótce potem Konrad Pustoła dostał nagrodę w Konkursie polskiej Fotografii Prasowej za cykl „Sanna", także wykonany graflexem, tyle że już na materiałach Polaroida, a w 2002 roku w Małej Galerii ZPAF w Warszawie otworzyła się wystawa jego zdjęć Warszawy zrobionych wielkoformatową kamerą otworkową.

Maciej Chodziński, "Selbstassemblierung"

Tuż po Wielkim Wybuchu wszechświat był bezkształtny, pozbawiony formy i zawartości. Ten błogi stan symetrii został jednak szybko zakłócony. Ciemny, prosty, nieznający cierpienia wszechświat zaczął stygnąć i nabierać kształtów. Symetria i stan równowagi zostały zaburzone, rozpoczął się bezlitosny marsz materii i energii ku cięższym pierwiastkom. Niejednorodności w gęstości gazów niczym zarodki krystalizacji o kosmicznej skali stały się ogniskami grawitacyjnymi, które zaczęły przyciągać otaczający je materiał. Powstały gwiazdy wypluwające ze swych jąder ciężkie pierwiastki umożliwiające uformowanie układów planetarnych. Z biegiem czasu ich materiał ostygł, zakrzepł do formy kryształów i cząsteczek o rosnącej złożoności.