Rozmowy

(Bez) krytyczna opresja rynku na peryferiach

Trwający do początku lat '80. coraz bardziej zapętlający się związek świata sztuki z rynkami finansowymi wchodzi teraz prawdopodobnie w fazę, po której może nastąpić jedynie powolny lub bardzo gwałtowny odwrót. Ten bardzo konsekwentnie rozwijający się proces w widoczny sposób zmienia organizację pola sztuki. Historia sięga głęboko do lat 70., do sfer odległych od ówczesnych światów sztuki, gdzie tworzą się zręby porządku nazywanego dziś trochę nieostro neoliberalizmem. To właśnie neoliberalizm doprowadzi obrót sztuką do skali trudnej do wyobrażenia, napędzając popyt na silnych jak nigdy wcześniej targach sztuki niematerialnym pieniądzem, wytwarzanym przez kolejne decyzje banków centralnych.

Zaczęło się od tego, że Soho poszedł na plażę

William Kentridge i jego brat Matthew Kentridge opowiadają Małgorzacie Sady o książce "The Soho Chronicles: 10 films by William Kentridge", napisanej przez Matthew (Seagull Books, 2015).

Rozmowa z twórczyniami spektaklu "Przyjemna i pożyteczna"

Kamila Wielebska: Czy napisałaś ten tekst dla Klary?
Bogna Burska: Tak. Zwróciłam się do niej, kiedy jeszcze nie miałam tekstu, z samym pomysłem.

O niemożliwości powrotu. Sztuka na uchodźstwie

W paryskim Centre Pompidou właśnie dobiega końca retrospektywa Mony Hatoum, palestyńsko-libańskiej artystki, która od ponad czterdziestu lat żyje i tworzy w Londynie.

Anastazy B. Wiśniewski – outsajder powspółczesny

Obecne przetasowania na scenie sztuki zdają się wypychać z niej więcej artystów niż do niej włączać.

Inne spojrzenie. Rozmowa z Gustem Van den Berghe

Kamila Wielebska: Użyłeś w „Lucyferze" [Grand Prix 15. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty, przyp. red.] unikatowego kształtu kadru.

Nie wszystkie wystawy są dla wszystkich. Rozmowa z Moniką Szewczyk

Marcin Krasny: Jesteś dyrektorką białostockiego Arsenału już od ćwierćwiecza...
Monika Szewczyk: Każda kobieta po pięćdziesiątce marzy o takim zagajeniu rozmowy.

Na rzecz domeny publicznej. Krzysztof Wodiczko w Muzeum Sztuki

Muzeum Sztuki w Łodzi przygotowało retrospektywną wystawę twórczości Krzysztofa Wodiczki, ważnego kontynuatora idei awangardy i prekursora sztuki krytycznej.

Subskrybuj zawartość