"69% bez okrucieństwa", Elektrownia, Radom, do 31.12.2015

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

W Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej w Radomiu prezentowana jest obecnie wystawa "69% Cruelty Free" duetu Czekalska+Golec. Artyści od połowy lat dziewięćdziesiątych konsekwentnie zajmują się tematami z zakresu animal studies i teorii posthumanistycznej. W ich sztuce każda istota żywa jest tak samo ważna i wrażliwa, jak człowiek. Zwierzęta nie są tu tematem czy przedmiotem dzieła, ale jego aktywnymi twórcami i odbiorcami. Tatiana Czekalska i Leszek Golec proponują zatem odwrócenie tradycyjnych, "ludzkich" ról panujących w świecie sztuki. Jako artyści podziwiają doskonałość innych stworzeń i stają się przewodnikami po świecie przyrody pełnym naturalnej kreacji. Towarzyszą swojemu kotu w nocnych wędrówkach, ukazując na fotografiach tajemnicze krajobrazy, które bez oświetlenia dostępne są tylko kocim, doskonalszym niż nasze, oczom. Barokowe rzeźby przedstawiające świętego Franciszka z pełną premedytacją oddają we władanie uważanemu za szkodnika kołatkowi, drążącemu fantastyczne korytarze w figurze katolickiego patrona zwierząt. Sama galeria sztuki jest dla artystów nie tylko miejscem obcowania ze sztuką, ale ekosystemem, w którym nieustannie toczy się życie niewielkich istot, jak owady czy mikroorganizmy. Neon "STILL ALIVE" wzbogacony o bardzo wrażliwy czujnik ruchu reaguje na obecność nie tylko ludzi zwiedzających wystawę, ale każdej, najmniejszej nawet poruszającej się istoty. Wreszcie najbardziej wyrafinowane estetycznie i tworzone z najdroższych materiałów dizajnerskie przedmioty artyści poświęcają dla ratowania stworzeń, które bezmyślnie i okrutnie eliminujemy z naszego otoczenia, jak pająki czy ćmy. Czekalska+Golec podważają też zakorzenione w nas poczucie własnej dobroci i wrażliwości. Tytułowe "69% braku okrucieństwa" to nie najlepszy wynik dla istot uważających się za najdoskonalsze stworzenia żyjące na Ziemi. W pacy "Sensitive" stajemy wreszcie przed pytaniem, czy zło jest złem tylko w obliczu czynów popełnionych wobec drugiego człowieka, czy też każdy z nas dźwiga jego brzemię co dnia niszcząc inne żywe i czujące istoty?

Czekalska+Golec, "69% Cruelty Free", MSCW Elektrownia, Radom, 2.10–31.12.2015

„CATWALK”, „Wearing White Vege Fur”, fragment kolekcji, „Petformance for photography”, 2009–2015, fot. Leszek Golec
„CATWALK”, „Wearing White Vege Fur”, fragment kolekcji, „Petformance for photography”, 2009–2015, fot. Leszek Golec

„Sensitive”, sierść kota wegetarianina, projekcja LCD 2014, fot. Leszek Golec
„Sensitive”, sierść kota wegetarianina, projekcja LCD 2014, fot. Leszek Golec

„The Favorite Revelation”, Chrystus głaszczący, projekt pomnika 2002-2015, fot. Leszek Golec
„The Favorite Revelation”, Chrystus głaszczący, projekt pomnika 2002-2015, fot. Leszek Golec

„HOMO ANOBIUM St. FRANCIS 100% SCULPTURE 1680–1985”, obok „Avatar bio/logical” 2002, fot. Leszek Golec
„HOMO ANOBIUM St. FRANCIS 100% SCULPTURE 1680–1985”, obok „Avatar bio/logical” 2002, fot. Leszek Golec

Plan ogólny „69% Cruelty Free”, fot. Leszek Golec
Plan ogólny „69% Cruelty Free”, fot. Leszek Golec

„HOMO ANOBIUM St. FRANCIS 100% SCULPTURE 1680–1985”, w tle „STILL ALIVE”, neon bez rtęci, system sterowników, 2014, fot. Leszek
„HOMO ANOBIUM St. FRANCIS 100% SCULPTURE 1680–1985”, w tle „STILL ALIVE”, neon bez rtęci, system sterowników, 2014, fot. Leszek Golec

Plan ogólny „69% Cruelty Free”, fot. Leszek Golec
Plan ogólny „69% Cruelty Free”, fot. Leszek Golec