"99,965", galeria Miłość, Toruń, 26.09 – 25.10.2015

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Wystawa "99,965" to szkic poświęcony czerni. Wychodząc z założenia, że czerń to nie kolor, kuratorzy skierowali się ku potencjalności tego pojęcia. Jest to barwa schizmy i rozdźwięku. Czerń pozwala spojrzeć na siebie jako obszar, gdzie dochodzi do spajania wszelkich skrajnych idei, wyobrażeniowych antagonizmów, błędów ewolucji, przewartościowań rzeczywistości, wymknięć z granic naszego języka i świata, czy w końcu obszar, gdzie dominuje zdeterminowany radykalizm ukształtowany z przeżyć i emocji.

Didaskalia dla narracji wystawy przywodzą wydarzenie z 1913 roku, kiedy to odbyła się premiera opery Michaiła Wasiljewicza Matiuszyna "Zwycięstwo nad słońcem". Dzieło miało charakter utworu programowego – manifestu nowej futurystycznej sztuki. Opera opowiadała historię zwycięstwa człowieka i uwięzienia przezeń słońca. Jej bohaterowie żyli w świecie bez słońca, gdzie wszyscy są nieśmiertelni i wolni od przeszłości oraz wspomnień. Utwór kończy się swego rodzaju pożegnaniem z bezpieczną przeszłością i otwarciem na nieznane. Wśród osób zaangażowanych w pracę nad operą był Kazimierz Malewicz, autor scenografii i kostiumów. To wówczas w głowie artysty rodzi się pomysł "czarnego kwadratu", który swoją premierę miał dwa lata późnej.

Opowieść o aresztowaniu słońca i zrodzeniu się idei "czarnego kwadratu" kieruje uwagę na dwa pola: radykalizm i futurologię. Ma to swoją kontynuację w tytule wystawy oznaczającym liczbę wyrażającą w procentach stopień, w którym materiał nazwany Vantablack pochłania padające na niego światło. Według twórców, Vantablack jest tak czarny, że na jego podstawie możemy wyobrazić sobie, jak wygląda czarna dziura. Substancja stworzona przez brytyjskich badaczy zbudowana jest z nanorurek węglowych i dzięki swoim właściwościom może być wykorzystywana w wojsku i agencjach kosmicznych. Tutaj konstrukcja wystawy zamyka się.

"99,965", galeria Miłość, Toruń, 26.09 – 25.10.2015
artyści: Piotr Kmita, Paweł Olszczyński, Aleka Polis i Wiktor Paweł Zmysłowski, Justyna Scheuring, Mikołaj Tkacz
kuratorzy: Piotr Lisowski & Natalia Wiśniewska
Otwarciu towarzyszył performance Justyny Scheuring "Zwycięstwo nad słońcem"

Aleka Polis i Wiktor Zmysłowski, "Etwas ganz Anderes", 2015, wideo. Fot. Tytus Szabelski
Aleka Polis i Wiktor Zmysłowski, "Etwas ganz Anderes", 2015, wideo. Fot. Tytus Szabelski

Aleka Polis, "Transmutacje", 2003-2014, grafika cyfrowa, wydruk, każda 11x11 cm. Fot. Tytus Szabelski
Aleka Polis, "Transmutacje", 2003-2014, grafika cyfrowa, wydruk, każda 11x11 cm. Fot. Tytus Szabelski

Justyna Scheuring, "Zwycięstwo nad Słońcem", 2015, performans, instalacja. Fot. Tytus Szabelski
Justyna Scheuring, "Zwycięstwo nad Słońcem", 2015, performans, instalacja. Fot. Tytus Szabelski

Justyna Scheuring, "Zwycięstwo nad Słońcem", 2015, performans, instalacja. Fot. Tytus Szabelski
Justyna Scheuring, "Zwycięstwo nad Słońcem", 2015, performans, instalacja. Fot. Tytus Szabelski

Justyna Scheuring, "Zwycięstwo nad Słońcem", 2015, performans, instalacja, obiekty różne. Fot. Tytus Szabelski
Justyna Scheuring, "Zwycięstwo nad Słońcem", 2015, performans, instalacja, obiekty różne. Fot. Tytus Szabelski

Paweł Olszczyński, "Siatka", 2015, mural, akryl, 180x220 cm. Fot. Tytus Szabelski
Paweł Olszczyński, "Siatka", 2015, mural, akryl, 180x220 cm. Fot. Tytus Szabelski

Piotr Kmita,
Piotr Kmita, "Amerykański sen", 2015, wideoinstalacja. Fot. Tytus Szabelski