Top 25

Cudowna i (nie)pożyteczna. Aleksandra Waliszewska w CSW


„Podstawowym elementem sytuacji bohatera baśniowego jest zagrożenie, które dotyczy albo fizycznej egzystencji bohatera, albo jego egzystencji moralnej

Mediations Biennale, Poznań, 11.09.2010

Inaugurację Mediations Biennale w Poznaniu stanowiło 5 otwarć głównych wystaw dokonanych 11 września 2010 kolejno w różnych punktach miasta. Ekspozycje czynne do 30.10.2010.

Godz.12. Muzeum Narodowe w Poznaniu, wystawa "Beyond Meditions" część I;

kuratorzy: Ryszard W. Kluszczyński i Tsutomu Mizusawa










„Obieg” zmienia formułę

Drodzy Czytelnicy i Autorzy „Obiegu"

W ramach istotnej ewolucji CSW Zamek Ujazdowski nastąpi też wyraźna zmiana profilu „Obiegu": przestanie on być pismem komentującym i recenzującym wydarzenia artystyczne oraz prezentującym wybranych artystów. Taka formuła stawała się coraz bardziej kłopotliwa dla instytucji, która z jednej strony prowadzi własny program prezentacji, poszukiwań artystycznych i badań, a z drugiej, jako wydawca „Obiegu", pośrednio komentuje działalność innych instytucji sztuki współczesnej. Choć zawsze staraliśmy się, by publikujący u nas autorzy przedstawiali własne oceny zjawisk artystycznych, to jednak niejednokrotnie były one odbierane jako stanowisko CSW Zamek Ujazdowski.

Bezdomne meble - o pomniku na Placu Bohaterów Getta w Krakowie

Pomnik na Placu Bohaterów Getta w Krakowie

Stosowane sztuki społeczne: od symulakrum do aktywizmu (i z powrotem?)


Spędziłem niedawno dłuższą chwilę, dyskutując z uznaną polską artystką średniej generacji, która przekonywała mnie, że jako artystka nie należy do żadnej klasy społecznej. Jej zdaniem mówienie o tożsamości czy pozycji klasowej jest zasadne w przypadku robotników, prawników i innych "zwykłych" ludzi, jednak artysta, ze względu na szczególne egzystencjalne ryzyko, z jakim wiąże się jego praca, wymyka się podobnym klasyfikacjom. Socjologicznie rzecz biorąc, nie jest to prawda. Pierre Bourdieu szczegółowo analizował społeczne funkcjonowanie sztuki i sprawa klasowej pozycji artystów została przez niego rozstrzygnięta w dość przekonujący sposób.

Paradoksy krytyki

We wprowadzeniu do klasycznego już chyba eseju „What happened to art criticism" (2003) James Elkins zwraca uwagę na ciekawy paradoks: krytyka jest w kryzysie, nikt nie ma wątpliwości, ale zarazem gwałtownie się rozwija.

Księdzu świeczkę, a „plastykom” ogarek. Kilka słów o prowincjonalnych galeriach

Ziemia odzyskana

Jeśli przyjrzymy się historii sieci Biur Wystaw Artystyczny, możemy zauważyć pewien ciekawy paradoks. Przypomnijmy, że powołano je do życia w 1949 roku jako Centralne Biuro Wystaw Artystycznych z siedzibą w Zachęcie na wniosek Polskiego Związku Artystów Plastyków. Jak w obszarze pracy robotnika i chłopa centralnie planowano rozwój gospodarczy kraju (w 1949 zakończył się plan trzyletni), tak też planowemu kształtowaniu próbowano poddać wysiłek twórczy „plastyków". Zadania sieci BWA nie sprowadzały się tylko do promowania czy kontroli odpowiednimi regulacjami treści, które dystrybuowano po „salonach wystawienniczych" w kraju.

Zaczęło się od tego, że Soho poszedł na plażę

William Kentridge i jego brat Matthew Kentridge opowiadają Małgorzacie Sady o książce "The Soho Chronicles: 10 films by William Kentridge", napisanej przez Matthew (Seagull Books, 2015).

(Bez) krytyczna opresja rynku na peryferiach

Trwający do początku lat '80. coraz bardziej zapętlający się związek świata sztuki z rynkami finansowymi wchodzi teraz prawdopodobnie w fazę, po której może nastąpić jedynie powolny lub bardzo gwałtowny odwrót. Ten bardzo konsekwentnie rozwijający się proces w widoczny sposób zmienia organizację pola sztuki. Historia sięga głęboko do lat 70., do sfer odległych od ówczesnych światów sztuki, gdzie tworzą się zręby porządku nazywanego dziś trochę nieostro neoliberalizmem. To właśnie neoliberalizm doprowadzi obrót sztuką do skali trudnej do wyobrażenia, napędzając popyt na silnych jak nigdy wcześniej targach sztuki niematerialnym pieniądzem, wytwarzanym przez kolejne decyzje banków centralnych.

"Onone - Świat Po Świecie" - cybernetyczne ciało jako pełnia

"Na początku była [...] pełnia zawierająca w sobie wszystkie możliwości"
Eliade

Zagubiony i odnaleziony w sklepie z pamiątkami, czyli ‘baśń wigilijna’

Uznany „paradokument" „Exit through the Gift Shop: A Banksy Film" [Wyjście przez sklep z pamiątkami. Film Banksy'ego] jest satyrą enigmatycznego brytyjskiego twórcy street artu na współczesny świat sztuki. Będący swego rodzaju bajką (a raczej szeregiem bajek), film opowiada historię Thierry'ego Guetty, francuskiego ekspatrianta w średnim wieku mieszkającego w Los Angeles, który we wczesnych latach 2000 staje się chwilową sensacją tego świata. Początkowo Thierry obsesyjnie filmuje wszystko wokół siebie, po czym kieruje swoją uwagę na undergroundową sztukę ulicy wywodzącą się ze sztuki graffiti tak popularnej dzisiaj na całym świecie, od Paryża i Londynu po Los Angeles i Strefę Gazy.

WHAT IN ME IS FEMININE?

The Polish-Ukrainian exhibition of feminist art, dedicated to the topic of “femininity” in the society, will be held at the Visual Culture Research Center (Kyiv) from November 19 to December 21.

Today we live in a world, where realization of political demand for equality of sexes has become possible despite real or imaginary differences between them. This implies a need for comprehensive reflection on cases of discrimination, as well as an analysis of "masculine" and "feminine" constructs.

Trudna niezależność. O niezależnych przestrzeniach artystycznych

Co to właściwie jest project space?
Niezależne przestrzenie artystyczne, które określa się także jako project space, artist-run-initiative/ bądź gallery/ bądź space, galeria autorska, inicjatywa artystów czy galeria artystów powstają z potrzeby przeciwstawienia się głównym narracjom sztuki, prezentowanym przez instytucje publiczne. Powody owego „buntu" mają różne podłoża - od politycznych czy ideologicznych, poprzez ekonomiczne, aż po społeczne.

Trzy wystawy z Warsaw Gallery Weekend, w tym dwie podobne

A zacznę od tej niepodobnej. Otóż z kinem, przynajmniej ja tak mam, że nie lubię podchodzić za blisko, bo można się rozczarować.

Przemoc symboliczna w sztuce partycypacyjnej

Zamiast wstępu

Od dawna myślałem o napisaniu tekstu poświęconego zagadnieniu przemocy symbolicznej w "zaangażowanych" projektach artystycznych. 

Modernizm czy modernizacja? „Cztery nowoczesności” Andrzeja Szczerskiego

Książka „Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku" krakowskiego historyka sztuki Andrzeja Szczerskiego jest pozycją ciekawą w dwójnasób. Po pierwsze, jako interesująca narracja z historii kultury wizualnej w Polsce, napisana z oryginalnej perspektywy, z bardzo sprawnym warsztatem.

Diffusion_Art

W ostatni weekend listopada unikatowe wnętrza nowego gmachu Filharmonii posłużyły jako miejsce przeplatania się rozmaitych form sztuki: muzyki, instalacji i rzeźby. Dyfuzyjny charakter przedsięwzięcia, którego pomysłodawcami są Jerzy Mazzoll i Robert Knuth, celuje w ukazanie alternatywnej twórczości w ramach instytucji kojarzonej na ogół z bardziej tradycyjnymi czy wręcz „klasycznymi" formami wyrazu.

Artyści:
Sławek Janicki, Jerzy Mazzoll, Robert Knuth, Jurek Przeździecki, Peter Brötzmann, Ralf Urban Bühler, HATI, Jachna/Buhl, Canned Fit, Czarny Latawiec
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 

Sztuka na literę W

Polska jest krajem wyrzeźbionym przez wojnę. Granice państwowe, tożsamość i pamięć, która tę tożsamość animuje - to wszystko jest jej dziedzictwem. Jednocześnie umierają ostatni uczestnicy wojny.

Być księżniczką! O koncepcji wystawy Zofii Stryjeńskiej

Przypominanie prawie zapomnianych i nie dość docenionych artystek jest zajęciem bardzo szlachetnym, a tym bardziej godnym podziwu, jeżeli czyni to mężczyzna. Kurator Światosław Lenartowicz nobilitował wystawą w Głównym Gmachu Muzeum Narodowego

Tu mieszka szczęście*. O projekcie Niewidzialne widzialnego

Slapstick i rewolucja. "O Sentimental Machine" Williama Kentridge'a na 14. Biennale w Stambule

"Szanowny Panie, u wrót Konstantynopola mam zaszczyt zakomunikować Panu, że na turecką granicę przybyłem wcale nie z własnej woli i że przekroczyć tę granicę mogę jedynie, poddając się przemocy.

Artloop: sztuka w kurorcie, czyli Polski West Coast

Świat sztuki ma w sobie coś z kurortu. To świat atrakcji, doświadczeń, świat, który się zwiedza. Świat, w którym, jak w spektaklu, można uczestniczyć bez konsekwencji. Świat, w którym działanie - jak na wakacjach - zmienia się w symboliczny gest.

Wymiary ciszy

Cisza nie jest problemem szeroko dyskutowanym - i nic w tym dziwnego. Przecież ona nie istnieje, można powiedzieć.

Rozmowa z twórczyniami spektaklu "Przyjemna i pożyteczna"

Kamila Wielebska: Czy napisałaś ten tekst dla Klary?
Bogna Burska: Tak. Zwróciłam się do niej, kiedy jeszcze nie miałam tekstu, z samym pomysłem.