Top 25

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Co stanowi kontekst sztuki?

Uwagi na temat sposobu rozumienia pojęcia kontekstu w sztuce kontekstualnej Jana Świdzińskiego.

W pierwszej części tekstu dokonam próby przybliżenia sposobu, w jaki pojęcie kontekstu jest używane w teorii i praktyce artystycznej (performance) Jana Świdzińskiego w oparciu o tekst jego najnowszej książki Sztuka i jej kontekst.

Monumentalny Bill Viola

Sądząc po wystawie w Zachęcie Bill Viola to tak naprawdę dwóch artystów o tych samych nazwiskach, posługujących się w swojej pracy podobnymi środkami, zapożyczających od siebie nawzajem motywy i mających podobną świadomość medium, którym się posługują. Dzieli ich jednak to, czego oczekują od swojej sztuki.

Czytaj tekst Marcina Krasnego Bill i Viola
oraz rozmowę Pauliny Reiter z Billem Violą Ludzie nadal trochę boją się sztuki wideo.


Bill oraz Viola

Człowiek i zwierzę - problem granicy w Dziennikach Gombrowicza

Czy pies może być zwierzęciem tylko? Nie, pies jest zwierzęciem, ale jako pies, konkretny pies, buldog lub wyżeł. A gęś? A koń? Nie odbieraj mi mojej konkretności, bo ona właśnie jest moim życiem!
(Witold Gombrowicz, Dziennik 1957-1961)

Zwierzę patrzy na nas, a my jesteśmy przed nim nadzy. Możliwe, że w tym miejscu zaczyna się myślenie.

Slapstick i rewolucja. "O Sentimental Machine" Williama Kentridge'a na 14. Biennale w Stambule

"Szanowny Panie, u wrót Konstantynopola mam zaszczyt zakomunikować Panu, że na turecką granicę przybyłem wcale nie z własnej woli i że przekroczyć tę granicę mogę jedynie, poddając się przemocy.

Stanisław Szukalski, Katyń - projekt pomnika, 1979

Natalia Gonczarowa - szara eminencja rosyjskiej awangardy XX wieku.

Początek XX wieku w Rosji to czas fermentu intelektualnego, burzy w sztuce, zmian na polu literatury. Nie tylko w Rosji zresztą wypiętrzały się nowe tendencje, artyści poszukiwali "nowego", pragnęli przekraczać pewne utarte formy i normy. Na początku ubiegłego stulecia dekadenckie nastroje zostały wyparte przez nieodpartą chęć eksperymentowania i dążność do rewizji kanonów estetycznych. Wszechogarniająca i gwałtowna polemika dotycząca dobrej i złej oraz wysokiej czy niskiej, a w Rosji lewej i prawej sztuki, przyniosła świeże rozwiązania i ogrom dzieł, o które dziś walczą muzea i kolekcjonerzy a które nierzadko wywoływały spory czy wręcz niezgodę na nie wśród odbiorców lub (szczególnie w Rosji) cenzurę.

Bezdomne meble - o pomniku na Placu Bohaterów Getta w Krakowie

Pomnik na Placu Bohaterów Getta w Krakowie

Nicola Samori "Religo". Narracja alternatywna

Napisanie tekstu o wystawie Nicoli Samoriego w szczecińskiej Trafo kusiło mnie niczym zakazany owoc. Powodów jest kilka. Po pierwsze, to duża wystawa sztuki sakralnej, na której jest co oglądać - zarówno dzięki wysokiej jakości prezentowanych obiektów, jak i atrakcyjnej aranżacji przestrzeni wystawienniczej.

Zaczęło się od tego, że Soho poszedł na plażę

William Kentridge i jego brat Matthew Kentridge opowiadają Małgorzacie Sady o książce "The Soho Chronicles: 10 films by William Kentridge", napisanej przez Matthew (Seagull Books, 2015).

Feminizm ziemi. Powrót Teresy Murak

Kameralną retrospektywę prac Teresy Murak, jednej z polskich prekursorek sztuki feministycznej oraz sztuki ziemi prezentuje do końca czerwca Instytut Polski w Düsseldorfie. Warto przy tej okazji przyjrzeć się twórczości artystki,

Wymiary ciszy

Cisza nie jest problemem szeroko dyskutowanym - i nic w tym dziwnego. Przecież ona nie istnieje, można powiedzieć.

Leszek Przyjemski wraca do Brzeźna

Brzeźno to dzielnica Gdańska, uważana dziś za najbardziej hipsterską w mieście, a kiedyś za miejsce upadłych aniołów. Ma ona pewną cechę szczególną - położona jest nad morzem, można w niej mieszkać przy plaży.

Trudna niezależność. O niezależnych przestrzeniach artystycznych

Co to właściwie jest project space?
Niezależne przestrzenie artystyczne, które określa się także jako project space, artist-run-initiative/ bądź gallery/ bądź space, galeria autorska, inicjatywa artystów czy galeria artystów powstają z potrzeby przeciwstawienia się głównym narracjom sztuki, prezentowanym przez instytucje publiczne. Powody owego „buntu" mają różne podłoża - od politycznych czy ideologicznych, poprzez ekonomiczne, aż po społeczne.

Rozmowa z twórczyniami spektaklu "Przyjemna i pożyteczna"

Kamila Wielebska: Czy napisałaś ten tekst dla Klary?
Bogna Burska: Tak. Zwróciłam się do niej, kiedy jeszcze nie miałam tekstu, z samym pomysłem.

Nikt już przecież do nas nie strzela

Stereotypy myślenia o Romach dzielą się na dwa rodzaje: sielankowo-idealistyczny, zgodnie z którym "dziś prawdziwych Cyganów już nie ma", a każdy Rom powinien tańczyć, grać i mieszkać w wozie,

Rozmowa z Moniką Bakke o krytycznym posthumanizmie Diany Lelonek

Katarzyna Różniak: "Yesterday I met a really wild man" to cykl fotografii Diany Lelonek nawiązujący do kryzysu przekonania o wyjątkowości człowieka.

Być jak David Bowie. Hagiografia i immersja na wystawie w Martin-Gropius-Bau

Zacznijmy od tego, że ta wystawa podoba się wszystkim. Nie spotkałam osoby, która po jej obejrzeniu wyrażałaby negatywne opinie

WHAT IN ME IS FEMININE?

The Polish-Ukrainian exhibition of feminist art, dedicated to the topic of “femininity” in the society, will be held at the Visual Culture Research Center (Kyiv) from November 19 to December 21.

Today we live in a world, where realization of political demand for equality of sexes has become possible despite real or imaginary differences between them. This implies a need for comprehensive reflection on cases of discrimination, as well as an analysis of "masculine" and "feminine" constructs.

Sztuka transgeniczna w twórczaści Eduardo Kaca



Sztuka transgeniczna to nowa forma działań artystycznych, wykorzystująca techniki inżynierii genetycznej, polegająca na transferowaniu syntetycznych genów do organizmu albo naturalnego materiału genetycznego z innej przestrzeni, w celu stworzenia unikalnej formy życia[1]. Została ona oficjalnie ogłoszona przez Eduardo Kaca w 1999 roku, podczas sympozjum Life Science, które odbyło się na festiwalu Ars Electronica w OK Centrum für Gegenwartskunst w Linzu, w Austrii, a po raz pierwszy założenia i idee tej formy działań artystycznych zostały opublikowane w artykule "Transgenic Art",w Leonardo Electronic Almanac, w roku 1998.




MS 2: Muzeum Sztuki w Łodzi przyciąga

Skala przestrzeni i śmiała ideowa koncepcja Kolekcji sztuki XX i XXI wieku (która obejmuje osiem dekad sztuki) wprowadza do polskiej praktyki nowy format instytucji muzealnej. Na trzech tysiącach metrów i trzech piętrach dawnej tkalni rozmieszczono w MS 2 czterysta dzieł sztuki podzielonych na cztery rozdziały tematyczne, z których każdy składa się z trzech kategorii organizujących narrację. Ekspozycja kolekcji wypada oryginalnie na tle nie tylko krajowym.
Adam Mazur, MS2: Muzeum Sztuki w Łodzi przyciąga;
Przestrzeń nieneutralna, układ maksymalnie otwarty. Z Jarosławem Suchanem rozmawia Marta Skłodowska;
Grzegorz Borkowski, Przekonujący sens ograniczeń;
Kamila Wielebska, Obliczanie rytmu. Katarzyna Kobro i Lygia Clark.

Tu mieszka szczęście*. O projekcie Niewidzialne widzialnego

Początek instytucjonalnego boomu współczesnej sztuki w Polsce

 

Początek instytucjonalnego boomu współczesnej sztuki w Polsce. W lutym tego roku otwarte zostało we Wrocławiu Centrum Sztuki WRO, czyli pierwsza siedziba działającej już od prawie dwudziestu lat Fundacji WRO Centrum Sztuki Mediów znanej z organizacji Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów. Muzeum Sztuki w Łodzi zyskało pod koniec maja nową przestrzeń wystawienniczą. Dzięki temu jedna z najważniejszych kolekcji sztuki nowoczesnej w Europie - zbiory sztuki XX i XXI wieku z pracami Pablo Picasso, Hansa Arpa, Pieta Mondriana czy Theo van Doesburga - zyskała w końcu odpowiednią siedzibę. W Toruniu w połowie czerwca otwarte zostało Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, pierwsze zbudowane od podstaw po 1939 roku w Polsce.