Ogłoszeniowy

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

„Obieg” zmienia formułę

Drodzy Czytelnicy i Autorzy „Obiegu"

W ramach istotnej ewolucji CSW Zamek Ujazdowski nastąpi też wyraźna zmiana profilu „Obiegu": przestanie on być pismem komentującym i recenzującym wydarzenia artystyczne oraz prezentującym wybranych artystów. Taka formuła stawała się coraz bardziej kłopotliwa dla instytucji, która z jednej strony prowadzi własny program prezentacji, poszukiwań artystycznych i badań, a z drugiej, jako wydawca „Obiegu", pośrednio komentuje działalność innych instytucji sztuki współczesnej. Choć zawsze staraliśmy się, by publikujący u nas autorzy przedstawiali własne oceny zjawisk artystycznych, to jednak niejednokrotnie były one odbierane jako stanowisko CSW Zamek Ujazdowski.

Krytyka instytucjonalna w Polsce w latach 2000-2010

Co to jest krytyka instytucjonalna? Kiedy, gdzie i jak powstała? Jakie są strategie artystów i kuratorów wobec instytucji kultury? Czy możemy mówić o krytyce instytucjonalnej w PRL-u i wreszcie, czy krytyka instytucjonalna w Polsce może być rozpatrywana przy użyciu języka opisu wypracowanego w zachodniej literaturze? Jeśli tak, to od kiedy? O tym opowiada pierwsza w Polsce publikacja o krytyce instytucjonalnej wrocławskiej historyczki sztuki i kuratorki Patrycji Sikory.

Nowa publikacja o Biennale Form Przestrzennych w Elblągu

Publikacja „W obliczu Jubileuszu 50-lecia I Biennale form przestrzennych w Elblągu" jest efektem konferencji „Półwiecze inspiracji - formy przestrzenne w Elblągu a dzisiejsza sztuka w przrestrzeni", która odbyła się w Elblągu 22 lipca 2015 w ramach obchodów jubileuszu I Biennale Form Przestrzennych. Zawiera ona teksty zaproszonych na konferencję gości: Waldemara Baraniewskiego, Mirosława Duchowskiego, Eulalii Domanowskiej, Jana Wojciechowskiego, Macieja Szańkowskiego, a także osób zawodowo zajmujących się tematyką form przestrzennych oraz ich pasjonatów.

„Brumba” - nie literatura, ale liberatura

„Brumba" to polsko-norwesko-islandzki projekt, którego celem jest promowanie liberatury, której idea znana jest wciąż w stosunkowo wąskim kręgu. W realizację przedsięwzięcia zaangażowane są Fundacja Vlepvnet, norweskie niezależne centrum kultury Hausmania oraz islandzka Tysgalleri. To pierwszy tego międzynarodowy projekt artystyczny dotyczący liberatury. Realizowany jest od kwietnia do końca grudnia 2015 roku.
Liberatura to rodzaj literatury, która z równą czułością traktuje tekst i jego fizyczną postać. Sztuka tego typu niweluje rozdzielność formy i treści - to, co zawierające, jest jednocześnie tym, co zawarte i na odwrót. Materia książki współistnieje ze słowami w harmonijnej pełni i współdecyduje o znaczeniu.

Open Call / Think Tank lab Triennale we Wrocławiu

Think Tank lab Triennale jest kontynuacją największego i mającego najdłuższą tradycję przeglądu współczesnego rysunku w Polsce. Pierwsza edycja Wystawy Rysunku miała miejsce w 1965 roku. Od 1978 odbywało się we Wrocławiu Międzynarodowe Triennale Rysunku, będąc przez ponad dekadę najważniejszym międzynarodowym przeglądem sztuki współczesnej w Europie Wschodniej.

Triennale Rysunku we Wrocławiu przez cały okres swojego istnienia było wystawą konkursową. Open Call / Think Tank lab Triennale. International Festival of Contemporary Drawing jest otwartym konkursem skierowanym do artystów zamieszkałych w kraju lub poza jego granicami. Jego celem jest prezentacja różnych form oraz działań rysunkowych i około rysunkowych.

Mity modernizmu, jubileuszowy numer czasopisma „Autoportret”

Le Corbusier machający do nas zza kierownicy Partenonu, rzeźnia i taśma montażowa jako przejawy modernizującej Amerykę mechanizacji oraz komiksowy obraz wielkiego bum! przy wysadzeniu w powietrze modernistycznego osiedla Pruitt-Igoe. Pięćdziesiąty jubileuszowy numer „Autoportretu" zatytułowaliśmy „Mity modernizmu". Chcemy w nim pokazać obrazy i teksty, które już od wieku nawiedzają naszą wyobraźnię, zagnieździły się i żyją w języku, i ciągle - niezależnie od diagnoz o śmierci czy agonii modernizmu - mają coś do powiedzenia na temat naszej po-, post-, hiper-, jakiejkolwiek - nowoczesności.

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Digitalnej „digital_ia 15”

digital_ia to jedno z niewielu wydarzeń w Polsce, które podejmuje zagadnienia sztuki nowych mediów. Festiwal stanowi platformę prezentacji najnowszych zjawisk zachodzących na pograniczu sztuki, nauki i technologii. Zaproszeni na digital_ia goście to najbardziej prowokujący kreatorzy współczesnej cyberkultury: artyści sztuk wizualnych i digitalnych, naukowcy, medioznawcy, inżynierowie, wizjonerzy sztucznej inteligencji.

Kuratorami tegorocznej edycji festiwalu jest duet z Berlina: Felix Hardmood Beck oraz Regina Tetens, reprezentujący berliński kolektyw artystyczny ART+COM Studios, składający się z grupy interdyscyplinarnych artystów, architektów, hakerów i projektantów

INTERPHOTO w Białymstoku

Międzynarodowy Festiwal Fotografii Białystok INTERPHOTO skierowany jest do szerokiej rzeszy odbiorców. W ramach wydarzenia trwającego ponad miesiąc, przedstawiamy zarówno profesjonalnych twórców badających nowe obszary fotografii i mediów pokrewnych, jak również fotografię pojmowaną jako prosty przekaz wizualny, dostępny każdemu. Gościć będziemy znanych artystów z Białorusi, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Słowacji, Ukrainy, Węgier i Polski. Zaprezentujemy młode pokolenie fotografów oraz współczesne nurty podejmowane w niektórych europejskich uczelniach artystycznych.

Wystawy z pogranicza mediów, zaprezentowane przez Krzysztofa Cichosza, Izabellę Gustowska, Józefa Robakowskiego czy Stefana Wojneckiego przyniosą refleksję sięgającą daleko poza obszar zwykłego oddziaływania wizualnego,

7. edycja Grolsch ArtBoom Festival

W tym roku krakowski festiwal Grolsch ArtBoom skupi się na obecności wsi w mieście, a także wpływie miasta na rzeczywistość życia na wsi.

„W tym roku koncentrujemy się na temacie przemiany wsi w miasto, odnosząc się konsekwentnie do planu urbanistycznego Wielkiego Krakowa, Krakowa policentrycznego - mówi Małgorzata Gołębiewska, dyrektor artystyczna Grolsch ArtBoom Festival. - Stosujemy tym razem inną, podwójną perspektywę, miasto z perspektywy tworzących je, przyłączanych do niego wsi, wieś (a często jej wyobrażenie) postrzegana ze strony miasta.