Aktywność w polu galerii

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Wystawa, Activity in the Gallery Field jest drugą odsłoną polsko-japońskiego projektu, Tranzit, realizowanego w tym roku przez galerię Korczynski w Paryzu. Organizatorzy postawili sobie za cel prezentację ważnych dla Polski i Japonii zjawisk artystycznych odnoszących się do aktualnej funkcji galerii sztuki. Zarówno w Polsce, jak i Japonii powojenna trauma i trudna sytuacja polityczna spowodowała, że refleksja nad statusem galerii powstawała w kontekście odmiennym niż w krajach Europy Zachodniej. Stąd zamiar by te konteksty wydobyć i przeciwstawić się wciąż silnej uniwersalistycznej perspektywie historii sztuki. Zarysować związki między refleksją z lat 60. i współczesnymi praktykami artystycznymi. Pierwszą wystawą zrealizowaną w ramach projektu Tranzit była, Struggling with History, Struggling with Memory, która prezentowała polskie i japońskie projekty architektoniczne tworzone dla miejsc o silnej tożsamości historycznej. Na wystawie znalazły się zdjęcia Peace Memorial Museum i Peace Memorial Park w Hiroshimie, projektu Kenzo Tange. Towarzyszył im wycinek z dyskusji toczacej się w okół Placu Defilad i sposobów jego zagospodarowania - projekty Jerzego Sołtana, Aleksandry Wasilkowskiej, a także zdokumentowany w filmie Artura Żmijewskiego projekt Oskara Hansena Sen Warszawy.



Hubert Czerepok
Hubert Czerepok

Wystawa, Activity in the Gallery Field zestawia kilka niedawno powstałych wypowiedzi polskich artystów dotyczących statusu galerii z wypowiedziami teoretycznymi Jerzego Ludwińskiego.

W swoim tekście z 1971 roku - Centrum Badań Artystycznych - nakreślił Ludwiński linię rozwoju formuły galerii. Pierwszym jej etapem była galeria artystyczna, wywodząca się z modelu "małego sklepu przy ulicy". Drugim była przestrzeń, w której, "kolekcje przedmiotów nie miały tak, jak poprzednio znaczenia, ważna byłą działalność, akcja". Później tę formułę nazwał Ludwiński "galerią gry". Ostatnim etapem w ewolucji galerii miała być "galeria pojęciowa". "Galeria gry" i "galeria pojęciowa", według Ludwińskiego miały być formułami, otwartymi na język jakim posługiwała się ówczesna sztuka, sztuka lat 70., a w jego rozumieniu także sztuka, która miała nastąpić po niej  

Łukasz Gronowski, casting
Łukasz Gronowski, casting

Drugim wątkiem poruszonym na wystawie jest zmiana w obrębie pola sztuki, która nastąpiła wraz z nastaniem wolnego rynku. Wtedy to ukształtowała się silna pozycja kuratora, od którego, jak to komentuje Grupa Azorro i Hubert Czerepok, zależy być czy nie być współczesnego artysty. 

Na współczesną siłę oddziaływania subiektywnej wizji kuratora zwraca uwagę także umieszczona na wystawie kartka z napisem "Polskie artystki mają szansę dopiero jako zwłoki". Była ona użyta przez Ewę Partum w akcji przeprowadzonej podczas wernisażu wystawy, Polnishe Avantgarde 1930-1990 w Neuer Berliner Kunstverein w 1992 roku. Na wystawie, zorganizowanej we współpracy z Muzuem Sztuki w Łodzi, została zaprezentowana tylko jedna artystka, co stało się przyczyną protestu Ewy Partum. Protest ten był ważny szczególne w kontekście Polski, której historia sztuki lat 1930 - 1990 jest wciąż pisana, głównie poprzez wystawy.

Sylwia Serafinowicz
kuratorka wystawy
Activity in the Gallery Field, galeria Korczyński, Paryż, 28.03 - 03.04.2008
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=236884318
Inicjatywa zrealizowana we współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu i Fundacją Bęc Zmiana.

Fotografie: Piotr Stokłosa i Thomas Ozoux.

Spis prezentowanych prac:
- Łukasz Gronowski, Casting, 2006, film
- Grupa Azorro, Portret z kuratorem, 2002, video, 13'30'', dzięki uprzejmości: Galeria Raster, Warszawa
- Hubert Czerepok (współpraca Sebastian Mendez), Survivors of The White Cube, 2004
- Jerzy Ludwiński, Sztuka po drugiej stronie lustra, 1971, dzięki uprzejmości: Archiwum Jerzego Ludwińskiego, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- Jerzy Ludwiński, Centrum Badań Artystycznych, 1971, fragment, dzięki uprzejmości: Archiwum Jerzego Ludwińskiego, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- Ewa Partum, Kopia karty rozprowadzanej podczas wernisażu wystawy Polska Awangarda 1930-1990 /Polnishe Avantgarde 1930-1990, Neuer Berliner Kunstverein 1992, kopia wykonana w 2008 r.

Jerzy Ludwiński


Jerzy Ludwiński
Jerzy Ludwiński