Polish Theatre Perspectives

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
„Polish Theatre Perspectives" (PTP) to nowy, recenzowany półrocznik anglojęzyczny, którego wydawcą jest Instytut Grotowskiego we Wrocławiu. Pismo ma umożliwiać dialog i wymianę informacji między badaczami, praktykami i studentami teatru w Polsce oraz za granicą, a także - w niespotykanym dotychczas stopniu - udostępniać materiały dotyczące polskiego teatru i sztuk widowiskowych czytelnikom anglojęzycznym.
Pierwszy numer pisma ukaże się w kwietniu 2010 roku i będzie dystrybuowany w Polsce i za granicą. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.ptpjournal.com/pl.
Zaproszenie do składania tekstów: „Tadeusz Kantor: Twenty Years Later"
Wydanie specjalne „Polish Theatre Perspectives", wiosna 2011
Redaktorzy numeru: Natalia Zarzecka (Cricoteka) i Michał Kobiałka (University of Minnesota)

Tadeusz Kantor (1915-1990) - artysta plastyk i reżyser teatralny zaliczany do ścisłego grona najbardziej wpływowych twórców teatru XX wieku. W przedstawieniach Teatru Cricot 2 i rozważaniach teoretycznych nie tylko zakwestionował tradycyjne i nietradycyjne formy teatralne, ale zdołał też przesunąć ich granice.
Kantor był malarzem, reżyserem teatralnym, scenografem, aktorem, pisarzem i teoretykiem. Swoje eksperymenty z technikami malarskimi wykorzystywał na scenie i vice versa; projekty scenograficzne artysty z lat 50-tych zawierały wiele z obecnych na jego płótnach koncepcji dotyczących atrybutów przestrzeni, podczas gdy komentarze do spektakli były nie tylko zapisem wydarzeń na scenie, ale pozwalały zrozumieć, jak ewoluowały jego teorie teatralne.

Rozległość i różnorodność działań artystycznych Kantora stawiają go na równi z takimi artystami, jak: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Marcel Duchamp, Wsiewołod Meyerhold, Oscar Schlemmer, Antonin Artaud, Jackson Pollock, Jerzy Grotowski, Christo, Allan Kaprow, Peter Brook i Robert Wilson. Znaczące jest, że Kantor został zaliczony do ruchów awangardowych reprezentowanych przez tych artystów. Zaczął on malować i wystawiać sztuki podczas modernistycznej rewolucji, zapoczątkowanej przez pierwszą falę awangardy we Francji, Związku Radzieckim i Polsce w latach 20-tych i 30-tych XX wieku. W latach 50-tych i 60-tych, gdy w Europie i USA pojawiła się druga fala awangardy, eksperymentował ze sztuką informel, ambalażem i happeningiem. Jego najbardziej znane poza granicami Polski spektakle: Umarła klasa (1975), Wielopole, Wielopole (1980), Niech sczezną artyści (1985), Nigdy tu już nie powrócę (1988) i Dziś są moje urodziny (1990) współistniały z różnymi formami postmodernistycznej sztuki i teatru.

W 2010 roku upływa dwadzieścia lat od śmierci Tadeusza Kantora; na ten rok przypada też szereg innych ważnych dat związanych z jego teatrem, m.in.: pięćdziesiąta piąta rocznica założenia Teatru Cricot 2 oraz rocznice powstania przedstawień: trzydziesta piąta Umarłej klasy, trzydziesta Wielopola, Wielopola i dwudziesta piąta - Niech sczezną artyści.

Aby upamiętnić te rocznice, „Polish Theatre Perspectives" przygotowuje specjalny numer, w którym czytelnicy znajdą nowe krytyczne odczytania twórczości Kantora, zaproponowane przez badaczy i praktyków z różnych środowisk akademickich i artystycznych. Redaktorzy numeru zapraszają zainteresowanych autorów do rozwinięcia jednego z możliwych tematów w wybranej przez siebie formie:
- praktyka reprezentacyjna Kantora na tle innych awangardowych sztuk performatywnych/wizualnych lub artystów performatywnych w XX wieku;
- nowe krytyczne i teoretyczne spojrzenie na teatr i twórczość plastyczną Kantora oraz stosowane przez niego sposoby reprezentacji z perspektywy np. studiów genderowych, performatyki, psychoanalizy; nowej historii kultury; pamięci kulturowej, metahistorii;
- historia, tradycja, pamięć, mit, śmierć i codzienna rzeczywistość w twórczości teatralnej i plastycznej Kantora;
- przestrzeń, przedmiot oraz aktor w twórczości teatralnej i plastycznej Kantora;
- poezja/pisma teoretyczne Kantora;
- krytyczna analiza teatru autonomicznego, informel, zerowego, happeningowego lub/i niemożliwego, bądź poszczególnych przedstawień Kantora;
- krytyczna ocena teatru pamięci Kantora.
Redaktorzy numeru, Natalia Zarzecka (Cricoteka) i Michał Kobiałka (University of Minnesota), zapraszają do nadsyłania artykułów i opracowań krytycznych do specjalnego numeru pisma poświęconego Tadeuszowi Kantorowi. Prosimy o przesyłanie konspektów (do 300 słów) na poniższe adresy:
zarzecka@cricoteka.pl oraz kobia001@umn.edu
Terminy nadsyłania materiałów do numeru:
Konspekty: 15. 04. 2010
Wstępne propozycje artykułów: 01. 08. 2010
Termin publikacji: wiosna 2011
Ogólne wytyczne dla autorów i szczegółowe informacje o trybie recenzowania i zasadach dotyczących praw autorskich znajdują się na stronie internetowej PTP (www.ptpjournal.com/pl) w zakładce „Do Autorów".