"Plica polonica" w CSW Kronika, Bytom

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Plica polonica to łacińska nazwa oznaczająca kołtun polski. Ma on w Polsce bogatą historię, znany był od czasów pogańskich, spotykany gdzieniegdzie jeszcze na początku XX wieku, i choć „schorzenie" zwane kołtunem obserwowano także w innych krajach, to nigdzie nie występowało tak masowo, jak w Rzeczypospolitej. Stąd przekonanie, iż było to zjawisko charakterystyczne dla naszego społeczeństwa. Z kołtunem związane były liczne zabobony, ludowy przesąd zakazywał obcinania go, z obawy przed chorobą psychiczną czy ślepotą. Hodowanie na głowie tego sklejonego łojem i brudem pęku włosów chronić miało przed chorobami i diabłem.

Wystawa „Plica polonica", bazując na zjawisku oraz nawiązując do pejoratywnego znaczenia pojęcia, które wykształciło się w XIX wieku, ukazuje obecną sytuację Polski w kontekście efektu zachodzących w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat procesów modernizacyjnych oraz towarzyszących im porażek i sukcesów. W dzisiejszej potransformacyjnej rzeczywistości słowo nabiera nowych znaczeń. Projekt stara się odnaleźć i zobrazować dzisiejszą „kołtunerię" kulturową, prezentując prace artystyczne, które jak papierek lakmusowy ukazują kwestie najbliższe debacie społecznej, a także drugorzędne elementy codziennego życia: przyzwyczajenia, potrawy, rozgrywki sportowe, ikonosferę ulicy, pamiątki historyczne, polskie kino czy modę.
Pokazywane w Kronice prace artystów: Piotra Bujaka, Bogny Burskiej, Huberta Czerepoka, Mayi Gordon, Katarzyny Górnej & Jakuba Majmurka, Michała Korchowca, Jerzego Lewczyńskiego, Zbigniewa Libery, Jacka Niegody, Doroty Nieznalskiej, Patrycji Orzechowskiej, Krystyny Piotrowskiej, Stephanie Syjuco, Andrzeja Tobisa, Piotra Wysockiego, odnosząc się do pojęć obecnych w polskiej świadomości społecznej, stawiają pytania w dyskusji na temat naszego miejsca w kraju i na świecie oraz tworzą pejzaż współczesnej Polski widzianej z perspektyw małych „narracji".

W tym samym czasie CSW Kronika prezentuje również wystawy: „Stanza. Rzeczywistości równoległe: entropia przez czarną materię", „Jan Pfeiffer. Punkty wsparcia" oraz „Paul Philipp Heinze. Nocturnal times".

 

„Plica polonica", CSW Kronika, Bytom, 29.11.2014-31.01.2015

Zbigniew Libera, "Marynarki" (seria fotografii, kolaż, 2005), fot. Marcin Wysocki
Zbigniew Libera, "Marynarki" (seria fotografii, kolaż, 2005), fot. Marcin Wysocki

Andrzej Tobis, "A-Z (Gabloty Edukacyjne)" (fotografia, obiekt, od 2006), fot. Marcin Wysocki
Andrzej Tobis, "A-Z (Gabloty Edukacyjne)" (fotografia, obiekt, od 2006), fot. Marcin Wysocki

Bogna Burska, "Bitwa pod Grunwaldem" (wideo found footage (materiał z 26 filmów fabularnych); konsultacje Michał Januszaniec, 20
Bogna Burska, "Bitwa pod Grunwaldem" (wideo found footage (materiał z 26 filmów fabularnych); konsultacje Michał Januszaniec, 2011), fot. Marcin Wysocki

Jacek Niegoda, "Nie męcz się" (wideo, 2004), fot. Marcin Wysocki
Jacek Niegoda, "Nie męcz się" (wideo, 2004), fot. Marcin Wysocki

Krystyna Piotrowska, "Jej włosy" (wideo, 2011), "Poduszka" (obiekt, ludzkie włosy, 2014), fot. Marcin Wysocki
Krystyna Piotrowska, "Jej włosy" (wideo, 2011), "Poduszka" (obiekt, ludzkie włosy, 2014), fot. Marcin Wysocki

Dorota Nieznalska, "Jestem Polakiem, więc mam obowiązki polskie...  z serii kult pamięci!" (fotografia, obiekt, 2013/14), fot. M
Dorota Nieznalska, "Jestem Polakiem, więc mam obowiązki polskie... z serii kult pamięci!" (fotografia, obiekt, 2013/14), fot. Marcin Wysocki

Katarzyna Górna & Jakub Majmurek, "Za standard złota też" (wideo, 2014), kołtun (druk cyfrowy, fot. Marcin Wysocki), fot. Marcin
Katarzyna Górna & Jakub Majmurek, "Za standard złota też" (wideo, 2014), kołtun (druk cyfrowy, fot. Marcin Wysocki), fot. Marcin Wysocki

Jerzy Lewczyński, z cyklu "Fotografie pamiątkowe" (zdjęcia, wydruki, od około 1985 - 2005), fot. Marcin Wysocki
Jerzy Lewczyński, z cyklu "Fotografie pamiątkowe" (zdjęcia, wydruki, od około 1985 - 2005), fot. Marcin Wysocki

od lewej: Zbigniew Libera, "Marynarki" (seria fotografii, kolaż, 2005), Patrycja Orzechowska, "3P czyli Plica Polonica Poetica"
od lewej: Zbigniew Libera, "Marynarki" (seria fotografii, kolaż, 2005), Patrycja Orzechowska, "3P czyli Plica Polonica Poetica" (instalacja - ceramika, różne rodzaje gliny, glina niepalona, pakuły lniane farbowane, ziemniaki, czarnoziem, 2014), Michał Korchowiec, "...dla ekonomii najlepsza jest pańszczyzna i szubienica..." (instalacja, 2014 - fragment z wystawy Cztery pory roku, lecz bez wiosny będącej wstępem do wystawy "Plica polonica"), Patrycja Orzechowska, "Eraserhead (Głowa do wycierania)" (papier ścierny, łupież, 2014), fot. Marcin Wysocki

Patrycja Orzechowska, "3P czyli Plica Polonica Poetica" (instalacja - ceramika, różne rodzaje gliny, glina niepalona, pakuły lni
Patrycja Orzechowska, "3P czyli Plica Polonica Poetica" (instalacja - ceramika, różne rodzaje gliny, glina niepalona, pakuły lniane farbowane, ziemniaki, czarnoziem, 2014), fot. Marcin Wysocki

Katarzyna Górna & Jakub Majmurek, "Za standard złota też" (wideo, 2014)│wystawa "Plica polonica", fot. Marcin Wysocki
Katarzyna Górna & Jakub Majmurek, "Za standard złota też" (wideo, 2014)│wystawa "Plica polonica", fot. Marcin Wysocki

Piotr Bujak, "Lullaby" (film found footage, 2014), fot. Marcin Wysocki
Piotr Bujak, "Lullaby" (film found footage, 2014), fot. Marcin Wysocki

Maya Gordon, "Apetyt rośnie w miarę jedzenia" (pastele oraz klip wideo i zdjęcia, 2014), fot. Marcin Wysocki
Maya Gordon, "Apetyt rośnie w miarę jedzenia" (pastele oraz klip wideo i zdjęcia, 2014), fot. Marcin Wysocki