Nad rzeką, której nie ma

Każdy malował siebie, jak chciał, ale starając się o dobrą całość. Wolność jednostki i harmonijne współdziałanie. Tyle za manifestem rozesłanym przez duet KwieKulik. Wyłożyli w nim nie tylko filozofię powstawania wyróżnionego w konkursie z okazji 60-lecia wybuchu rewolucji październikowej, wielkoformatowego płótna. Zaproponowali także utopijną wizję systemu politycznego, w którym żyli i tworzyli. „Październik 77". Niektórzy z autorów wychowywali się razem, inni znali się od młodości. Sześć osób, trzy pary i co najmniej tyle wizji sztuki.
Teresa Gierzyńska. Główna bohaterka wystawy. Rzeźbiarka. Autorka delikatnych i ironicznych przedruków badających ikonosferę popkultury lat 70. Twórczyni intymnego dziennika - egzystencjalnych, oszczędnych fotografii, które z czasem stały się głównym polem jej eksperymentów formalnych. Edward Dwurnik. Malarz - jak pisał Przemysław Kwiek w 1969 roku - „poetyki małych miasteczek polskich i powszednich dramatów ludzkich". Podróż ich życia podporządkowana twórczej pracy. Rytm Jej sztuki wyznaczył fabularne i formalne niuanse wystawy. W tle rozpościera się opowieść o życiu artystycznym w ówczesnej Polsce.
Wystawa pokazuje spektrum plastyki artystycznej. Obejmuje zarówno tradycyjne media sztuki (malarstwo, rysunek, rzeźba, fotografia), jak i eksperymenty z materiałem, formą przefiltrowaną czasem przez dominujący wówczas konceptualizm i wpływ teorii Oskara Hansena. Niektóre prace proponują wizję funkcji sztuki w społeczeństwie. Inne są jego raz idealizowanym, raz realistycznym opisem. Do tego liczne dokumentacje towarzysko-artystycznych sytuacji. Wreszcie, wystawa - mniej znanych prac - to opowieść o tym, jak artyści widzieli siebie sami.
Zapożyczony od Stanisława Czycza i Andrzeja Barańskiego tytuł ma odsyłać do nasyconej słońcem atmosfery miasteczka podczas wakacji. Do czasu młodości, gdy doświadczamy różnych spraw po raz pierwszy, jesteśmy odważni i nie boimy się myśleć idealistycznie.

 

„Nad rzeką, której nie ma", BWA Sokół, Nowy Sącz, 11.07 - 24.08.2014

Artyści: Teresa Gierzyńska i Edward Dwurnik, Dorota Gierzyńska, Przemysław Kwiek, Zofia Kulik, Daniel Wnuk
Kuratorka: Ewa Tatar

Edward Dwurnik, „Martwa natura z Tereską”, z cyklu „Słowaszyno”
Edward Dwurnik, „Martwa natura z Tereską”, z cyklu „Słowaszyno”

Teresa Gierzyńska, „Charaktery” (praca dyplomowa, ASP Warszawa, instalacja, obiekt: 3 gipsy i jedna sylwetka z kartonu, tekst), 1971, diapozytywy Orwo, projekcja cyfrowa
Teresa Gierzyńska, „Charaktery” (praca dyplomowa, ASP Warszawa, instalacja, obiekt: 3 gipsy i jedna sylwetka z kartonu, tekst), 1971, diapozytywy Orwo, projekcja cyfrowa

Teresa Gierzyńska, bez tytułu, (OPMR w Legnicy), 1970, pręt stalowy malowany na biało
Teresa Gierzyńska, bez tytułu, (OPMR w Legnicy), 1970, pręt stalowy malowany na biało

Edward Dwurnik, Dorota Gierzyńska, Teresa Gierzyńska, Zofia Kulik, Przemysław Kwiek, Daniel Wnuk, „Październik 77”, 1977, olej na płótnie, 250 x 470 cm
Edward Dwurnik, Dorota Gierzyńska, Teresa Gierzyńska, Zofia Kulik, Przemysław Kwiek, Daniel Wnuk, „Październik 77”, 1977, olej na płótnie, 250 x 470 cm

Teresa Gierzyńska, „Zmierzch" z serii „Czarne, białe i zielone”, 1993, fot. cz.b., brom, mat
Teresa Gierzyńska, „Zmierzch" z serii „Czarne, białe i zielone”, 1993, fot. cz.b., brom, mat

Ewa Tatar, Teresa Gierzyńska, fot.: Piotr Droździk
Ewa Tatar, Teresa Gierzyńska, fot.: Piotr Droździk

Edward Dwurnik, "W mieszkaniu na Dolnej, Warszawa", 1970
Edward Dwurnik, "W mieszkaniu na Dolnej, Warszawa", 1970, fotografia

Teresa Gierzyńska, z serii "Pieszczotki", XV, 1981, fot. cz.-b., anilina
Teresa Gierzyńska, z serii "Pieszczotki", XV, 1981, fot. cz.-b., anilina

Teresa Gierzyńska, z serii "O niej", IV, 1968/78, fot. cz.-b. anilina, montaż fotograficzny
Teresa Gierzyńska, z serii "O niej", IV, 1968/78, fot. cz.-b. anilina, montaż fotograficzny

Teresa Gierzyńska, "Moje dziecko" z serii "Instrukcje", 1980, fot. cz.b., bibułka japońska, tusz
Teresa Gierzyńska, "Moje dziecko" z serii "Instrukcje", 1980, fot. cz.b., bibułka japońska, tusz