Artmix, nr 26/27(16/17) Podwójny: Wystawy, Kicz

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
artmix 26/27

Niniejszy numer "Artmixa" poswiecony jest dwom oddzielnym tematom. Pierwsza czesć dotyczy wystaw poswieconych sztuce i tozsamosci kobiet, druga - zwiazkow sztuki i kiczu.

Pierwsza czesć rozpoczynaja "Kobiece rewolucje". Jest to material zebrany przez Aleke Polis na temat niedawnej wystawy "Trzy kobiety. Maria Pininska-Beres, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum" (Zacheta) oraz ekspozycji pod tym samym tytulem, ktora miala miejsce w Poznaniu w 1978 roku. Na filmach Aleki Polis ukazany jest wernisaz wystawy w Zachecie oraz rozmowa Ewy Majewskiej z Natalia LL, natomiast na drugim filmie Krystyna Piotrowska wspomina wystawe z 1978 roku.

Polemicznie o wystawie "Trzy kobiety" w Zachecie pisze Izabela Kowalczyk, zastanawiajac sie przy okazji, na czym powinny polegać feministyczne praktyki kuratorskie. Kuratorka wystawy, Ewa Toniak w niekonwencjonalnej formie odpowiada na postawione w tekscie zarzuty.

Kolejne dwa teksty poswiecone sa niedawnym wystawom sztuki kobiet w olsztynskim BWA: "Nadzwyczajnieudanedzielo" Elzbiety Jablonskiej oraz "Bajka o takim, co wyruszyl w swiat, zeby nauczyć sie bać" Basi Bandy. O wystawie Jablonskiej pisze Natalia Cieslak, koncentrujac sie na rodzajowej analizie zjawiska pomocy, dosć czesto podejmowanego przez artystke w swojej tworczosci. Z kolei Dorota lagodzka analizuje przedstawienia zwierzat w obrazach Bandy, zastanawiajac sie jednoczesnie nad zmianami jezyka jej sztuki i miejscem tej artystki w polskiej sztuce feministycznej. Ostatnim artykulem w tej czesci "Artmixa" jest tekst Alicji Kusiak-Brownstein (w wersji anglojezycznej i w tlumaczeniu Joanny Billewicz). Autorka proponuje bardzo ciekawa, poglebiona analize muzealnej konstrukcji historii ksztaltowania sie tozsamosci narodowej Amerykanek, w której jako medium uzyto mody. Te procesy znalazly swoje odzwierciedlenie w strojach noszonych przez kobiety. Wystawa "American Woman. Fashioning National Identity" odbyla sie w polowie ubieglego roku w Metropolitan Museum of Art. w Nowym Jorku.


W drugiej czesci numeru autorki i autor tekstow zastanawiaja sie nad rola kiczu we wspolczesnej kulturze. Przede wszystkim zas zwracaja uwage na kwestie sztuki religijnej oraz dewocjonaliow, ale pytaja rowniez o krytyczna mozliwosć uzycia pojecia kiczu.

Ewa Sulek pisze o kiczu w sztuce Julii Curylo. Artystka ta przedstawia na swych plotnach glownie warszawskie krajobrazy, ale przysloniete plastikowymi balonami w formie np. kurek czy kwiatow. Interesuje ja miedzy innymi problem kiczu pojawiajacego sie w naszej codziennosci, rowniez kiczu dewocjonaliow, do ktorych czesto w swych obrazach nawiazuje. Problematyka dewocjonaliow pojawia sie takze w tekscie lukasza Cieminskiego, ktory pisze o XIX-wiecznych grafikach dewocyjnych przeznaczonych glownie do modlitewnikow, ktore produkowane byly przez konsorcjum artystyczno-handlowe dzialajace przy paryskim seminarium "Saint-Sulpice". Z kolei wspolczesne dewocjonalia, a dokladnie pamiatki pontyfikatu Jana Pawla II omowione zostaja w tekscie Aleksandry Brzozowskiej. Kolejny artykul, autorstwa Anny Kwiatkowskiej-England, odnosi sie do pytania, czy to, co kiczowate, mozemy okreslać jako kamp.

Izabela Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz, Dorota Lagodzka

Spis tresci

I. Wystawy
Aleka Polis, Kobiece rewolucje: "Trzy kobiety", Zacheta (2011)
Aleka Polis, Kobiece rewolucje: "3 kobiety" (1978), "Odbicia VI"
Izabela Kowalczyk, Prekursorki wciaz w izolacji
Ewa Toniak, Zamiast
Natalia Cieslak, W czym moge pomoc? O wystawie prac Elzbiety Jablonskiej
Dorota Lagodzka, Straszne bajki Basi Bandy
Alicja Kusiak-Brownstein, tłum. Joanna Billewicz, Stare szaty Amerykanki. O modzie, narodzie, emancypacji i pop-kulturze w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku
Alicja Kusiak-Brownstein, The American Woman‘s Old Clothes: On Fashion, Nation, Suffrage, and Pop-Culture at the Metropolitan Museum of Art, New York

II. Kicz
Ewa Sulek, Kicz, magia, religia. Katolicka popkultura w obrazach Julii Curylo
Lukasz Cieminski, Slodycz dzieciectwa, gorycz pasji, potega banalu - w poszukiwaniu artystycznych i ikonograficznych zrodel kiczu religijnego
Aleksandra Brzozowska, Rola kiczu na przykladzie pamiatek pontyfikatu Jana Pawla II
Anna Kwiatkowska-England, Ta melodia przesladuje mnie, gdy sie zadumam - czy to kicz czy to kamp?