Newsletter 12.2010

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
MOCAK, fot. Adam Mazur

WYDARZENIE

Muzeum bez kuratorow. Z Maria Anna Potocka rozmawia Adam Mazur


Adam Mazur: Muzeum zostalo otwarte. Wlasciwie nie tyle muzeum, co sam budynek, ktory przed wyborami samorzadowymi musial zostac przedstawiony potencjalnym wyborcom z Krakowa i okolic. Wiem, ze nie masz jeszcze tam zainstalowanych biur. Kiedy otworzysz pierwsza wystawe z prawdziwego zdarzenia?
Maria Anna Potocka: Faktycznie budowa poszla fenomenalnie szybko i budynek jest juz gotowy. Termin zostal nie tyle dotrzymany, ile nawet wyprzedzony. Muzeum jest juz w pelni gotowe sale ekspozycyjne, wszystkie instalacje, oswietlenie. Za moment dostaniemy wyposazenie i sprzet multimedialny. Budynek jest skonczony, ale funkcje muzealne spełniac bedzie dopiero za kilka miesiecy. Podobnie bylo z innymi nowymi muzeami. W dwoch "rzutach" otwieral ms2 Jarek Suchan w Lodzi, tak samo było w Osace, Bilbao i Berlinie. Najpierw otwiera sie budynek, nastepnie sie go wyposaza, suszy, logistycznie oswaja, itd. Rownolegle przygotowuje sie wystawe - w naszym wypadku wystawy - otwarcia. W MOCAK-u to merytoryczne otwarcie odbedzie się wiosna 2011 roku.
 

FOKUS
Strzez sie tych miejsc. Dwa dzialania: "Listy do Brata" i "Universal"
Murale zaprojektowane przez Grzegorza Drozda i umieszczone na budynkach przy ul. Dudziarskiej w Warszawie wzbudzily silne emocje i przywolaly konteksty, z ktorymi nielatwo sobie poradzic. Dotycza one miedzy innymi dokonujacych sie obecnie procesow gentryfikacji - podnoszenia statusu fragmentow miasta, skutkujacego wzrostem czynszow na ich obszarze oraz eksmisjami ludzi, którzy nie placa regularnie czynszu lub/i sa w konflikcie z prawem. Ludzie ci przenoszeni sa do ulokowanych na obrzezach miast kontenerow lub budynkow nieposiadajacych podstawowego wyposazenia. Na te niepokojace procesy zwrocila takze uwage kanadyjska artystka Michelle Teran, uczestniczaca w tegorocznym Mediations Biennale w Poznaniu. Jej dzialanie prowadzilo do pytania o role artystow uczestniczacych w projektach sponsorowanych przez wladze miejskie i przez to posrednio wlaczanych w procesy gentryfikacji. Jakie strategie moga ci artysci zastosowac wobec takich zjawisk? Jakich rezultatow moga oczekiwac?
Patricia Watts, Grzegorz Drozd: Animowanie wykluczonych w przestrzeni publicznej
Piotr Sikora, Rudoweglowiec "Ibupron"
Piotr Rypson, Kwadrat na Dudziarskiej
Grzegorz Drozd, Strzez sie tych miejsc

Recenzje
Aleksander Hudzik, Potrzeba Biennale. Konferencja w MN Warszawa
Anna Miczko, Cwiczenia operatorskie, czyli forma otwarta raz jeszcze

Teksty
Magdalena Nowak, Rozowe jest czarne, czarne jest rozowe. Esej o sztuce Ragnara Kjartanssona
Tomasz Konart, Lata siedemdziesiąte i idea kolektywu. List z Toronto

Rozmowy
Maciej Stepinski, Piotr Sikora, Retrospekcja. Z Maciejem Stepinskim rozmawia Piotr Sikora


Prezentacje
Monika Kosteczko-Grajek, Zgnily owoc pozadania. Andrzej Wasilewski w Zonie Sztuki Aktualnej
Jakub Banasiak, NORMAN LETO, Sailor Sailor

Ksiazki
Aneta Rostkowska, Recenzja ksiazki Andrzeja Lesniaka "Obraz plynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki"

Felieton
Grzegorz Dziamski, Delikatna odpowiedz autorom, ktorzy chcieli sie odszukac w moim tekscie o Jozefie Robakowskim
Lodz Kaliska, Karol Jozwiak, Ad vocem "Kultury zrzuty" - polemika 
Joanna Rajkowska, Kaja Pawelek, Maciek Walczyna, CSW Zamek Ujazdowski, To nie jest Dotleniacz

Kronika Towarzyska
fot. Adam Mazur, Mikołaj Dlugosz, ZPAF-iska, NoLocal, Design Attack w Bunkrze, Krakow, 5 i 6.11.2010
fot. Maciej Czerniewski & Mariusz Michalski, Przyszlosc nie jest tym, czym byla, CSW, Warszawa, 12.11.10
fot. Ernest Winczyk, Melancholia sprzeciwu. Prace z kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii. CSW Toruń, 5.10.2010

OBIEG.TV
Aleka Polis, 50 lat Galerii Bielskiej BWA, czesc II, koncert Marii Peszek
Aleka Polis, 50 lat Galerii Bielskiej BWA, czesc I
Aleka Polis, Tomek Sacilowski, Retrospektywa
Aleka Polis, Projekcja Weteranow Wojennych. Krzysztof Wodiczko
Aleka Polis, Anna Baumgart, La revolution n'est pas un diner de gala