Prace nad wystawą „Oko pamięci”

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu przygotowuje wystawę Horsta Hoheisela i Andreasa Knitza „Oko pamięci", której otwarcie zaplanowane jest na 12 września 2014.

 

Od ponad dwudziestu lat Horst Hoheisel i Andreas Knitz w swoich pracach związanych z pamięcią dokumentują najbardziej mroczną część niemieckiej historii - zbrodnie narodowych socjalistów; poszukują równocześnie coraz to nowych możliwości tworzenia pomników nie jako postaci na cokołach z brązu czy marmuru, lecz nowych form upamiętniania. Stworzone przez nich pomniki znane są na całym świecie jako kontr-pomniki.

W ramach przygotowań wystawy „Oko pamięci", artyści przenoszą fragmenty niemieckiej pływalni z synagogi poznańskiej do gabinetu Hitlera w Zamku. Przed Zamkiem postawią pomnik Szarych Autobusów, które w hitlerowskich Niemczech przewoziły ofiary do komór gazowych. Pierwszy tego typu pomnik pojawił się w styczniu 2007 roku, w Ravensburgu, od tego czasu pomniki „wędrował" po wielu miastach Europy (pojawił się m.in. w Berlinie, Kilonii, Stuttgarcie czy Monachium).

W Zamku zaprezentowane zostaną również rysunki Horsta Hoheisela, który od kilkudziesięciu lat szkicuje, codziennie dokumentując wydarzenia z życia. Prace na papierze pokazane zostaną w formie instalacji razem z rysunkami innego artysty - Rodrigo Yanesa.


Horst Hoheisel

Niemiecki artysta urodził się w Poznaniu, w 1944 r. Choć studiował leśnictwo, był również słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Pracował jako asystent naukowy w Instytucie Lasów Tropikalnych Uniwersytetu w Getyndze, gdzie uzyskał stopień doktorski na podstawie pracy zajmującej się analizą ekologiczną lasów tropikalnych w Wenezueli.

W trakcie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Kassel, Hoheisel mieszkał jednocześnie wśród Indian Yanomani, którzy żyją nad Orinoko a brazylijskiej Amazonii. Odbył również kilka wypraw na Saharę. Przez ostatnie 20 lat, twórczość Hoheisela skupiała się na upamiętnieniu ofiar nazizmu. Wraz z Andreasem Knitzem, opracowuje i realizuje pomniki w nowym kształcie, który określa się mianem „pomnika negatywnego" bądź „kontr-pomnika" (www.zermahlenegeschichte.de).

Stworzone przez niego symbole pamięci znaleźć można w przestrzeni publicznej i w plenerze, a także
w zbiorach kilku muzeum na całym świecie, takich jak Museum of Modern Art i The Jewish Museum
w Nowym Jorku; Yad Vashem w Jerozolimie; Jüdisches Museum, Deutsches Historisches Museum
i Gedenkstätte Deustscher Widerstand w Berlinie; Staatliche Kunstsammlungen w Kassel, oraz innych). Rysunki Horsta Hoheisela zostały pokazane po raz pierwszy w Museu Lasar Segall w Sao Paulo. Horst mieszka i pracuje w Kassel, w Niemczech.

 

Andreas Knitz

Urodził się w 1963 r. w Ravensburgu. Otrzymawszy wykształcenie zawodowe stolarza, podjął studia dyplomowe z architektury na Gesamthochschule Kassel, które ukończył broniąc pracę pod tytułem „Dynamika i mobilność w architekturze" . W latach 1993-2001 pracował jako architekt w Kassel, a w 2001 r. otworzył własne biuro, RAUMSTATION, w miejscowości Ravensburg-Berg.

Istotą jego pracy jako projektanta jest poszukiwanie niepowtarzalnej formy architektonicznej, która stanowiłaby nadającą się do zamieszkania lub użytkowania rzeźbę, generującą rozmaite doznania przestrzenne. Oprócz tego, od 1995 r. Knitz działa jako niezależny artysta, przy czym większość projektów realizuje we współpracy z Horstem Hoheiselem w ramach Team Hoheisel & Knitz.

Wraz z Hoheiselem, Knitz prowadził seminaria i warsztaty dotyczące podejmowanych przez nich tematów na Uniwerystecie w Sao Paulo oraz Uniwersytecie Stanu Maryland w Baltimore, które towarzyszyły wystawom i wykładom. Jego intencją jest wydobyć z cienia historycznej świadomości indywidualną i zbiorową pamięć o historii wypartej i niekochanej, tak aby uznać ją wreszcie publicznie za część naszej historii, której nie trzeba będzie się już wypierać.

Andreas Knitz mieszka i pracuje w Ravensburgu w południowych Niemczech.

 

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, "Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung", Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, 13.09. - 12.10.2014.

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Horst Hoheisel & Andreas Knitz, “Oko pamięci / Das Auge der Erinnerung“, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu