SocCity

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Tematem 6. edycji Grolsch ArtBoom Festivalu prezentującego sztukę w przestrzeni publicznej, była Nowa Huta. Zaproszeni artyści na różne sposoby próbowali odmieniać przypadek tej dzielnicy Krakowa. 

Nowa Huta okazała się wdzięcznym tematem dla sztuki. Z komunistycznego miasta przyszłości zmieniła się w szybko rozwijającą się dzielnicę kreatywną. Przy tym pozostała obszarem, którego mieszkańcy mają silne poczucie wspólnoty, tożsamości, są przywiązani do swojego miejsca. 

(...)

Jednym z najgoręcej dyskutowanych prac tegorocznej edycji festiwalu była Fontanna Przyszłości na Placu Centralnym, czyli projekt duetu Bartosz Szydłowski - Małgorzata Szydłowska. Niektórzy zobaczyli w sikającej wodą, jasnozielonej postaci Lenina pomnik mordercy. Tymczasem była to po prostu dowcipna, popkulturowa forma nawiązania do przeszłości. Jest też głosem w dyskusji o rewitalizacji pl. Centralnego, o której mówi się od dawna. 

Grzegorz Klaman stworzył dla Grolsch ArtBoom Festivalu dzieło Plac Apatia. W miejscu, w którym dawniej stał pomnik Lenina, na wysokim maszcie zawisła biała flaga. To praca, którą odczytać można na wiele sposobów. To akt kapitulacji, ale i carte blanche, czysty znak absolutnego zaufania. To wyblakły sztandar dawnych idei, który pokolorować można na nowo, by wyjść z tytułowej apatii. 

Do sukcesów festiwalu zaliczyć należy także odnowienie neonu Markiza. Wszystko dzięki akcji Pauliny Ołowskiej, która w ten sposób będzie chciała przypomnieć o dawnych czasach Nowej Huty, gdy nazywano ją miastem neonów. Świecąca postać damy w krynolinie, dawniej reklamująca cukiernię, dziś stała się znakiem w przestrzeni przypominającym o wielkich tradycjach, ale i znikaniu starej Huty i charakterystycznych miejsc.  [info: materiały prasowe]

Festiwal Sztuk Wizualnych Grolsch ArtBoom, Nowa Huta, 06-22 czerwca 2014