Uważność bez zbędnego estetyzmu

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Tytuł „Na kolorowo o różnych sprawach" brzmi jak niefrasobliwy żart w sytuacji, gdy społeczny porządek naszego świata zdaje się chwiać; natomiast zestawienie artystów - Jarosław Modzelewski i Paweł Susid - jak paradoks - bo co ich łączy? Chyba tylko ich ranga w sztuce i praca pedagogiczna na tej samej artystycznej uczelni. I to, że malują świetne obrazy.

Trzeba więc potraktować wystawę jak dwa indywidualne pokazy i zapomnieć o tytule. Ale takie mądrzenie się nie przychodzi już tak gładko po chwili oglądania prac.

Odnaleźć można na przykład dwa obrazy z bieżącego roku, w których Paweł Susid stawia temat koloru jako całkiem istotny i aktualny.

Na kolorowo o różnych sprawach

Na kolorowo o różnych sprawach

Inne dwa obrazy, umieszczone po dwóch stronach tej samej wąskiej ściany między drzwiami i oknem, wydają się nieprzypadkowo dialogować: Susid stawia tezę, Modzelewski zdaje się ją komentować.

Na kolorowo o różnych sprawach

Na kolorowo o różnych sprawach

Obrazy Modzelewskiego sprawnie wyciszają spekulacje, kierują ku cierpliwemu obserwowaniu. Na niemal wszystkich, głównym motywem jest światło; najbardziej paradoksalnie oddziałujące w obrazie malarza malującego nad morzem.

Na kolorowo o różnych sprawach

U Modzelewskiego światło tworzy efekt zatrzymania czasu, a przy tym podkreśla różne sposoby obrazowania: martwa natura z głośnikami zbliżona jest do rzeczowości fotorealizmu a obraz z lampą i piłką na trawie oscyluje wokół niemal romantycznej emocjonalności.

Na kolorowo o różnych sprawach

Na kolorowo o różnych sprawach

Widać, że artysty nie krępuje założony program pracy, oferuje widzom tak cenne dziś, wobec nadmiaru najróżniejszych komentarzy, zaufanie do uważności.

W obrazach Pawła Susida zawsze obecne są słowa, na tej wystawie zestawił swoje niewielkich rozmiarów prace z 2011 roku z wielkimi płótnami z 1986, na których słów było wielokrotnie więcej. Te z lat 80. mają zastanawiająco współczesny klimat, nerwową ekspresję i - są wizualną ucztą. Ich wizualny kod na pewno świetnie by się sprawdził na współczesnych plakatach, może ktoś to dostrzeże i podchwyci.

Na kolorowo o różnych sprawach

Na kolorowo o różnych sprawach

Nie przegapmy jednak, że zawartych w ekspresyjnych obrazach Susida komentarzy nie powinniśmy traktować zbyt dosłownie, ironia czai się tu za co drugim zaciekiem farby, bo to malarstwo jest i o pułapkach myślenia gotowymi zdaniami.

Wizualno-werbalny język najnowszych prac Susida ma w sobie prostotę poglądowych diagramów, kondensujących wiele zdarzeń w barwnych liniach i literach. Formalnie też są bliskie plakatom, lecz nie tak jednoznaczne.

Na kolorowo o różnych sprawach

W ulotce towarzyszącej wystawie Katarzyna Urbańska napisała o pracach Pawła Susida, że „nie ma w nich miejsca na zbędny estetyzm", to trafna uwaga, ale warto ją odnieść do prac obydwu prezentowanych na wystawie artystów.

Jarosław Modzelewski, Paweł Susid, „Na kolorowo o różnych sprawach", Salon Akademii, ASP, Warszawa,18.08 - 5.09.2011.

UWAGA:   5.09.11 o godz: 18:00 - finisaż wystawy "Na kolorowo o różnych sprawach" Jarosław Modzelewski/Paweł Susid, połączony z promocją katalogu towarzyszącemu wystawie.

Jarosław Modzelewski, bez tytułu, 2011
Jarosław Modzelewski, "światła domu", tempera żółtkowa, 120 x 90 cm, 2011


Na kolorowo o różnych sprawach,  Jarosław Modzelewski i Paweł Susid, plakat