Po pierwszym zwycięstwie przeszliśmy do walki w podziemiu artystycznym Białorusi i 28 czerwca 2008 roku w Mińskiej galerii Podzemka powołaliśmy do życia pierwszą mikrogalerię. Projekt nosi nazwę Microart 1:10 i jest rewolucyjnym/rewelacyjnym/ewolucyjnym pomysłem otwierającym bramę oddzielającą świat sztuki od świata publiczności. Microart 1:10 polega na tworzeniu makiet wnętrz galerii/muzeów w skali 1:10 oraz mikroreplik (w tej samej skali) istniejących prac artystów współczesnych. Każda mikropraca jest tworzona, numerowana i podpisana przez artystę, więc nie traci na wartości. Jest pełnym dziełem sztuki, tyle że w pomniejszeniu. Jest to również hołd złożony wielkiej osobowości - Marcelowi Duchampowi, który przecież tworzył pomniejszone repliki swoich prac w tzw. walizkach. Największym atutem tego projektu są małe rozmiary, które wynikały z warunków, w jakich przyszło nam pracować na Białorusi. Stały się odpowiedzią na trudności związane ze zorganizowaniem wystawy Strupka w kraju objętym reżimem. Makieta i złożone w kopercie mikroprace zostały z łatwością, bez dodatkowych kosztów wwiezione na teren Białorusi.
Pomysł ten okazał się niezwykle płodny: niskie koszty, mobilność dają możliwość wystawiania praktycznie wszędzie prac artystów współczesnych - wystarczy wykonać makietę wnętrza galerii, umieścić w niej prace w skali 1:10 i wystawić. Każdy może zostać właścicielem galerii, a jej otwarcie nie wymaga specjalnych zezwoleń, a co najważniejsze - działalność nie podlega cenzurze. Jest wyrazem wolności artystycznej, nieograniczonej swobody wypowiedzi. Do tej pory odbyło się już siedem odsłon projektu Microart 1:10 w całej Europie (Mińsk, Wolverhampton, Rogachev, Toulouse, Porto, Ateny, Kraków). Jest to idea międzynarodowa, która połączyła artystów chcących przełamać bariery white cube'a i upowszechnić sztukę współczesną, zdemitologizować ją, otworzyć ten hermetyczny świat. Jako Grupa Strupek otrzymaliśmy nagrodę w konkursie kuratorskim ukraińskiej fundacji Eidos w Kijowie przedstawiając Microart 1:10 jako nowy sposób promowania sztuki w społeczeństwie, które niekoniecznie jest nią zainteresowane. W swoich planach mamy już kolejny międzynarodowy projekt: Expedition Art Festival, którego jedna część odbędzie się w Amazonas w Ekwadorze, a druga - pod nazwą Hejnał Expedition Art Festiwal - na Białorusi. W obu tych trudnych dla sztuki przestrzeniach chcemy przedstawić prace współczesnych artystów wbijając szpilki w przestrzeń galeryjną jak w laleczę voo-doo. Nowość w organizacji tych wydarzeń polega na łatwości spakowania całego festiwalu do walizki i wożeniu go po świecie.
We wszystkich naszych działaniach przejawia się pytanie o miejsce sztuki współczesnej w dzisiejszym świecie, o granice „świata sztuki" i sensowność sztucznego podziału na miejsca odpowiednie i nieodpowiednie, sacrum i profanum sztuki. Zaniepokojeni faktem, że sztuka współczesna odbierana przez większość naszego społeczeństwa jako niezrozumiała, a w najlepszym przypadku trudna, postanowiliśmy przełamać stereotypy, zburzyć mury opustoszałych galerii i wyjść ze swoimi ideami na ulicę. Zadajemy również pytanie o naturalne środowisko dzieła sztuki, o jego kontekst. Czy dzieło pozbawione białych, „świętych" murów sali wystawienniczej galerii traci na swojej wartości? Przecież to nie miejsce, a dzieło uświęca. Na tym właśnie polega moc sprawcza sztuki i na tym polega rola artysty, aby działał na ogół społeczeństwa, nie tylko na wyspecjalizowanych odbiorców. Poprzez penetrację przestrzeni publicznej walczymy o zrozumienie dla sztuki współczesnej. Nie chcemy pytać o to, co jest sztuką, a co nią nie jest. Chcemy dialogu, konfrontacji indywidualności artystycznych. Wraz z projektem Microart 1:10 otwieramy sieć osób „chętnych": każdy, kto chce, może otworzyć swoją mikrogalerię. Artyści na całym świecie mogą wymieniać się poglądami. Naszym celem jest pobudzenie kultury. Artysta jest wentylem społeczeństwa, jego bolączek, tożsamości, a sztuka powinna być zaangażowana. Stąd projekty realizowane na Białorusi jako pytanie o wolność. Działania Strupka nie ograniczają się do prezentacji projektów: dzięki nawiązaniu współpracy z różnymi instytucjami sztuki planujemy wydanie w przyszłym roku pierwszej historii białoruskiej sztuki XX wieku.
Grupa zawiązała się dwa lata temu, powstała na gruncie przyjaźni i wspólnych zainteresowań. Nazwa jest skrótem od Stowarzyszenia Turpistycznych Racjonalistów Ukierunkowanych Prawidłowo (ewentualnie KUPA, czyli Kulturalne Ugrupowanie Patriotycznych Anarchistów). Powstała spontanicznie jako reakcja na coraz bardziej zawiłe słownictwo funkcjonujące w świecie sztuki, niezrozumiałe dla większości potencjalnych odbiorców. Do naszej grupy należą przede wszystkim studenci akademii sztuk pięknych oraz filozofii i doskonale zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy na początku swojej drogi twórczej. Chcemy zostawić ślad naszej wędrówki, budować sieć kontaktów pomiędzy artystami, instytucjami sztuki i jej odbiorcami, a poprzez działania lokalne tworzyć międzynarodową społeczność osób przyjaznych sztuce współczesnej. Jesteśmy grupą osób chętnych i chcących pobudzić życie kulturalne wszędzie, gdzie to możliwe.
W dniach 12.05-12.06.2009 przed Domem Handlowym Jubilat w Krakowie miała miejsce ukraińska wystawa projektu Microart 1:10 - w makiecie-miniaturze wybranych sal Bunkra Sztuki pokazano miniatury istniejących prac ukraińskich artystów: Anatolija Bielova, Dmitrija Ermolova, Zhanny Kadyrovej, Olexy Zhyrov-Manzheliy.
Więcej na ten temat: http://www.ha.art.pl/index.php?ShowWholeNews=228.
Zdjęcia czarno-biale Irena Kalicka
Zdjecia kolorowe Alena Trafimava