Jerzy Bereś - siła bezbronności.

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Jego akcje - z których jedne określał jako manifestacje, a inne jako msze - w istocie były rodzajem intensywnych spotkań z widzami/świadkami. Nagość Beresia akcentowała bezbronność i ufność artysty, który przekonany o doniosłości podjętego działania pojawia się wśród publiczności ryzykując drwinę i niezrozumienie. Czerpiąc siłę ze swojej świadomości i niezależności, tworzył apelujące do sumień widzów akcje o czytelnej dramaturgii, w których podejmował istotne kwestie na styku zagadnień etyki, polityki i sztuki. Swoja nagą obecnością zaświadczał o wadze wyzwań, którym stawiał czoła. W trakcie akcji niejednokrotnie nadawał swemu ciału funkcję ponadindywidualnego totemu - godła duchowego radykalizmu - a jednocześnie emanował bezpośredniością i pokorą.

Urodzony 14 września 1930 w Nowym Sączu zmarł 25 grudnia 2012 w Krakowie. Pogrzeb odbędzie się 2 stycznia 2013 o godzinie 13.00 na cmentarzu w Batowicach (nowa kaplica).

Jerzy Bereś, "Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1990; fot.: Mariusz Michalski.

Jerzy Bereś, "Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1990; fot.: Mariusz Michalski.

Jerzy Bereś, "Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1990; fot.: Mariusz Michalski.

Jerzy Bereś, "Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1990; fot.: Mariusz Michalski.

Jerzy Bereś, "Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 1990; fot.: Mariusz Michalski.