Rozpoczęcia Europejskiego Kongresu Kultury dokonano w Hali Stulecia.
Inauguracyjny wykład prof. Zygmunta Baumana, w którym przedstawił do rozważenia tezę, że szansą dla kultury zjednoczonej Europy jest jej pluralistyczna diasporyzacja.
Otwarcie wystawy „Proszę zamknąć oczy" (kuratorka Martha Kirszenbaum) w Pawilonie Czterech Kopuł. Na pierwszym planie instalacja performatywna Rossellini Biscotti nawiązująca do realiów procesu sądowego.
Dziedziniec Pawilonu Czterech Kopuł
Otwarcie realizacji „Wege zur Behandlung von Schmerzen" Miroslawa Bałki (kuratorka Agata Siwiak). Artysta wyjaśnił, że tytułowa tytułowa 'droga leczenia bólu' wywodzi się z odczucia jakiego doświadczył widząc kontrast między stanem zniszczenia i zaniedbania Pawilonu Czterech Kopuł a a pretensjonalnym przepychem wielkiej fontanny obok Hali Stulecia. Przedstawiona instalacja jest forma dialogu z tą fontanną.
Niemal całe wnętrze sali z instalacją Mirosława Bałki wypełnia wielki metalowy pojemnik, do którego nieprzerwanie leje się strumień brudnej wody.
Wystąpienie/działanie Oskara Dawickiego zatytułowane „Przyczynek do anatomii złego smaku" odbyło się w sali projekcyjnej Wytwórni Filmów Fabularnych. W krótkim wprowadzeniu artysta, że piekielnie złożoną kwestię smaku w sztuce zamierza podjąć nie w aspekcie dyskursywnym lecz doświadczenia zmysłowego.
W oparciu o przepisy wybitnego znawcy kulinarnego przygotowane zostały piekielnie wyszukane potrawy, które teraz artysta proponuje publiczności do degustacji, zapraszając ją na scenę. Publiczność w olbrzymiej większości podjęła wyzwanie artysty testując na sobie nawet wódkę o smaku mięsa.