Nadal można zarówno etnograficzną fotografię z Nowej Zelandii z końca XIX wieku - „Views and Landscapes of New Zeland from the 19th Century" wystawianą do marca w Muzeum Etnologicznym. Polecałabym również wystawę „Bereaucratics" Jana Banninga, który fotografował administrację publiczną w różnych częściach globu, ukazując wszystkich od szeregowej księgowej, po najważniejszych oficjeli. Banning rozpoczął swój projekt w 2003 w Indiach, a następnie kontynuował go w trakcie podróży do Rosji, Boliwii, Liberii, Francji, Jemenu, Chin i USA. Zdjęcia z wszystkich krajów objętych projektem Banninga są prezentowane do 25 stycznia 2009 w Cicero-Galerie fűr politische Fotografie, stanowiąc interesujące fotograficzne studium światowej administracji publicznej, wraz z jej kulturowymi uwarunkowaniami i z jej specyfiką. Inną wystawą, o której warto jeszcze pokrótce nadmienić, jest prezentacja prac - z obszaru fotografii kreacyjnej, realizowanej tradycyjnymi środkami analogowymi - Alberta Watsona trwająca do 17 stycznia 2009 w Galerie Camera Work.
Podczas Europejskiego Miesiąca Fotografii w Berlinie pokazano także eksperymenty ze światłem i przestrzenią na przykładzie m.in. prac włoskiej artystki Lorenzy Lucchi Basili, żyjącej i pracującej w Padwie: „Eighty Two Movements / Ottantadue Movimenti" (w galerii Uqbar, do 13 grudnia), jak również klasykę fotografii humanistycznej oraz współczesny reportaż - np. zdjęcia Wolfa Bőwiga na temat współczesnej sytuacji społecznej w Afganistanie (w „Fenster61//Fenster fűr Fotoprojekte" do 15 grudnia).
Trzeba przyznać, że polskich akcentów podczas Festiwalu w Berlinie nie było wiele. A szkoda, ponieważ z moich przygranicznych doświadczeń Szczecinianki wynika, że Niemcy są bardzo chętni do współpracy ze stroną polską, także na szczeblu regionalnym. Wystawa Katarzyny Kozyry „Letnia Opowieść" w Galerii Zak/Branicka była już w „Obiegu" relacjonowana (http://www.obieg.pl/recenzje/4721 ). Dla kontrastu wystawa w Fotogalerie Friedrichshain (do 2.01.2009) Szczecińskiego Koła Stowarzyszenia Polskich Artystów Fotografików (istniejącego od 1977 roku) oparta jest na tradycyjnych estetycznych wartościach fotograficznych dotyczących kompozycji kadru i balansu bieli. Prace Krystyny Łyczywek, Jerzego Plotkowiaka, Ryszarda Dąbrowskiego czy Waldemara Marzęckiego stanowią niewątpliwie dobre jakościowo obrazy fotograficzne, nie inspirując jednak do głębszej refleksji. Klasyczne wystawy fotografii prezentował także Instytut Polski w Berlinie: Jerzy Lewczyński „Fotografie" (31.10.09-15.01.09) i Wojciech Wilczyk „Polskie Synagogi" (14.11.08-15.01.09).
*
Za jedną z najistotniejszych wystaw Europejskiego Miesiąca Fotografii w Berlinie należy uznać wystawę kolekcji anges b., jedną z lepiej znanych prywatnych kolekcji fotografii we Francji. Będąc cennym i obszernym zbiorem zdjęć datowanych od XIX do XXI wieku, stanowi jednocześnie ważny głos w dyskusji na temat współczesnej tożsamości jednostki w jej aspekcie indywidualnym, kulturowym, społecznym. Kolekcja agnès b. poświęcona jest w szczególności kwestii współczesnego określania tożsamości jednostki w świecie mass mediów i wyzwolenia grup dyskryminowanych. Pogłębiona fotograficzna analiza człowieka na różnych poziomach jego życia i doświadczania stanowi jej podstawową (i często podkreślaną) zaletę.
Możemy mówić tu z jednej strony o fotografii osób pochodzących z Afryki, takich jak Seydana Keity, którego prace odwołują się do klasycznych portretów europejskich, jeszcze z czasów przed-fotograficznych, i wyraźnie mają na celu budowanie nowego (pięknego, zamożnego i z tradycjami) wizerunku współczesnej klasy średniej w Afryce. Łączą one w sobie rodzaj obrazowości dominującej w odniesieniu do klasy średniej wyższej w Europie w XVIII/XIX wieku ze współczesnymi, technicznymi wyznacznikami statusu społecznego, do których należy zaliczyć dostępność zaawansowanej techniki fotograficznej w Afryce.
Z drugiej strony należy wspomnieć o fotografiach z gatunku, który może być określony jako queer, takich jak np. „The golden torques of Uliad" Harmony Korine z 2000 roku. Ten nurt w fotografii nie jest jednorodny, za jego cechę można uznać pewien sposób traktowania materii obrazu jako wizualnej świetlistości lub otwarcie podejmowaną tematykę kultury osób z grupy LGBT. Niejednokrotnie obecne jest w tym nurcie - jak w cyklu prac Ryana McGinleya - wyraźne zatopienie się w transgresji tożsamości, uwzględniające jej rozpłynięcie, jakby powrót do łona matki, powrót przerażający a jednocześnie tak wciągający dla osoby wędrującej w poszukiwaniu samookreślenia.
Warto w tym momencie zwrócić uwagę na układ wystawy. Nie można powiedzieć, by w sposób spójny przedstawiała ona pewną argumentację na rzecz określonej tezy antropologicznej. Przedstawia raczej materiał do refleksje na temat ludzkich zmagań w procesie określania własnej tożsamości. Jednak wyraźnie zarysowane zostały za pośrednictwem prezentowanych prac pewne mikronarracje, ciągi myślowo-obrazowe, myślokształty poddające refleksji szersze spectrum możliwego doświadczania kryzysu tożsamości, czy identyfikacji. Ułożone na przykład w pewną sekwencję prace Ryana McGinley - „Deep Swim", „Lily (black eye)", „Untitled (Bathtub)", „Whirlwind", „Francis" - wyraźnie obrazują drogę fotografa do własnej tożsamości, drogę prowadzącą i przez podwodne głębiny i pustynne piaski (gdzie znalazł przyjaciółkę), po czas spokojnego optymizmu.
Inny fragment wystawy zwraca uwagę jako obszerniejsza i czytelna wypowiedź o sytuacji różnych współczesnych tożsamości. Po zdjęciach Nan Goldin przedstawiających transwestytów, widzimy zdjęcie szarych, piarżystych resztek kurortu w okolicach New Brighton, a następnie starego mężczyzny, kątem oka patrzącego w lustro. Po drugiej stronie sali fotografie „Paradiso Still" Maxa Natkiela, a także Rogera Ballena „Roar" i „Children's bedroom wall". Ballen pokazuje formy bezradności, buntu lub afirmacji czystej siły przez dzieci, które w współczesnej sytuacji najwyraźniej nie widzą sensu i celu. Takie prowadzenie narracji inspiruje do indywidualnych rozważań, nie dając jednoznacznych rozwiązań, mówi wprost o pustce i fasadowości współczesnego życia, a jednocześnie nie epatuje brutalnością.
Znaczące reakcje na tę sytuację dobrze obrazują trzy eksponowane obok siebie fotografie, uzmysławiające, że każda grupa społeczna dysponuje określoną porcją i formą widzialności. „Blonde girl with shiny lipstick, New York" Diane Arbus - blondynka z błyszczącymi ustami przed ekranem lub nieznaną możliwością; „Al.'entrèe de la spiree" Malick Sidibe - godne wyjście z ciemności w światło dotychczas wykluczonego a teraz elegancko ubranego; „John Belushi (with arms over face)" Marcii Resnick - depresja intelektualisty, którego gest mówi: „o nie!". W świetle wieczoru pusty błysk hipnotyzującej szminki jest chwilowym blaskiem pospolitych rysów; pojawienie się na scenie obcego w konformistycznym ubraniu zmienia strukturę przedstawienia i relacje władzy w obszarze widzialności; jasne światło dnia każe mężczyźnie zasłaniać oczy w geście nieumiejętności odnalezienia się w nowym kontekście. Układ tych prac w obrazowy sposób przekazuje wiedzę o przyjściu nowego, które jest już gotowe a dotychczasowi władcy jeszcze tego nie widzą.
Innym istotnym wątkiem wystawy w International Forum for Visual Dialogue było przedstawienie prac z obszaru konceptualizmu w fotografii w latach 70. i 80. XX wieku. Za przykład mogą tu posłużyć fotografie działań performatywnych Romana Signera „Koffer", „Ballon", „Cap with rockers" i „Verinken Kajak". Serie od 4 do 6 fotografii przedstawiają eksperymenty konceptualne wykonane przez artystę: nadmuchiwany balon otwierający walizkę i rozłamujący krę, wybuchająca rakieta, która ściąga artyście z głowy kominiarkę oraz kajak płynący aż do zatonięcia i zniknięcia wioślarza. Sztuka konceptualna z chęcią korzystała z fotografii. Bazowała bowiem - jak wskazywała na to Susan Sontag - na jednoczesnym poświadczaniu rangi obrazu fotograficznego i poddawania go w wątpliwość,. Fotografie Signera w sposób surrealistyczny odnoszą się do rzeczywistości a jednocześnie za pomocą medium dokumentalnego zapisu konstruują wypowiedzi na temat rzeczywistości i tożsamości człowieka, poddając w wątpliwość siłę jego suwerenności i samostanowienia.
Kolekcja agnès b. stanowi także cenny zbiór klasyków obrazu fotograficznego, takich jak Man Ray, Henri Cartier-Bresson, Eugene Atget, Robert Muybridge, Aleksander Rodczenk0, Diane Arbus czy Andy Warhol oraz zbiór portretów znanych postaci XX wieku: od Sary Bernard na łożu śmiertelnym, przez Marcela Duchampa, Antoine Artaud, Majakowskiego, Marilyn Monroe, Jean-Michel Basquiata, po Anais Nin.
Swoistym aneksem do kwestii związanych z tak różnorodnie podejmowanymi zagadnieniami tożsamości jest obecność na wystawie dokumentacyjnych fotografii z Księżyca wykonanych dla NASA: zarówno odbitek stykowych negatywów przedstawiających powierzchnię Księżyca, które dają bardziej artystyczny niż naukowy efekt, jak i zdjęć wykonanych podczas misji Apollo 11, 16 i 17.
agnes b. Collection of Photography, International Forum for Visual Dialogue, Berlin, 11.10 - 7.12.2008
http://www.mdf-berlin.de/en/home.html
Komentarze
coach bags
coach outlet
You know, Coach items are so perfect and fascinating. Now I grow up, and find coach outlet on the Internet offering affordable products with reliable quality.coach factory outlet offer excellent, elegant coach products in order to generate room for your new collections.They're purchased more quickly that you may at any time imagine.coach factory are leading the international market all the time, because men and women choose to buy these Coach Products to use for leisure,work or travel than any other designer brands.
coach purses have to be considered the most wanted designer purses in the world. Known around the globe for their excellent craftsmanship and trendy styles, these purses are worshiped by millions.This brown handbag called Flagship Signature Brown Handbag has been the best seller in the coach factory outlet for almost three weeks.coach outlet online Store would dynamically change your overall styles right away. The amazing knack about the unique coach handbag is that it would never disappoint your individual styles at all. Rather, it would instantly change your ultimate fashions in a remarkable manner.coach outlet handbags's special design and fashion is certainly and so eye-catching, I hope you are able to get much more attention towards the Cheap Coach Crossbody.
As a fashion and modern lady, you can never have too many bags but Coach, Coach is a great leather handbags brand. coach bags have different look according to different designer concept.It is the best time for you to match clothing in this summer afternoon, carrying with the new coach handbags in coach handbags.coach outlet has become necessary in everyday life of women seeking fashion and simple designs simple and elegant to look at very affordable and practical.coach outlet store sells goods that are constructed to meet the highest standards of quality and functionality.You can trust it 100 percent.
coach outlet can provide the coach exactly the same is expected in a retail store. It can help you find bags of various colors, shapes and designs, which prove once again that the coach is actually a selection for the housekeeper.Lots of people carry the crossbody bags as they are strong, soft and flexible. Coach handbags on sale at the coach outlet online Store can meet your requirements.I just found an amazing website. It offers cheaper Coach goods at reasonable prices. Yes, it is the coach online store.It has however getting confirmed how they insure the fact that merchandise you purchase will genuinely be reliable mentor product to coach outlet store.
Designs of this season give you the unlimited cool feelings in this cool summer. The new designs of Coach products in the coach outlet enrich our daily life.Do you have difficulity just finding one coach bag store around you? Are you desperate for a Coach handbag? Well, then I'll tell you something about bags in coach outlet store.If you desire to go to coach factory outlet, but have no idea in which to go, you can research online. It is no doubt that there is drastically information and details about it for the reference.coach outlet online develops very quickly because it runs by its own special way and it contents the customers greatly.
coach factory outlet online even provides special discounts for VIP members. The vacancies of register are limited. So do it as quickly as possible.This coach bags are compatible with people today. And you will undoubtedly pick out the coach bags you desire from all kinds of colors and styles.coach factory Outlet are leading the international market all the time, because men and women choose to buy these Coach Products to use for leisure, work or travel than any other designer brands.coach outlet handbags's special design and fashion is certainly and so eye-catching, I hope you are able to get much more attention towards the Cheap Coach Crossbody.