Eliza Galey - Zetknięcie

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

W toruńskiej Galerii Wozownia trwa wystawa artystki z Lublina - Elizy Galey. Ekspozycja jest elementem cyklu "Projekt Wozownia - Laboratorium sztuki" prowadzonego przez Małgorzatę Jankowską. Artystka zaprezentowała przygotowane specjalnie na tę wystawę serię niewielkich rysunków przedstawiającą charakterystyczne miejsca Torunia, ale wykonane technikż perforowania papieru. Projekt uzupełnia film dokumentujący kilkudniowy pobyt artystki w Toruniu.

Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005, fot. Anna Dzierżyc-Horniak
Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005, fot. Anna Dzierżyc-Horniak

Rysunki-grafiki Galey tworzą wypukły fryz na wysokości oczu oglądających. Ale nie zapraszają do oglądania, lecz raczej do dotykania. W rzeczywistości trudno je zobaczyć, ponieważ wykonane są na białym papierze i prezentowane na białym tle. To zamierzony efekt Elizy Galey, która zachęca do dotykania powierzchni prac. Proponuje to inny rodzaj uniesień przy zetknięciu się z dziełem graficznym niż te, które wynikają z oglądania. Galey stosując technikę perforowania papieru - taka samą, jakiej używa się przy tworzeniu tekstu pismem Braille'a - sugeruje nawet byśmy spróbowali poznać sztukę tak jak ludzie niewidzący. Artystka zwraca naszą uwagę na ich odbiór świata. I pozastawia nam decyzję, jak z tego skorzystamy.

Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005, fot. Anna Dzierżyc-Horniak
Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005, fot. Anna Dzierżyc-Horniak

Eliza Galey już podczas studiów prezentowała swoją technikę perforowania papieru w ramach programu edukacyjnego Młodego Forum Sztuki Galerii Białej w Lublinie. Były to gipsowe białe półkule przylepione do białej ściany tworzące zapis konkretnych słów, dotykając je można było ich znaczenia odczytać. Tę formę wyrazu wykorzystywała Galey wielokrotnie w kolejnych swoich prezentacjach: "Moje trzy matki" (2003) "...prababcia, babcia, mama i ja..." (2004), "Niespodziewanie" (2005), "Iluzja" (2005). Zawsze jednak modyfikowała swoje pomysły, dodając nowe wizualne i semantyczne rozwiązania.

Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005, fot. Anna Dzierżyc-Horniak
Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005, fot. Anna Dzierżyc-Horniak

Można przypomnieć, że już znacznie wcześniej alfabet dla niewidomych wykorzystywany był jako forma przekazu artystycznego. Np. w 1970 roku w Galerii Foksal na wystawie pt. "Braille" francuski artysta Alan Jacquet za pomocą tego pisma przedstawił pojęcia związane ze sferą wizualną - "kolor tęczy" i "przezroczystość".

Eliza Galey, "Zetknięcie", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, do 10.04.2005