Centralnym motywem i zarazem centralnym obiektem wystawy „Katalog Entropii Sztuki” jest szafa katalogu bibliotecznego wraz z mnogością charakterystycznych części składowych - szufladek. W ich wnętrzach ulokowany jest zbiór prac blisko 90 osób – artystek i artystów różnych mediów i specjalności, które zechciały podjąć grę z ideami sztuki, entropii i katalogowania.
Realizacje przyjęły rozmaite formy: tekstu, obiektu, filmu, przestrzennej aranżacji wnętrza szufladki. Niektóre są mobilne, interaktywne, wydają dźwięki, emitują światło, a nawet są instrumentami.
Struktura katalogowej części wystawy jest pomyślana jako katalog rzeczowy - katalog haseł. Hasła sprawiające wrażenie „słownikowych“ są autorskimi pomysłami łączącymi ogólność pojęcia z jednostkowym, niepowtarzalnym wyrazem. Zdają się toczyć spór o uniwersalia przemawiając obrazami, kształtami, tekstami, dźwiękami, kolorami i nade wszystko osobistymi wizjami, intencjami, refleksjami. Są wielogłosowym zeznaniem na temat obecności powszechników ante rem, in re i post rem - w rzeczach będących dziełami sztuki. Scenografia wystawy, której autorem jest Jan Mioduszewski, czyni z przestrzeni Entropii katalogowy environment – Katalogbau.
W trakcie wernisażu realizowane były liczne działania i performansy.
Jerzy Kosałka, „Zaczyna się w Entropii”
Performans podczas otwarcia wystawy polegający na zabetonowaniu jednej z szuflad katalogowych, w której spoczął odczytany wcześniej tekst będący parafrazą słynnej wypowiedzi Zbigniewa Gostomskiego z 1970 roku na Sympozjum Plastycznym Wrocław'70:
Zaczyna się we Wrocławiu... w Entropii...
Powstrzymać! Unieruchomić!
Zabetonować!
Powstrzymać entropię sztuki – zalać sztukę
betonem.
Zabetonować! Unieruchomić! Powstrzymać!
Proponuję zacząć od Entropii... we Wrocławiu...
Następnie wszystkie inne galerie...
Wszystkie, w nieskończoność...
Zalać galerię betonem...
Unieruchomić entropię!
Zatrzymać entropię sztuki...
Zaczyna się w Entropii... w tej małej szufladzie.
Robert Alda, „Bukiet”, „Coctail”
Dwa działania nawiązujące tytułami do jubileuszu Galerii Entropia. „Bukiet” - performance wybitnie haptyczny, w którym artysta zachęcił do opróżnienia kieszeni jego spodni wypchanych płatkami kwiatów, bilonem i kawałkami sztuki.„Coctail”, mix gatunkowych trunków z poglądami i opiniami uczestników na temat sztuki, entropii i Galerii Entropia; nowy wymiar konsumpcji alkoholu podczas wernisażu: wypowiedzenie swoich poglądów do papierowej torebki i uczestnictwo w wymianie poglądów z anonimowymi osobami drogą pobrania powietrza (będącego nośnikiem wypowiedzi) z losowo wybranej torebki i wpuszczenia (za pomocą strzykawki) do coctailu.
Mira Boczniowicz, „Popatrz!”, performance
Mira przechadzała się wokół Katalogu ubrana w uszyty na miarę granatowy fartuch roboczy z zapinaną na napy klapą na plecach z napisem POPATRZ. Po odpięciu klapy (co wymagało aktywności drugiej osoby) oczom patrzącego ukazywał się prostokąt nagich pleców artystki z napisem SYNONIM wykonanym na skórze (zmywalny tatuaż).
Marcin Harlender, “Emblemat”, performans
Zaopatrzony w emblemat sztuki wymyślony przez kolegę, Marcin podjął się skomplikowanego działania: w dość radykalny sposób zmieniając perspektywę i punkt widzenia (szczyt drabiny), podzwaniając dzwonkiem upomniał się o etos artysty, a następnie zaprosił wszystkich do pójścia w jego ślady.
Małgorzata Kazimierczak, „Przemijanie znaczeń”, wideoperformans
Współczesna nam sztuka ujawnia łamanie modeli i schematów, podnosząc tym samym ich nietrwałość do rangi modelu i schematu. Nawiązując do efemeryczności słów i zjawisk - odczytywania, rozumienia, zmienności, manipulacji i przemijalności znaczeń artystka przechadzała się wśród tłumu gości częstując ich z szufladki skrawkami wypowiedzi na paskach papieru.
Przemysław Kwiek, „Perfidia Perfearance”, perfearance
Podczas otwarcia wystawy artysta wystąpił w swej klasycznej już formie perfearance. Tym razem "impreza w imprezie" dedykowana była konieczności stworzenia niezależnej, artystycznej telewizji.
„25 lat entropii we Wrocławiu. Katalog Entropii Sztuki”; wystawa, publikacja, pokazy, zdarzenia;galeria Entropia, Wrocław, 22.11 - 30.12.2013.
Artyści uczestniczący w wystawie:
Robert Alda, Anna Bartoszewicz, Maciek Bączyk, Kuba Bąkowski, Bettina Bereś, Andrzej Błachut i Honorata Mochalska, Mira Boczniowicz, Beata Bols, Olaf Brzeski, Izabela Chamczyk, Christian Costa i Fabrizio Ajello, Jacek Czapczyński, Krystian Truth Czaplicki, Oskar Dawicki, Tomasz Dobiszewski, Tomasz Domański, Andrzej Dudek-Dürer, Jacek Dziubiński, arcin Fajfruk, Karolina Freino, Julita Gielzak, Paweł Gökdemir, Dariusz J.Gorski, Nicolas Grospierre, Bożena Grzyb-Jarodzka, Marcin Harlender, Rafał Jakubowicz, Elżbieta Janczak-Wałaszek, Zuzanna Janin, Andrzej Jarodzki, Paweł Jarodzki, Edyta Jezierska, A.M.M. Jodko, Koji Kamoji, Małgorzata Kazimierczak, Kostas Kiritsis, Krzysztof Kłosowicz Kaman, Maria Korbus, Jerzy Kosałka, Ikar Kozak, Igor Krenz, Anna Kutera, Romuald Kutera, Przemysław Kwiek, Natalia LL, Piotr Łakomy, Artur Malewski, Barbara Maroń, Marcin Mierzicki, Magda Migacz, Eugeniusz Minciel, Jan Mioduszewski, Andrzej Mitan, Zdzisław Nitka, Tomasz Opania, Darek Orwat, Ewa Partum, Marta Paulat, Ryszard Piegza, Anna Płotnicka, ominik Podsiadły, Jarosław Potoczny, Mirosław Rajkowski, Andrzej Rerak Józef Robakowski, Paweł Romańczuk, Wacław Ropiecki, Małgorzata Sady, Tadeusz Sawa-Borysławski, Jadwiga Sawicka, Roland Schefferski, Tomasz Sikorski, Krzysztof Skarbek, Łukasz Skąpski, Piotr Skiba, Kama Sokolnicka, iotr Marcin Stapiński, Paweł Syposz, Urszula Śliz, Jaro Varga, Krzysztof Wałaszek, Henryk Waniek, Urszula Wilk, Maja Wolińska, Emrah Wrońska, Jacek Zachodny. Kuratorzy: Alicja & Mariusz Jodko
Fot. Karol Krukowski, Jan Mioduszewski, Paweł Syposz.