Sprzedam połowę bliźniaka

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
Dom stoi pusty i czeka na nowych mieszkańców. Symetrycznie podzielone domostwo lub raczej dwa domy zrośnięte całą ścianą. Jedna połowa jest zamieszkana, a druga pusta.

Bliźniak to typ budownictwa naznaczony jakąś charakterystycznie słowiańską wizją sąsiedztwa - potrzeba bliskości i bezpieczeństwa zderza się tu z tendencją stawiania płotów i ścian i wyznaczania terytorium; owocuje groteskową formą „syjamskiego" domu.

Treść powyższego ogłoszenia (z podanym numerem telefonu), które widziałem zimą jadąc samochodem razem z Konradem Smoleńskim, brzmi zabawnie niczym nonsens, niesie jednak ze sobą niepokojący obraz opustoszałego w połowie domu, więc jeśli humor to raczej gorzki.

Wystawa Normana Leto i Konrada Smoleńskiego jest zbudowana na podobnej zwichniętej symetrii, na ryzykownym żarcie i niemożliwej powadze.

Norman Leto, "Polska ropa naftowa", przestrzeń cyfrowa, 2009
Norman Leto, "Polska ropa naftowa", przestrzeń cyfrowa, 2009
Norman Leto, "Bez tytułu", przestrzeń cyfrowa, 2009
Norman Leto, "Bez tytułu", przestrzeń cyfrowa, 2009

Cyfrowe przestrzenie kreowane przez Normana Leto, to jak mówi artysta, przestrzenie wolności. W licznych wywiadach Norman kwestionuje świat materialny, mówi o swoim rozczarowaniu nim, jako artysta z melancholią odwraca się od niego, by wkroczyć w rzeczywistość elastyczną i podległą jego wyobraźni. Alternatywne pokoje są nie tylko miejscem ucieczki i schronienia, lecz dają często odpowiednią perspektywę, aby spojrzeć za siebie na pozostawioną obok rzeczywistość i trzeźwo ją opisać. W animowanych wideo Leto przenikają się prywatność z fantazją naukową, literatura z malarstwem, refleksje egzystencjalne z zaawansowaną technologią. W swoich najnowszych realizacjach Leto dubluje przestrzeń „Arsenału" w technologii 3D i przenosi tam niemal całą swoją część wystawy. Puste jasne przestrzenie galerii Norman kontrapunktuje umieszczając w nich digitalne rzeźby - białą kulę, wokół której płynnym ruchem wędruje uwolniony od grawitacji obserwator oraz rodzaj szyderczego pomnika narodowościowych ambicji (Polska Ropa Naftowa).

Tam, gdzie Norman podkłada bomby i wysypuje ironiczny proch, pojawia się Konrad Smoleński z zapałką...

Symbolika militarna, która często pojawia się w pracach obu artystów, zdradza ich dziecięcą (chłopięcą?) skłonność do anarchicznej destrukcji, niechęć do uporządkowanych struktur i form. I Leto, i Smoleński nie spełniają się w sytuacjach jednoznacznych, dlatego z prowokującym cynizmem zasiewają bakcyla chaosu. Stąd „zaśmiecona" narracja wystawy, wielość wątków, elementów, ekranów, perspektyw, stąd zabawa skalą i wybuchowe poczucie humoru.

Konrad Smoleński, "The end", instalacja audio, 2009
Konrad Smoleński, "The end", instalacja audio, 2009

Rzeczywistość, którą w alternatywnym pastiszu podważa Norman Leto, Konrad Smoleński obserwuje przez celownik karabinu (powracającym motywem jego prac jest utożsamienie skupionego spojrzenia z polowaniem). Konrad miksuje w swoich realizacjach dwa światy: strzelnicę myśliwego amatora oraz szkolną salę gimnastyczną z przyległą do niej szatnią. Portretuje męskość w prostej charakterystyce i snuje wizję świata o dużym ładunku przemocy poprzez kreowanie momentu przysłowiowej ciszy przed burzą. Instalacja audio The End to dźwiękowa rzeźba eksplodująca w regularnych odstępach czasu hukiem fajerwerków. 17 minutowy okres ciszy pomiędzy wybuchami buduje suspens zmuszający widza do skupionego odbioru całej wystawy. Smoleński chętnie wprowadza publiczność w niebezpieczne sytuacje - w wyabstrahowanej z codzienności przestrzeni galerii rozmieszcza przykre niespodzianki - drażniące, wzięte z życia elementy, przemoc w skali mikro i makro, zarówno pospolitą, jak i abstrakcyjną. Konrad konfrontuje widzów z elementarnymi lękami, wzbudza ich czujność z nadzieją, iż zachowają ten stan na dłużej, że przeniosą niepokój z galerii do własnego domu.

Wystawa odbyła się w poznańskiej galerii Arsenał

Konrad Smoleński, "Bez tytułu", 2009
Konrad Smoleński, "Bez tytułu", 2009

Konrad Smoleński, "Bez tytułu", 2009
Konrad Smoleński, "Bez tytułu", 2009

Norman Leto, "Sailor", książka, 2009
Norman Leto, "Sailor", książka, 2009