PINK NOT DEAD!

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
Roberto Baldazzini RELAX ON THE SHORE
Roberto Baldazzini RELAX ON THE SHORE

Tytuł projektu jest parafraza słynnego sloganu punkowego z lat 70 - Punk Not Dead!. tenże moglibyśmy swobodnie przetłumaczyć jako " Śmieci Nie Zginą!", czy "Śmieci Żyją" - stad krok już tylko do przekonwertowania go w "Niech Żyją Śmieci" ("Vivat Śmieci") Pink Not Dead! pozostaje jednak daleki od podobnej deklaracji. Nie chodzi tu również o gloryfikacje peryferii sentymentalizmu.

Maurycy Gomulicki GHOST OF PLEASURE
Maurycy Gomulicki GHOST OF PLEASURE

Róż, przynajmniej na przestrzeni ostatniego półtora stulecia (odkąd czerń i szarość uzyskały status oficjalnego męskiego koloru z całym bagażem powagi i nudy jaki implikują) posiada definitywnie konotacje pejoratywne. Generalnie jest kojarzony z powierzchownością, zniewieścieniem i kiczem najgorszego sortu. Sytuacja ta zmienia się oczywiście w zależności od kontekstu geo-kulturalnego w jakim znajduje się odbiorca i tak rożny będzie odbiór różu w Ameryce Łacińskiej, Azji czy Europie Wschodniej. Bez wątpienia jednak w kontekście globalnym (nasza aktualna rzeczywistość) róż implikuje przede wszystkim fałszywą wizję szczęścia. Taka interpretacja wydaje się niesłychanie limitująca i zdecydowanie niewystarczająca. W świecie czarno-białych idei politycznych w jakim żyjemy dzisiaj wydaje się bardziej niż wskazana eksploracja tak całej tęczy, jak poszczególnych jej elementów, których suma daje w efekcie jedno lub drugie ekstremum tej fundamentalistycznej dychotomii.

Maurycy Gomulicki PUSSY GARDEN
Maurycy Gomulicki PUSSY GARDEN

Pink Not Dead! zasadniczo proponuje refleksję nad (i w konsekwencji rewaloryzację) możliwych znaczeń i interpretacji różu jako konceptu. Zastosowana mechanika podejścia jest typu implozja - eksplozja: najpierw limituje się spektrum do "monochromu" poprzez wybór różu jako podmiotu pośród całej dostępnej gamy kolorów, później rozszerza się je i eksploruje różnorodność tonów jakie ten zawiera.

Maurycy Gomulicki PINK SHIELD
Maurycy Gomulicki PINK SHIELD

Wkraczając w różowe uniwersum okazuje się, ze jesteśmy dziwnie zagubieni pomiędzy zmysłowością a niewinnością i z tego punktu rozpoczynamy podróż od błogostanu ku perwersji czasem bez biletu powrotnego. Stąd różnorodność perspektyw i przypadków - od habitatu kwietnego rajskich ogrodów do fabryk śmierci.

Maurycy Gomulicki CREAM PIE
Maurycy Gomulicki CREAM PIE

Projekt, który rozwijał się na przestrzeni 18 miesięcy, realizuje się w rożnych wymiarach i składa z rożnych faz, Oryginalnie zaplanowany jako wystawa indywidualna (stąd moja w nim silna obecność i różnorodność moich prac w obrębie wystawy) szybko uzyskał charakter dialogu w procesie. Ponieważ wyjściową ideą było stworzenie multiwymiarowego sanktuarium / wielopoziomowego archiwum różu, najbardziej naturalnym było zaproszenie do uczestnictwa osób o zróżnicowanym pochodzeniu, wykształceniu i polu działania a więc w konsekwencji odmiennej perspektywie na kwestie.

Ilian Gonzalez KISSING FIELDS 01 videoStill
Ilian Gonzalez KISSING FIELDS 01 videoStill

Początkowo zaproszeni zostali artyści: niektórzy z nich wobec istniejących specyficznych prac pozostających w relacji z tematem, inni komisjonowani wobec charakterystyki ich twórczości i procesu konceptualnego. Niektórych z zaproszonych artystów byłoby bardzo trudno sklasyfikować jako różowych w sercu swojej wizji i dyskursu, co było decyzją wzbogacającą dialog i świadomą - tak ze strony zespołu kuratorskiego, jak uczestników projektu.

LANGUAGE6 Miguel Ventura (fragment)
LANGUAGE6 Miguel Ventura (fragment)

Po zdefiniowaniu manifestacji wizualnych pozostawało pragnienie wzbogacenia projektu o możliwy wymiar werbalny. Z tego to powodu publikacja, która towarzyszyć będzie wystawie w miejsce konwencjonalnego katalogu ( z tekstami omawiającymi projekt i wystąpienia artystów), będzie rekompilacją rozmaitych esejów, pozostających w relacji z różem, zaproponowanych przez intelektualistów, naukowców, historyków sztuki i pisarzy.

Trzecia część projektu - rozwinięta przede wszystkim jako proces, choć również obecna tak na wystawie jak i w publikacji - składa się z serii ćwiczeń socjo-filologicznych z wyobraźnią, skojarzeniami i odniesieniami, które odbyły się via Internet w obrębie zróżnicowanej grupy woluntariuszy. Pink Not Dead! jest dla mnie czymś więcej niż projektem artystycznym z ostateczna konkluzja w postaci wystawy. Podstawową intencją była zawsze akumulacja, w obrębie dostępnych środków, jak największej ilości informacji i przypadków tak w celu zgromadzenia jak najbogatszego archiwum manifestacji i opinii, jak przede wszystkim aktywacji specyficznej dynamiki mentalno-emocjonalnej uczestników i użytkowników, rozbudzenia ich różowej podświadomości.

Wejście na wystawę Tomka Kozaka z ekspozycji Maurycego Gomulickiego Pink Not Dead, fot. AM
Wejście na wystawę Tomka Kozaka z ekspozycji Maurycego Gomulickiego Pink Not Dead, fot. AM