„Uwikłani w sztukę” w Gdańsku. Dwie wystawy z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
Pierwsze było malarstwo, fotografia pojawiła się później, na samym końcu było wideo. Ta historia pasuje również do kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich, którzy budowali swoje zbiory sztuki, opierając się na twórczości artystów kluczowych dla polskiej sztuki drugiej połowy XX wieku. Wybrane dzieła z kolekcji będzie można zobaczyć tej jesieni na dwóch wystawach zorganizowanych w Muzeum Narodowym w Gdańsku, których kuratorem jest Adam Mazur.
Wernisaż pierwszej wystawy - „Uwikłani w sztukę. Wideo i fotografia z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich" - już 28 sierpnia 2014, g. 18 w Gdańskiej Galeria Fotografii (Gdańsk, ul. Grobla I 8/11). Wystawa czynna będzie do 5 października 2014.
Natomiast fotografia i malarstwo z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich zawładną Pałacem Opatów w Oliwie (Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku) we wrześniu; wystawa czynna będzie od 21.09 do 23.11.2014.
Początek kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich sięga lat 90. i wiąże się z fascynacją polskim malarstwem współczesnym. Z czasem w kolekcji zaczęły pojawiać się także dzieła fotograficzne i wideo, które intensywniej gromadzone od kilku lat nadały nowy kierunek zbiorom.
Na wystawę w Gdańskiej Galeria Fotografii kurator wybrał prace kobiet artystek o feministycznej proweniencji. Odpowiada to założeniom kolekcji gromadzącej prace podejmujące dyskurs z obszaru gender, czyli płci społecznej i kwestii równościowych. Obok dynamicznych prac wideo Katarzyny Kozyry czy Zuzanny Janin pojawią się bardziej wyciszone, a niemniej niepokojące obrazy Agnieszki Polskiej i Martynki Wawrzyniak. Będzie tu także miejsce na dialog artystyczny w cyklu fotografii - które mógłby być również sekwencjami filmu - autorstwa Katarzyny Górnej „Kasie -Niteczki".
W prywatnych kolekcjach dominują media mocno zakorzenione w kulturze. Prezentacja kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich stwarza okazję, by zapoznać się z rzadko dostępnymi szerokiej publiczności a kluczowymi dla współczesnej sztuki polskiej filmami tworzonymi przez artystki.