Dziś Tadeusz Kantor! Dwudziesta rocznica śmierci Tadeusza Kantora

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

KONFERENCJE, SPOTKANIA, WYSTAWY, PROJEKCJE FILMOWE 7-11 GRUDNIA 2010

Sztuka Tadeusza Kantora syciła się pamięcią i różnymi formami wspomnień, jednak

dwudziestolecie śmierci artysty prowokuje do znalezienia nowego miejsca jego twórczości

i naszego z nią związku. Szczególnie ważne staje się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie

„Kim jest dziś Tadeusz Kantor?" W związku z tym pięciodniowe sympozjum poświęcone

krakowskiemu twórcy, zorganizowane przez Cricotekę przy współpracy Państwowej

Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

oraz Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, to nie

tyle obchody jubileuszowe, ile próba nawiązania dialogu z jego dziełem. Wielowątkowa

inscenizacja obecności, aktualności, a także historycznej hermetyczności Kantora, dokona

się w różnych miejscach pamięci.

7 grudnia 2010

Galeria Krzysztofory, ul. Szczepańska 2

SESJA STUDENCKO - DOKTORANCKA „DZIŚ TADEUSZ KANTOR!"

10.00-10.15 Otwarcie konferencji

10.15-11.30

REKAPITULACJA

Sylwia Lichocka (Studenckie Koło Teatrologiczne UMK Toruń)

Teatrolog u bram (nie)wiedzy. Przegląd prac poświęconych Tadeuszowi Kantorowi

w „Teatrze" i „ialogu" w latach 2001-2010

Anna Nawrot (Studium Nauk Humanistycznych UŁ)

Niemożliwe. Interpretacja tworczości Tadeusza Kantora w praktyce kuratorskiej

Jarosława Suchana

11.30-11.45 Przerwa

11.45-13.15

REZONANS

Małgorzata Paluch-Cybulska (Instytut Historii Sztuki UJ)

Tadeusz Kantor: „... Infantki Velazqueza jak relikwie"

Magdalena Mazik (Wydział Polonistyki UJ)

Tadeusz Kantor: teoria i iluzja

13.15-14.00 Dyskusja

14.00-15.00 Przerwa obiadowa

15.00-16.30

REPATRIACJA

Aneta Korycińska (Wydział Polonistyki UW)

Teatr śmierci - teatr pamięci. Tadeusz Kantor wobec Stanisława Ignacego

Witkiewicza

Mateusz Chaberski (Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne UJ)

Co „Nasza klasa" moż nam powiedziećo „marłj klasie"? Polityczny charakter

wspomnienia w tworczośi Tadeusza Kantora

16.30-17.00 Dyskusja

17.00-18.30

REWIZJA

Michał Burdziński (Wydział Polonistyki UW)

O synkretyzmach artystycznych, czyli Wyspiański - Witkacy - Kantor

a paradygmat genialności

Sylwia Walicka (Wydział Polonistyki UW)

Tworczość Tadeusza Kantora w kontekście tradycji romantycznej

Katarzyna Myszak (Wydział Humanistyczny UMCS Lublin)

Tadeusz Kantor - proba reinterpretacji legendy artysty

18:30 Dyskusja

Organizatorzy sesji:

Wydział Polonistyki Katedra Teatru UJ, Koło Naukowe Teatrologów UJ, CRICOTEKA

Koordynatorzy: dr hab. Katarzyna Fazan

Monika Kwaśniewska

Joanna Jopek

Jakub Papuczys

8 grudnia 2010

13:00 Kraków, ul. Kanonicza 5

ŻYWE POMNIKI z udziałem aktorów Cricot 2: Jana Książka jako Wiecznego

Wędrowca oraz Lesława i Wacława Janickich - Dwoch chasydow z deską ostatniego

ratunku.

WYSTAWY:

Archiwum Cricoteki, ul. Kanonicza 5

„Przedmioty sztuki" Tadeusza Kantora

8.12.2010 - 13:00-16:00 , 9-10.12.2010 - 10:00-14:00

Wystawa prezentuje oryginalne obiekty teatralne ze spektakli Umarła klasa (1975),

Wielopole, Wielopole (1980) i Niech sczezną artyści (1985), z kolekcji Cricoteki.

Galeria - Pracownia Tadeusza Kantora, ul. Sienna 7/5

„Dziś są moje urodziny". Rysunki Tadeusza

8.12.2010 - 14:00-16:00 , 9-10.12.2010 - 10:00-14:00

Na wystawę składa się wybór 27 rysunków do spektaklu, zdeponowanych w zbiorach

Cricoteki, które powstały w pracowni artysty przy ul. Siennej w latach 1989-90.

17:00 Galeria Krzysztofory, ul. Szczepańska 2

o wszystkim pamiętać" - SPOTKANIE Z AKTORAMI TADEUSZA KANTORA

Spotkanie poprowadzi Beata Guczalska.

9 grudnia 2010

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie, Sala Klasyczna, ul. Warszawska 5

KONFERENCJA NAUKOWA DZIŚ TADEUSZ KANTOR!"

Dzień pierwszy

9:00 Uroczyste otwarcie sesji

Rektor PWST Ewa Kutryś / Dyrektor Cricoteki Natalia Zarzecka / Dziekan Wydziału

Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ prof. Krzysztof Pleśniarowicz / Dziekan

Wydziału Polonistyki UJ prof. Jacek Popiel

Projekcja fragmentu wypowiedzi Tadeusza Kantora podczas sympozjum „Sztuka i

wolność" na Uniwersytecie Jagiellońskim w 1990 r.

9:15

Andrzej Wełmiński Funkcja i znaczenie zespołu w procesie tworzenia spektakli

teatru Cricot 2

Krzysztof Miklaszewski Aktor w teatrze Kantora - pytania i proby odpowiedzi

Loriano Della Rocca „Tadeusz Kantor" Poland, Krakow, 8.12.1990-8.12.2010

Anna Halczak Cricoteka - „konieczność przekazywania"

Renato Palazzi La grandezza di Kantor: una scomoda eredita [Wielkość Kantora:

niewygodne dziedzictwo]

11:45 - 12:15 dyskusja

12:15 - 12:30 przerwa

12:30

Cecile Coutin La Machine de l' amour et de la mort de Tadeusz Kantor [Maszyna

miłości i śmierci Tadeusza Kantora]

Uta Schorlemmer Absence Present in Tadeusz Kantor's Work, in comparison withMarina Abramovićand Christoph Schlingensief [Obecna nieobecność w sztuce

Tadeusza Kantora - w porownaniu z Mariną Abramović i Christophem

Schlingensiefem]

Jaromir Jedliński Wystawa "Beuys-Kantor. Pamięć" w Israel Museum w

Jerozolimie

Klaus Dermutz Tadeusz Kantor - Anselm Kiefer

14:30 - 15:00 dyskusja

15:00 - 16:00 przerwa obiadowa

16:00 Sesja popołudniowa

Josep Maria Sagarra "Teatr emocji" Tadeusza Kantora. O recepcji sztuki Tadeusza

Kantora w Hiszpanii

Teresa De Vido Rzewuska Tadeusz Kantor a słynni przodkowie: kilka paradoksow

Andrzej Turowski Powidoki

Rafał Solewski Dziedzictwo i tożsamość w tworczości Tadeusza Kantora. Wobec

sztuki nowoczesnej

18:00 - 18:30 dyskusja

18:30 - 18:45 przerwa

18:45

Lech Stangret Rola rysunku w procesie kreacji automitologii Tadeusza Kantora

Amos Fergombe La porte, le cadre ou le seuil transcendant dans les oeuvres de

Tadeusz Kantor [Drzwi, rama albo prog transcendentny w tworczości Tadeusza

Kantora]

Jean-Pierre Thibaudat Autour de la photographie de Wielopole [Wokoł fotografii

Wielopola]

20:15 - 20:45 dyskusja

21:00

POKAZ FILMU „WORKI, SZAFA I PARASOL" [„Säcke, Schrank und Schirm"], reż.

Dietrich Mahlow, Saarländischer Rundfunk, 1968, 89 min.

W 1968 roku nakręcono, wznowioną w innej obsadzie, inscenizację zrealizowanego

przez Kantora w Baden-Baden w 1966 r. spektaklu „Szafa", opartego na sztuce

Stanisława Ignacego Witkiewicza „W małym dworku". Film Mahlowa pokazuje

model tego „nieformalnego" przedstawienia, które już w 1961 roku wystawił w

Krakowie Teatr Cricot 2. Aktorzy byli „atrapami" samych siebie, powieszeni w

szafie na wieszakach wypowiadali pozbawione związku słowa. „Akcja" filmu

rozgrywa się w różnych miejscach - na plaży, na stacji kolejowej, w kasynie, w

operze, na strzelnicy, w zamku...

10 grudnia 2010

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie, Sala Klasyczna, ul. Warszawska 5

KONFERENCJA NAUKOWA DZIŚ TADEUSZ KANTOR!"

Dzień drugi

9:30

Wojciech Owczarski Teatr Snow w Teatrze Śmierci

Grzegorz Niziołek Lęk i co dalej...

Klaudiusz Święcicki Antropologia historii i pamięci w tworczości teatralnej

Tadeusza Kantora

Marek Pieniążek Kantor - reaktywacje własnej realności. Ostatnie spektakle

Teatru Cricot 2

11:30 - 12:00 dyskusja

12:00 - 12:15 przerwa

12:15

Katarzyna Osińska Don Kichot jako artysta - w interpretacji Tadeusza Kantora

Anna Baranowa Wit Stwosz prototypem "artysty przeklęego". O wąkach

stwoszowskich w spektaklu Tadeusza Kantora „iech sczeznąartyśi"

Dominika Łarionow Manekin Tadeusza Kantora i nadmarioneta Edwarda G.Craiga -

zarys idei

Anna R. Burzyńska Powroty nosorożca

14:15 - 14:45 dyskusja

14:45 - 15:45 przerwa obiadowa

15.45 Sesja popołudniowa

Jan Kłossowicz Fabuły Kantora

Paweł Stangret Tadeusz Kantor czytany

Michał Kobiałka Tadeusz Kantor's Personal Confession: Notes on Late Style

[Osobiste wyznanie Tadeusza Kantora - uwagi o poźnym stylu]

17:15 - 17:45 dyskusja

17:45 - 18:00 przerwa

18:00

Katarzyna Tokarska-Stangret „Non omnis moriar" artysty teatru

Zbigniew Osiński Trudna relacja Tadeusz Kantor - Jerzy Grotowski: dwie idee

teatru (sztuki)

Krzysztof Pleśniarowicz Nasza klasa umarła. Co Tadeusz Słobodzianek wziął

z Kantora

Katarzyna Fazan Cienie polskiego Odysa. Początek i Koniec pewnej tradycji

teatralnej

20:00 - 20:30 dyskusja

21:00

POKAZ FILMU „NADOBNISIE I KOCZKODANY" ["Lovelies and Dowdies"], reż. Ken

McMullen, 1974, 30 min.

Podczas drugiego tournée Cricot 2 w Edynburgu w 1973 r. Tadeusz Kantor

zaproszony przez Richarda Demarco zaprezentował spektakl „Nadobnisie i

koczkodany". Przedstawienia odbywały się w opuszczonej przestrzeni Poor House,

sąsiadującego z cmentarzem Greyfriars niegdysiejszego domu dla ubogich, miejsca

o niezwykłej atmosferze. Ken McMullen sfilmował je na 16 mm czarno-białej taśmie

i fragmenty spektaklu zestawił ze scenami nakręconymi na targu mięsnym

Smithfield w Londynie.

21:30

SPOTKANIE Z REŻYSEREM. Prowadzenie: Uta Schorlemmer

Ken McMullen jest artystą, reżyserem filmowym oraz wykładowcą akademickim

mieszkającym aktualnie w Londynie. Przez ostatnie 30 lat współpracował blisko z

wieloma wybitnymi postaciami kultury (m.in. Joseph Beuys, Jacques Derrida,

Tadeusz Kantor, Bernard Stiegler, Maurice Jacob, Ian Hamilton Finlay), co

zaowocowało wspólnymi filmami, pracami artystycznymi i tekstami. Brał udział w

wystawach m.in. w MOMA w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Gubelkian w

Lisbonie, a jego filmy prezentowane były na najważniejszych międzynarodowych

festiwalach w Cannes, Berlinie czy San Sebastian.

11 grudnia 2010

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie, Sala Klasyczna, ul. Warszawska 5

KONFERENCJA NAUKOWA DZIŚ TADEUSZ KANTOR!"

Dzień trzeci

11:00 - 13:00

PANEL REŻYSERSKI KANTOR TEATRALNY - TRADYCJA NIEMOŻLIWA

Udział wezmą: Ana Brzezińska, Anna Królica, Michał Borczuch, Andrzej Dziuk,

Krzysztof Garbaczewski, Paweł Passini, Andrzej Wajda, Marcin Wierzchowski.

Prowadzenie: Anna R. Burzyńska

13:00 - 13:15 przerwa

13:15

POKAZ FILMU "UWAGA!... MALARSTWO. MALUJE TADEUSZ KANTOR", real.

Mieczysław Waśkowski i Antoni Nurzyński, prod. Zespół Autorów Filmowych

„KADR" i Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa w Łodzi, 1957, 9 min.

Jeden z pierwszych pokazów filmu o malarstwie informel Tadeusza Kantora odbył

się podczas II Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957. Ówczesna prasa

pisała m.in: „Na ekranie kłębią się barwne plamy, walczą ze sobą, wybuchają i

giną, by znów z zupełnej szarości wytrysnąć wspaniałą gamą kolorów. (...)

Mieczysław Waśkowski i Antoni Nurzyński postanowili ożywić taszyzm, dać mu

czwarty wymiar: czas i ruch. (...) Jak ogólnie zaklasyfikować ten arcyciekawy

eksperyment (...)? Faktem jest, że w dotychczasowych kryteriach patrzenia na

obraz nie mieści się zupełnie." Rok później zdobył wyróżnienie na I

Międzynarodowym Konkursie Filmów o Sztuce podczas XXIX Biennale w Wenecji.

Kopia filmu, przez wiele lat uznawanego za zaginiony, odnaleziona została w

tamtejszym archiwum.

13:30-15:30

PANEL KURATORSKI KANTOR WYSTAWIANY - POWROTY, REKONSTRUKCJE,

KREACJE

Udział wezmą: Zofia Gołubiew, Wiesław Borowski, Jaromir Jedliński, Lech Stangret,

Jarosław Suchan, Marek Świca, Andrzej Turowski.

Prowadzenie: Natalia Zarzecka

17:00

POKAZ FILMU „TEATR TADEUSZ KANTORA" [„Le Théâtre de Tadeusz Kantor"],

real. Denis Bablet, prod. CNRS Audiovisuel, 1985, 144 min.

Film jest próbą uchwycenia fenomenu teatru Tadeusza Kantora i zawiera obszerne

fragmenty jego spektakli z okresu Teatru Happeningowego i Teatru Śmierci oraz

unikatowe nagrania z prób. W rozmowie z Denisem Babletem, Kantor przedstawia

swój stosunek do sztuki XX wieku, tłumaczy metodę pracy nad spektaklami, a także

ideę Teatru Cricot 2. Dokument obejmuje twórczość teatralną Kantora do

spektaklu Wielopole, Wielopole.

Koordynator naukowy sympozjum: Katarzyna Fazan

Organizatorzy:

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA

Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie