Warsztat Filozoficzne aspekty wartościowania sztuki współczesnej

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
Dr Andrzej J. Nowak, mgr Aneta Rostkowska

Warsztat Filozoficzne aspekty wartościowania sztuki współczesnej

 

Dla Boga wszystko jest piękne, dobre i sprawiedliwe,
ludzie natomiast jedne rzeczy uważają
za niesprawiedliwe, inne za słuszne.

- Heraklit

W świecie wszystko jest tak, jak jest (...);
nie ma w nim żadnej wartości
- a gdyby była, to nie miałaby wartości.

- Wittgenstein


Nigdy kontakt ze sztuką współczesną nie był łatwy i bezpieczny; takim też pozostał. Skala zagrożeń wydaje się dzisiaj nawet większa niż kiedykolwiek wcześniej. Lecz dlaczego? I o jakich niebezpieczeństwach chce się tutaj mówić? Najpierw o tych, które wynikają z natury sztuki: niedefiniowalnej (co wykazywał Weitz) i nieprzewidywalnej (co podkreślał Bense). Przy niezwykle skróconej perspektywie teraźniejszości zawsze kłopotliwe okazuje się samo pytanie: czy to, co zaproponowano nam jako dzieło sztuki, jest nim faktycznie? Filozoficzna estetyka oferuje tu wprawdzie pewne rozwiązania, jednak nie zawsze satysfakcjonują one zwykłego uczestnika życia artystycznego. W trakcie warsztatu to pytanie o istotę sztuki pojawi się w tle pytania innego: czy pojęcie dzieła sztuki można zneutralizować aksjologicznie i zastąpić kategorią faktu artystycznego, co ongiś sugerował Kossuth, a wyeksplikował Dickie.

To, co napisano nie dotyka jeszcze sedna sprawy. Rzecz w tym, że o ile nie bez racji w stałym kwestionowaniu własnych podstaw upatrywany bywa motor napędowy kultury europejskiej, o tyle o sztuce wolno powiedzieć, że co najmniej od kilku dziesięcioleci napędza ją uporczywe kwestionowanie własnej tożsamości. Ten stan rzeczy sprawia, że niezależnie od intencji i samoświadomości artystów ich produkcje nieuchronnie wywołują konfuzje. Można odnieść wrażenie, że sztuką ostatnich dziesięcioleci rządzi zasada realizmu paryskiej rewolty z roku 1968 ujmowana w figurę efektownego «oksymoronu»: Bądźmy realistami, żądajmy niemożliwego. Sztuka najnowsza w tym i takim szczególnym znaczeniu jest realistyczna: chce pozostać sztuką i być zarazem życiem, chce badać, poznawać, a nie być nauką, chce wpływać na bieg spraw społecznych, a trzymać się z dala od politycznego establishmentu, w końcu - gdy chodzi o artystyczny postmodernizm - sztuka chce być mocna niemocą, a w tym: chce by nieobecność reguły, była jednak regułą, by dekompozycja, była jednak zasadą kompozycji, by wartością (i to w ścisłym, a nie przenośnym znaczeniu) było dezawuowanie wartości.

Oczywiście nie są to wszystkie «realistyczne» roszczenia i uroszczenia najnowszej sztuki. Lecz już tak krótka ich lista czyni zrozumiałym skalę trudności, z jakimi ma do czynienia współczesny czytelnik, widz lub słuchacz., nie tylko ten pytający o istotę sztuki. Odnotowawszy to, docieramy do drugiego i ostatniego zarazem problemu, który ma zostać najpierw stematyzowany a następnie przedyskutowany w trakcie warsztatu. Jest nim kwestia warunków możliwości racjonalnego, relatywnie konkluzywnego i zarazem waloryzującego dyskursu o sztuce współczesnej. Podkreślmy: będziemy rozważać stosowne warunki możliwości, a nie faktyczność, ewentualnie iluzoryczność takiego dyskursu. To bowiem, że ma on miejsce jest faktem nie podlegającym dyskusji. Tam zaś, gdzie wydaje się, że ludzie oceniają, tam ludzie faktycznie oceniają.

Warsztat wpisuje się w intensywną ostatnio w polskim i zagranicznym świecie sztuki dyskusję nad możliwością obiektywnej oceny dzieł sztuki w obliczu niepewności kryteriów. Dyskusji tej towarzyszy refleksja nad przekształceniami społecznej roli krytyki sztuki, a także próba nowego sformułowania możliwości i zadań krytyka (patrz tom tekstów The State of Art Criticism pod redakcją Jamesa Elkinsa i Michaela Newmana, ostatni numer magazynu Frieze, w którym zamieszczono wywiad z Borisem Groysem na ten właśnie temat, czy strona www.krytykant.pl). W trakcie spotkania akcent położony zostanie na zazwyczaj nieuświadamiane filozoficzne założenia tej debaty.

Warsztat rozpocznie Prowokacja grupy krakowskich twórców młodego pokolenia („prowokacja" w etymologicznym sensie słowa). Następnie, w nawiązania do niektórych idei Fisha, realizowane będzie w kilku etapach «laboratorium» negocjowania sensu i wartości. Tu przewidziany jest dialog z artystami, którzy najpierw przedstawią uczestnikom wydarzenia zamierzony przez nich artystyczny kontekst «prowokacji». W ostatniej części spotkania przewiduje się prezentację niektórych narzędzi filozoficznej analizy dyskursu oceniającego i zastosowanie ich do uzyskanego wcześniej materiału.

Do udziału w warsztacie zapraszamy wszystkie osoby interesujące się teorią sztuki, a zatem nie tylko filozofów, ale i: historyków sztuki, kulturoznawców, czy polonistów. Jako że omawiane zagadnienie posiada jasno określony wymiar praktyczny (praktyka krytyki sztuk wizualnych), miło nam będzie powitać osoby zajmujące się krytyką sztuki lub posiadające tego rodzaju plany.

Patronat nad warsztatem sprawuje interdyscyplinarny kwartalnik kulturalny Splot www.splot.art.pl.

Warsztat odbędzie się w ramach V Zlotu Filozoficznego Krakowie. Poniżej tekst zaproszenia na zlot:

Zapraszamy pracowników nauki, doktorantów, studentów i innych zainteresowanych na międzynarodową, dwujęzyczną konferencję: V Zlot Filozoficzny, Kraków, 29-31 V 2009.

Zlot jest adresowany przede wszystkim do ludzi młodych - studentów, doktorantów, pracowników nauki - którzy interesują się filozofią oraz dziedzinami pokrewnymi: logiką, kognitywistyką, sztuczną inteligencją, lingwistyką, socjologią, psychologią, prawem, kulturoznawstwem. Oprócz prezentacji zgłoszonych referatów planowany program Zlotu obejmie dużą liczbę warsztatów i seminariów, a także wykłady otwarte przygotowane przez zaproszonych gości. Dzięki temu młodzi uczestnicy konferencji będą mogli nie tylko przedstawić wyniki swoich własnych prac, lecz również poznać warsztat badawczy znanych i cenionych filozofów. Konferencja nie posiada tematu przewodniego: każdy z uczestników Zlotu planujący wystąpienie wybiera temat swojego referatu wedle własnego uznania.

Oficjalnymi językami Zlotu są polski i angielski.
www.zlot.obf.edu.pl