Film poświęcony robotnikom i robotnicom, którzy współtworzyli I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku, a których brak dotkliwie odczułam na niedawnej konferencji "Półwiecze inspiracji – Biennale Form Przestrzennych a dzisiejsza sztuka w przestrzeni"*. Miałam wrażenie wykluczenia bardzo ważnego punktu widzenia robotników: monterów, spawaczy, suwnicowych. Zgodnie z założeniami biennale robotnicy, inżynierowie i artyści mieli razem je współtworzyć. Kadra techniczna Biennale obecna była na konferencji jedynie jako widzowie. Wypowiedź spawacza Henryka Szypuły jest brakującym głosem robotnika w dyskusji elit kultury o sztuce. [A.P.]
"I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu odwoływało się w swej retoryce do konstruktywistycznej idei łączności środowiska artystycznego z robotniczym. Istotą eksperymentu było wypełnienie treścią jednego ze sztandarowych haseł awangardy - integracji sztuki i techniki - jako idei konfrontacji warsztatu pracy robotnika i artysty".
źródło: Platforma kultury
nie programujemy
nie szufladkujemy
nie poniżamy
nie stwarzamy hierarchii
nie ograniczamy
nie kokietujemy
nie wybieramy
nie wychowujemy
nie uczymy
nie dla nas nagrobki
...
każdy może być artystą, czy nim jest świadczyć będą jego prace (...)
Gerard Kwiatkowski, „Notatnik Robotnika Sztuki”, Nr 1, 1972
*"Półwiecze inspiracji – Biennale Form Przestrzennych a dzisiejsza sztuka w przestrzeni", konferencja zorganizowana w ramach obchodów Jubileuszu 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych, towarzysząca wystawie "MIASTO - PRZESTRZEŃ - MASZYNA", zorganizowanej w ramach obchodów jubileuszu 50-lecia Biennale Form Przestrzennych, 23.07.2015 - 31.08.2015, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg