R.E.P.: 10 lat. O metodzie; część II

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Pomarańczowa Rewolucja w Ukrainie z perspektywy czasu okazała się czymś więcej niż polityczną manifestacją, bojkotem zafałszowanych wyników głosowania. Zapoczątkowała ruchy społeczne i artystyczne. Atmosfera przewrotu szczególnie mocno wpłynęła na ludzi młodych. Możliwość uzyskania wolności wypowiedzi, jaka się przed nimi otworzyła, zaowocowała spontanicznym utworzeniem grupy R.E.P. (Rewolucyjna Przestrzeń Eksperymentalna).

Członkowie grupy, nikomu wówczas nieznani, stali się w krótkim czasie liczącym się głosem młodego pokolenia artystów Ukrainy. Od 2006 roku grupę tworzą: Ksenia Gnylytska, Nikita Kadan, Zhanna Kadyrova, Lesia Khomenko, Volodymyr Kuznetsov, Lada Nakonechna. To z nimi właśnie utożsamiana jest sztuka ukraińska ostatniego dziesięciolecia. Zarówno jako grupa, jak i indywidualnie, są niezwykle aktywni - biorą udział w ważnych prezentacjach sztuki współczesnej, jak m.in. Biennale w Wenecji, Lyonie, Tel Awiwie czy Moskwie, wystawiali w Palais de Tokyo (Paryż), Pinakotece (Monachium), ZKM (Karlsruhe), MUMOK (Wiedeń), a także w warszawskiej Zachęcie, MSN i Zamku Ujazdowskim.

Wystawa w Galerii Labirynt stanowiła podsumowanie 10-letniej aktywności grupy, będąc - jak dotychczas - najszerszą prezentacją jej twórczości. Spośród pokazywanych prac najwcześniejsze są „Interwencje", powstałe w latach 2005/2006. Filmy z tego cyklu dokumentują akcje grupy R.E.P. na ulicach Kijowa, w czasie nasilonych demonstracji przedstawicieli różnych opcji politycznych, od komunistów po nacjonalistów. Artyści parodiują ich działania, są w tym tak przekonujący, że wielu przechodniów daje się nabrać na ich artystyczną prowokację. Akcja „bez tytułu" to kolejna demonstracja „partii" R.E.P., tym razem przeprowadzona w polu, bez żadnych świadków. Akcja „Fast art" odbywa się w nadmorskim kurorcie Koktebelu. W jednym rzędzie ze stoiskami z napojami, jedzeniem i pamiątkami, artyści ustawili swój stragan, przy którym można było zamówić dzieło sztuki współczesnej w dowolnym stylu, w atrakcyjnej cenie 5 hrywien.

Drugi cykl „Mediatorzy", obejmujący 6 filmów, inicjuje praca „Lirnik", zrealizowana w Kijowie w 2006 roku. Ostatnie, jak dotąd, wideo cyklu - „Jodler" - powstało w Schwaz w Austrii w 2011 roku. W pracach tych tradycyjni ludowi pieśniarze śpiewają o wydarzeniach z historii sztuki współczesnej.

Na wystawie można było zobaczyć również „Superpropozycję" z 2008 roku - dwa jednominutowe pastisze spotów reklamowych, zachwalających Polakom zalety nielegalnych pracowników z Ukrainy; krótki film „Ukraińska ziemia" z 2010 roku, będący autentyczną reklamą wystawionej na sprzedaż ziemi oraz wideo „Kontrabanda" z 2007 roku, zrealizowane na granicy polsko-ukraińskiej. „Euroremont" (2010-2013) prezentuje „najnowsze trendy" w ukraińskiej architekturze wnętrz. Dwa filmy z cyklu „Korespondent" (2006) ukazują dwie ostoje konserwatyzmu w sztuce ukraińskiej - kijowską Akademię Sztuki i Narodowy Związek Artystów Ukrainy. Na wystawie prezentowany został również - zapoczątkowany w 2006 roku i kontynuowany do chwili obecnej - projekt „Patriotyzm" w formie dokumentacji fotograficznej oraz muralu „O metodzie".

Wystawa „R.E.P.: 10 lat. O metodzie" prezentowana była w Galerii Labirynt Lublinie od 21.11.2014 do 11.01.2015.

część I filmu

Zobacz także historyczne już filmy z kijowskiego Majdanu publikowane w „Obiegu":
Aleka Polis, Marek Goździewski, Koncert na barykadzie, Kijów, Majdan, ul. Hruszewskiego, 10.02.2014. Część I
Ewa Majewska, Aleka Polis, Marek Goździewski, Ukraina nie może teraz nie wybierać
Aleka Polis, Oleksij Radyński, Przestrzenie kijowskiego Majdanu. część I
Aleka Polis, Alik Sardaryan, Ministerstwo Oświaty i Nauki Ukrainy, 28.02.2014
Volodymyr Kuznetsov, Aleka Polis, Ministerstwo Kultury Ukrainy, 28.02.2014

i z wystawy UKRAINIAN NEWS
Tamara Złobina, Aleka Polis, Reaktor społecznej kultury