La forma del diablo II

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Wystawa „La forma del diablo” jest prezentacją prac czwórki chilijskich artystów. Tematem wystawy jest refleksja nad współczesnymi formami obrazowania zła. Co kojarzy nam się z figurą diabła? Fotografie wojennych zniszczeń, zdjęcia zakapturzonych postaci? Prace artystów prezentowane w ramach wystawy nie dają jasnych odpowiedzi. Postać diabła przybiera w nich abstrakcyjną formę. Artyści w swoich pracach opisują sytuacje skandaliczne, zepsucie, które stwarza groźbę zepsucia innych. Zło, będące odstępstwem od normy, uzasadniające przemoc. Prace prezentowane w ramach wystawy powstały podczas pobytu rezydencyjnego w Gdańsku. Są swoistą odpowiedzią na miejską przestrzeń miasta, artyści sięgają do pamięci traumy, jaką naznaczone jest miejsce – wojennej destrukcji i dezintegracji. Stawiają pytania co powstało z powojennego „nie- miejsca”, jak jego fragmenty funkcjonują we współczesnej świadomości. Ich prace w dosłowny sposób odpowiadają również na najnowszą historię kraju z którego pochodzą – spektaklu przemocy, którego sceną było Chile.

Wystaw “La forma del diablo” to jedna z cyklu prezentacji w ramach projektu “Cities on the edge”, w którym zaprezentowane zostały m.in.: prace artystów z Kuby, Kolumbii, Iranu. Cykl miał na celu analizę sztuki obszarów na krawędzi – poza granicami naszych zainteresowań, kojarzonymi bardziej z konfliktami niż sztuką. Wystawy była próbą innego spojrzenia, wyjścia poza stereotypowe, europocentryczne postrzeganie regionu poprzez pryzmat turystycznej pocztówki bądź telewizyjnego newsa. Brak obrazu konfliktu, binarnych podziałów pozwolił na analizę zagadnień uniwersalnych. Wspólnym mianownikiem prac prezentowanych w ramach wystaw jest kondycja współczesnego homo politicus, człowieka uwikłanego w politykę.
Źródło: materiały prasowe CSW Łaźnia

LA FORMA DEL DIABLO, Artyści: Mauricio Bravo, Mario Z, Víctor Hugo Bravo, Javier Rodríguez, Kurator: Javier Rodríguez Pino, 15 lutego – 13 kwietnia, CSW Łaźnia, Gdańsk

część pierwsza