Okrągły Stół Artystek

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Zwykło się uważać, że podejście do historii sztuki może być wyłącznie odtwórcze, bierne, zaś aktywna jest tylko twórczość nastawiona na "teraz". Tymczasem, jak dowodzi choćby J. Derrida w swoim fundamentalnym dla współczesnej sztuki tekście "Archive Fever", każde sięganie do historii jest pracą dla przyszłości. Zainspirowane tą rewizją oraz pracami feministycznych teoretyczek sztuki, w tym – Lyndy Nead, Griseldy Pollock, Ewy Toniak i Izy Kowalczyk, chciałyśmy zaproponować wydarzenie, które w syntetyczny, performatywny sposób przybliży dziedzictwo twórczości artystycznej kobiet. Okrągły stół artystek to sytuacja, w której konwersuje ze sobą kilka pokoleń najwybitniejszych przedstawicielek sztuki, w tym artystki żyjące oraz performerki, które wcielą się w role artystek z przeszłości. Taki był plan – ostatecznie udało się zaprosić jedną aktorkę, która odegrała Annę Bilińską-Bohdanowicz oraz teoretyczkę, która przemówiła w imieniu Olgi Boznańskiej. Za Katrzynę Kobro wypowiedział się Krakowski Chór Rewolucyjny, który wielogłosem wykonał Balladę Katarzyny Kobro autorstwa Jarosława Wójtowicza. Podczas akcji w Muzeum Narodowym w Krakowie wykonaliśmy ten utwór wraz z publicznością.

Barbara Sosenka, która analizuje kolekcję Muzeum Narodowego z perspektywy feministycznej, przypomniała nam o zapomnianej wystawie 34 prac artystek ze Stowarzyszenia Artystek Polskich, która odbyła się w Sukiennicach w 1899 roku oraz o wykluczeniu i instrumentalizacji kobiet tak w historii sztuki, jak i w kolekcjach muzeów. Odwołując się do zadanego już w 1971 roku pytania Lindy Nochlin „Dlaczego nie było wielkich artystek?”, Sosenka wskazuje na muzea jako placówki, które swoją strukturą, kolekcją i ekspozycją często reprodukują społeczne i kulturowe wykluczenia.

Chciałyśmy przypomnieć Annę Bilińska-Bohdanowicz, Zofię Stryjeńska i Olgę Boznańska. Sylwetka Marii Pinińskiej-Bereś została przypomniana na końcu, kiedy powtórzony został performance pranie, a zwłaszcza wieszanie – akcja artystki wykonana w celu przypomnienia o kobietach i ich społecznej pozycji w latach 1979 i 1981. Pranie zawisło pod koniec akcji niczym kurtyna, pozwalając, jak skomentował to Roman Dziadkiewicz po performensie, nie tyle zamknąć, co raczej zawiesić dyskusję, odłożyć ją w czasie bez definitywnych konkluzji. Biorąc pod uwagę fakt, iż działanie będzie zapewne kontynuowane w wersji poszerzonej o warsztaty, wykłady i wystawę, zawieszenie to wydaje się jak najbardziej apropos.

Zaprosiłyśmy też artystki współczesne – Martę Deskur i Cecylię Malik. One wskazywały na problem przebicia się kobiet w środowisku twórczym oraz na prekarną, niepewną sytuacje współczesnych artystów, którą dodatkowo komplikuje fakt bycia kobietą i macierzyństwo. Cecylia Malik wprost upomniała się o ubezpieczenie dla artystów.

Warto może podkreślić, że projekt organizowały osoby młode, dla wielu z nas był to pierwszy projekt w życiu (projekt został wykonany jako działanie w ramach przedmiotu „Projekt Kulturalny” w IK UJ, prowadzenie: dr Ewa Majewska). Ze studenckiego działania rozwinęło się to do wielowątkowej współpracy między instytucjami, artystkami i artystami, teoretyczkami i aktywistkami. Bardzo ważnym wkładem w naszą pracę była współpraca z Jarosławem Wójtowiczem i jego wskazówki odnośnie performensu. Całość sfilmowała artystka Aleksandra Polisiewicz. Nad współpracą z Muzeum Narodowym w Krakowie czuwała Dorota Jędruch, za co serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że projekt ten otworzy serię działań o udziale kobiet w sztuce.

Projekt „Okrągły Stół Artystek”:

UDZIAŁ WZIĘŁY:
Anna Bilińska-Bohdanowicz (Alicja Karluk) Olga Boznańska (Ewa M. Tatar) Katarzyna Kobro (Krakowski Chór Rewolucyjny; Agata Bargiel) Marta Deskur Cecylia Malik oraz Barbara Sosenka.

REALIZACJA:
Organizacja: Jola Birjani, Aleksandra Cedro, Monika Dębowska, Kasia Jarco, Marta Józefiak, Karolina Kłys, Weronika Konieczna, Adam Midor, Zuzanna Pajorska, Maja Sałek (studentki Zarządzania w Kulturze UJ (1 rok lic)) oraz dr Ewa Majewska.

WSPÓŁPRACA:
Jarosław Wójtowicz (performatyka, tekst „Ballady Katarzyny Kobro)
Aleka Polis (kamera)
Agata Bargiel (chór)
Aleksander Kozielski (Plakat)
Dorota Jędruch (Muzeum Narodowe w Krakowie)

INSPIRACJA:
dr hab. Izabela Kowalczyk
dr Ewa Toniak.