Galeria Sztuki XX i XXI Wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

19 stycznia 2013 roku, rozpoczyna stałą dostępność dla widzów kolekcji sztuki współczesnej, której długo i dotkliwie brakowało w Warszawie. Nie mogły tu wystarczyć pokazy Kolekcji CSW Zamek Ujazdowski, choć niektóre były prezentowane przez blisko rok, pozostawały wystawami czasowymi.

Symboliczny kapitał stałej obecności panoramy sztuki współczesnej jest nie do przecenienia a wartość edukacyjna tego pokazu z pewnością przyniesie prędzej czy później odczuwalne skutki. Cel edukacyjny potraktowany został chyba jako najważniejszy, bo niemała, ale jeszcze nie imponująca przestrzeń Galerii Sztuki XX i XXI Wieku (700 metrów kwadratowych) została bardzo gęsto zapełniona. W tych warunkach kontemplować czy dyskutować prezentowane dzieła nie będzie może łatwo, ale już można je poznać, przypomnieć sobie, skonfrontować z tym jak się prezentowały kiedyś lub w dokumentacji.

Oczywiście prezentowana jest jedynie mała część zbiorów Muzeum, dotyczących sztuki minionych 112 lat. Jednak w tej chwili, zamiast martwić się tym, co nie zostało pokazane, warto wykorzystać to, co jest dostępne w nowo otwartej galerii Muzeum i podjąć dialog na temat potencjału artystycznego i historycznej wartości przedstawionych dzieł oraz ich układu. Na filmie po Galerii Sztuki XX i XXI Wieku MNW oprowadza w przeddzień otwarcia jej kurator -Piotr Rypson.

GB

fot. Aleka Polis

Xawery Dunikowski, Autoportret (Idę ku słońcu), 1917-1920
Xawery Dunikowski, Autoportret (Idę ku słońcu), 1917-1920

Tadeusz Makowski, Studium pejzażowe (ok. 1913), Pejzaż z trzema postaciami (ok. 1912)
Tadeusz Makowski, Studium pejzażowe (ok. 1913), Pejzaż z trzema postaciami (ok. 1912)

Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kompozycja fantastyczna, (1915-1920),  Leon Chwisetk, Miasto fabryczne, (ok. 1920)
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kompozycja fantastyczna, (1915-1920), Leon Chwisetk, Miasto fabryczne, (ok. 1920)

August Zamoyski, Ich dwoje - Tango, (1922/23), Romuald Kamil Witkowski, Pejzaż, (1917), Tymon Niesiołowski, Rybacy, (ok. 1919)
August Zamoyski, Ich dwoje - Tango, (1922/23), Romuald Kamil Witkowski, Pejzaż, (1917), Tymon Niesiołowski, Rybacy, (ok. 1919)

August Zamoyski, Portret Louisa Marcoussisa, (1923), Mieczysław Szczuka, Autoportret z paletą, (1920), Władysław Strzemiński, Kubizm - napięcia struktury materialnej, (1919-1921)
August Zamoyski, Portret Louisa Marcoussisa, (1923), Mieczysław Szczuka, Autoportret z paletą, (1920), Władysław Strzemiński, Kubizm - napięcia struktury materialnej, (1919-1921)

Henryk Berlewi, Mechanofaktura, (1924-1963), Zofia Stryjeńska, Lipiec-Sierpień, (1925)
Henryk Berlewi, Mechanofaktura, (1924-1963), Zofia Stryjeńska, Lipiec-Sierpień, (1925)

Katarzyna Kobro, Siedząca figura kobiety, (1920-1930), Władysław Strzemiński, Dąb, (1934), Marek Włodarski/Henryk Streng, Pan z gramofonem, (1926), Sasza Blonder, Więzienie, (1934)
Katarzyna Kobro, Siedząca figura kobiety, (1920-1930), Władysław Strzemiński, Dąb, (1934), Marek Włodarski/Henryk Streng, Pan z gramofonem, (1926), Sasza Blonder, Więzienie, (1934)

Marek Włodarski/Henryk Streng, Czarodziej przy zielonej skale, (1930), Roman Sielski, Pejzaż z okrętem, (1930)
Marek Włodarski/Henryk Streng, Czarodziej przy zielonej skale, (1930), Roman Sielski, Pejzaż z okrętem, (1930)

Stefan Themerson, Kompozycja, studium do filmu Anatola Sterna "Europa", Kompozycja, studium do filmu Anatola Sterna "Europa", (1930)
Stefan Themerson, Kompozycja, studium do filmu Anatola Sterna "Europa", Kompozycja, studium do filmu Anatola Sterna "Europa", (1930)

Rafał Malczewski, Porąbka - Zapora na Sole, (1935), Wieże Mościckiego, (1938)
Rafał Malczewski, Porąbka - Zapora na Sole, (1935), Wieże Mościckiego, (1938)

Mieczysław Choynowski, Ameryk (1932), Mieczysław Berman, Broadway, (1930), Mieczysław Berman, Konstrukcja II, (1929-68), Kazimierz Podsadecki, Kompozycja - fotomontaż, (1930-39)
Mieczysław Choynowski, Ameryk (1932), Mieczysław Berman, Broadway, (1930), Mieczysław Berman, Konstrukcja II, (1929-68), Kazimierz Podsadecki, Kompozycja - fotomontaż, (1930-39)

Mieczysław Berman, Wspólnota interesów, (1937)
Mieczysław Berman, Wspólnota interesów, (1937)

Maria Jarema, Książka (rękopis) "Póki my żyjemy", (1943)
Maria Jarema, Książka (rękopis) "Póki my żyjemy", (1943)

Oskar Dawicki, Podkreslam! Nigdy nie zrobiłem pracy o holokauście, (2012), Zbigniew Libera, Lego. Obóz koncentracyjny, (2001), Bolesław Wojciech Linke, Autobus, (1959-61)
Oskar Dawicki, Podkreslam! Nigdy nie zrobiłem pracy o holokauście, (2012), Zbigniew Libera, Lego. Obóz koncentracyjny, (2001), Bolesław Wojciech Linke, Autobus, (1959-61)

Andrzej Wróblewski, Rozstrzelanie surrealistyczne (Rozstrzelanie VIII), (1949), Józef Szajna, Epitafium I, (1966)
Andrzej Wróblewski, Rozstrzelanie surrealistyczne (Rozstrzelanie VIII), (1949), Józef Szajna, Epitafium I, (1966)

Tadeusz Makarczyński, Nowa sztuka, (1950), 16', Erna Rosenstein, Pomniki, (1955)
Tadeusz Makarczyński, Nowa sztuka, (1950), 16', Erna Rosenstein, Pomniki, (1955)

Jerzy Nowosielski, Dom gołebi, (1948), Marian Bogusz, Helena Weigel jako Mutter Courage Brechta i Matka Gorkiego, (1955)
Jerzy Nowosielski, Dom gołebi, (1948), Marian Bogusz, Helena Weigel jako Mutter Courage Brechta i Matka Gorkiego, (1955)

Andrzej Wróblewski,  Rozstrzelanie surrealistyczne (Rozstrzelanie VIII), (1949), Kolejka trwa, (1956)
Andrzej Wróblewski, Rozstrzelanie surrealistyczne (Rozstrzelanie VIII), (1949), Kolejka trwa, (1956)

Jerzy Jarnuszkiewicz, Okna VI, (1967), Stefan Gierowski, Obraz CLV (Uderzenie), (1964), Wojciech Fangor, E19, E10, (1966)
Jerzy Jarnuszkiewicz, Okna VI, (1967), Stefan Gierowski, Obraz CLV (Uderzenie), (1964), Wojciech Fangor, E19, E10, (1966)

Łukasz Korolkiewicz, 13 grudnia 1981, rano, (1982), Włodzimierz Pawlak, Polacy formują flagę narodową, (1989)
Łukasz Korolkiewicz, 13 grudnia 1981, rano, (1982), Włodzimierz Pawlak, Polacy formują flagę narodową, (1989)

Jacek Kryszkowski, Osobisty punkt obserwacji i kształtowania fauny twórczej (fragment)
Jacek Kryszkowski, Osobisty punkt obserwacji i kształtowania fauny twórczej (fragment)

Kijewski/Kocur, Królowa Midas spoglądająca na Bugsa, (1995), Zbigniew Libera, Sen Busha, (2005), Wilhelm Sasnal, Bayer, (2000)
Kijewski/Kocur, Królowa Midas spoglądająca na Bugsa, (1995), Zbigniew Libera, Sen Busha, (2005), Wilhelm Sasnal, Bayer, (2000)