CHORA SZTUKA

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Na początku lipca doszło do wandalskiego włamania na wystawę CHORA SZTUKA w nowym warszawskim miejscu Jerozolima. Młodzi grabieżcy w podstępny sposób dostali się do budynku, wyłamali stalową kratę i zdemolowali sale ekspozycyjne oraz niektóre z prac. Częściowemu zniszczeniu uległy: rzeźba nogi Joanny Pawlik, figurki Pawła Nowickiego oraz bombowiec Aleki Polis. Cięcia nożem zostały zadane obrazowi Tymka Borowskiego "How art works?" - nota bene na fragmencie ze swastyką i napisem: Doing something really controversial, contrary to existing rules of art or social conventions is a signal that the author is an independent and strong person. Kilka prac zostało zdjętych ze ścian lub przeniesiono je w inne miejsce - pozostały w nienaruszonym stanie. Największą szkodą jest kradzież obiektu Roberta Szczerbowskiego "Akt mózgu" z 1996 roku. Przestępcy nie odmówili sobie również wypicia "Złotego płynu" (karbamid H2NCONH2) tego samego autora.

W wyniku szybkiej reakcji pracowników Jerozolimy oraz służb policyjnych sprawcy zostali zatrzymani. W tej chwili prowadzone jest śledztwo mające wyjaśnić przebieg oraz motywy włamania i kradzieży. Dotychczas policja odnalazła "połowę rzeźby mózgu". Druga część nadal znajduje się w nieznanym miejscu.

CHORA SZTUKA to próba stworzenia wystawy na kształt barokowej Kunstkamery. W przestrzeni dawnego szpitala dziecięcego zebrane zostały prace artystek oraz artystów z różnych środowisk i pokoleń, wykorzystujących różnorodne media, tworzących w odmiennych poetykach. Chorobliwe nagromadzenie dzieł stwarza sytuację, w której dyktat kuratora w tworzeniu narracji oraz w nadaniu dziełom wartości symbolicznej, staje się prawie niemożliwy. Skonfrontowany z masą sztuki widz sam odnajduje ścieżkę poruszania się po wystawie, odszyfrowuje i doświadcza. Tworzy własną narrację, nadaje pracom subiektywne znaczenie i hierarchię. Każde dzieło jest wydarzeniem, które rozgrywa się za każdym razem, gdy jest oglądane przez widza. Naszym celem jest podważenie paradygmatu wystaw, podczas których wartość dodana tworzona przez kuratorów-krytyków dominuje nad materialnością prac. W konsekwencji często odbiera im moc i wyjątkowość. Pragniemy tę sytuację odwrócić poprzez wielokrotne przekroczenie konwencji wystawienniczych.

Naszym hasłem i zarazem tytułem wystawy jest CHORA SZTUKA. Na podstawowej płaszczyźnie jest to nawiązanie do miejsca, w którym odbywa się wystawa. Jednakże zależy nam na wielu aspektach chorobliwości: wszelkie stany chorobowe fizyczne oraz psychiczne objawiające się w ikonografii; patologie pola sztuki; sztuka zdegenerowana; odstępstwa cielesne (depresje, dolegliwości, uzależnienia, ułomności itp.); oraz sztuka poświęcona wszelkim patologiom, perwersjom i zboczeniom.

Odwołujemy się do zaprzeszłego już wzorca kolekcjonera-amatora, nie zaś sprofesjonalizowanych instytucji kolekcjonerskich. Zależy nam na stworzeniu kolekcjonerskiego horror vacui, które charakteryzować się ma przypadkowością i swoistą anarchią. Kolekcja jawiąca się jako łamigłówka, która zaczyna kwitnąć, gdy znajdujemy przyjemność w jej rozwiązywaniu.

W czasie prezentacji kolekcji będzie istniała możliwość zakupu dzieł wprost z wystawy. Jest to dla nas ważne z kilku powodów - z jednej strony ukazujemy komercyjny charakter sztuki, który przeważnie bywa ukryty przez "muzealny" i "sakralizujący" modus wystawienniczy; z drugiej przyczyniamy się do rozwoju systemu wsparcia dla artystów; z trzeciej zaś wystawa będzie się zmieniała z każdym dniem, a tym samym pierwotnie wystawiona kolekcja będzie ulegała entropii.

Artyści: Kuba Bąkowski, Alicja Bielawska, Agata Bogacka, Paweł Borkowski, Tymek Borowski, Bownik, Karolina Breguła, Agnieszka Brzeżańska, Dorota Buczkowska, Julia Cybis, Oskar Dawicki, Marta Deskur, Mikołaj Długosz, Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Wiktor Dyndo, Roman Dziadkiewicz, Michał Frydrych, Michał Grochowiak, Agnieszka Grodzińska, Teresa Gierzyńska, Zofia Gramz, Zuzanna Janin, Sophie Jocz, Marzena Kawalerowicz, Bartek Kiełbowicz, Grzegorz Klaman, Anna Konik, Barbara Konopka, Piotr Kopik, Karolina Kowalska, Dorota Kozieradzka, Igor Krenz, Paweł Kruk, Zbigniew Libera, Olga Lubacz, Janusz Łukowicz, Robert Maciejuk, Jacek Malinowski, Przemek Matecki, Wojtek Niedzielko, Ivo Nikić, Paweł Nowicki, Alex Pawlik, Joanna Pawlik, Milena Podloch, Aleksandra Polisiewicz, Mariola Przyjemska, Maria Przyszychowska, Wojtek Pustoła, Zbigniew Reszka, Zbigniew Rogalski, Daniel Rumiancew, Aleksander Ryszka, Tomek Saciłowski, Mateusz Sadowski, Jacek Sempoliński, Katya Shadkowska, Janek Simon, Paweł Susid, Robert Szczerbowski, Lena Szczesna, Michał Szuszkiewicz, Małgorzata Szymankiewicz, Maryna Tomaszewska, Zbigniew Warpechowski, Anna Zaradny, Karolina Zdunek, Zuza Ziółkowska
Kuratorzy: Agnieszka Sural, Andrzej Pałys
Jerozolima, Warszawa, 15.06-5.07.2012