autoprezentacja: AKADEMIA RUCHU. MIASTO. POLE AKCJI. - fragment oprowadzania kuratorskiego

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Akademia Ruchu jest unikalnym przykładem ugrupowania twórczego realizującego w latach 70. i 80. XX wieku regularny program anonimowych interwencji o charakterze kontestacyjnym. Były to działania pozacenzuralne, prowadzone w różnych środowiskach (m.in. Warszawa, Ciechanów, Poznań, Łódź, Oleśnica, Ostróda, Świnoujście), niejednokrotnie w cyklach wielodniowych - w sumie w tym okresie ponad 100 wystąpień zrealizowanych w kraju. Praktyka ta od końca lat 70. po czas obecny konsekwentnie wzbogacana jest o inicjatywy, w wyniku których widz staje się współuczestnikiem, a nawet współtwórcą zdarzeń. Stanowią one przykład innowacyjnych działań na rzecz ożywienia więzi środowiskowych, kreacji codzienności, a także oryginalnych form ekspresji społecznej.

Aktywność ta kontynuowana była w zmieniających się warunkach lat 90. i do chwili obecnej, tworząc zbiór ponad 200 projektów zrealizowanych w ramach ok. 600 wystąpień w kraju i za granicą.

W odróżnieniu od współczesnych, najczęściej dokamerowych manifestacji, pierwszymi widzami i uczestnikami AR byli przechodnie, pasażerowie miejskiej komunikacji, mieszkańcy sąsiadujących domów. Ukryta kamera lub dyskretnie pracujący fotograf nie stanowili z zasady części społecznego przesłania akcji.

Równolegle Akademia Ruchu realizowała program teatru wizualnego, przedstawiając swoje spektakle i performanse w środowiskach teatru alternatywnego, a także muzeach sztuki i galeriach Europy, obu Ameryk i Japonii. Powodowało to, że większość komentarzy i opracowań przez długi czas dotyczyła tej sfery publicznej aktywności AR.

Wystawa autoprezentacja: Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji. przedstawia dokumentację filmową i fotograficzną aktywności Akademii w przestrzeni miejskiej w latach 1975-2011.
70% eksponowanego materiału to unikalne, realizowane ukrytą kamerą 16mm zapisy anonimowych (przeprowadzonych zgodnie z zasadą partyzantki miejskiej - „uderz i uciekaj") akcji miejskich AR z lat 70. i 80. XX w. Dla celów długotrwałej ekspozycji materiały te należało przenieść na współczesne nośniki wideo, zachowując pewne cechy archiwalnego filmu. Istotny materiał wystawy stanowią historyczne fotografie (niepoddane zabiegom „upiększającym") eksponowane w formie ponad 200 wydruków.