"People are strange" w BWA Olsztyn

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Kontekstem dla wystawy "People are strange" może być klimat filmu "Siedem" Davida Finchera, w którym para detektywów (M. Freeman, B. Pitt) zgłębia historię morderstw opartych o motyw katechizmowych siedmiu grzechów głównych. Wkraczając w prywatne przestrzenie mieszkań ofiar, tropią ślady drugiej strony osobowości, tej, która uwalnia się, gdy "nosiciel" wycofuje się z aktywności międzyludzkiej i zostaje sam. Widz odkrywa naturę z pozoru "porządnych" obywateli, lub przynajmniej mających akceptowalne miejsce w społeczeństwie, którzy w ukryciu hołdują swym słabościom, obsesjom czy natręctwom. Zwiedzający wystawę "People are strange" może przyjąć rolę detektywa, może być Sprawiedliwym, który chętnie wymierzyłby srogą karę obserwowanym, lub może z uśmiechem przyznać, że zaglądając do umysłu podobnego do swojego marzy o wolności i nieskrępowaniu obowiązującymi normami i sam pragnie pofolgować swoim grzeszkom.

(…) Wszystkie prace na wystawie "People are strange" można odczytywać jako artystyczne sposoby obrazowania rzeczywistości, ale mogą one również przysłużyć się widzowi jako narzędzie introspekcji. Logotypem wystawy jest twarz wydobyta z rozlanych czarnych plam, przypominających kleksy z testów Hermanna Rorschacha, szwajcarskiego psychoanalityka, który w 1921 roku wynalazł na potrzeby diagnozy psychologicznej metodę badań dopuszczającą do głosu podświadomość. Uznanie możliwości, że istnieje w nas drugi, ukryty poziom doświadczenia idealnie wpasowało się w założenia twórcze dadaistów i surrealistów, którzy eksplorowali przestrzeń nieświadomości i snu, wykorzystywali nowo pozyskane techniki psychiatrii oraz psychologi, aby intensyfikować własne zdolności wizjonerskie. "Poznaj siebie" (gnothi seauton) głosił napis nad portykiem świątyni Apollina w Delfach. Zarówno widzowie, jak i artyści, którzy współtworzą wystawę "People are strange" mogą połączyć się na płaszczyźnie interakcji i zrozumienia – artysta odsłania i użycza wrażliwości, a widz, obserwując swoje reakcje na dzieła, zyskuje wgląd w głębię własnej osobowości. Gra skojarzeń, pozornie abstrakcyjne kształty, wykorzystanie technik kolażu, montażu, przekształcania obiektów, jak u dadaistów i surrealistów, to elementy olsztyńskiej wystawy, które pozwalają widzowi testować tory prywatnych asocjacji, badać obszar swojego postrzegania i źródła przyjemności, przywoływać obrazy z głębokich pokładów pamięci. Wszystko to może posłużyć nie tylko za źródło artystycznej inspiracji, ale pozwoli uważnemu widzowi poszerzyć swoje mentalne horyzonty i odczuć, być może zapomnianą, moc wyobraźni.


"People are strange", BWA Olsztyn, 23.10 – 23.11.2014

Artyści: Justyna Adamczyk, Ewa Axelrad, Marta Borkowska, Ola Cieślak, Martyna Jakubowska, Łukasz Jastrubczak, Ewa Juszkiewicz, Anna Orlikowska, Konrad Smoleński, Kamil Strudziński, Iza Tarasewicz, Mariusz Tarkawian, Patrycja Piwosz, Aleksandra Urban, Małgorzata Wielek-Mandrela

Kuratorka: Ewelina Bobińska

Ewa Juszkiewicz, „Panna z wilka”, olej na płótnie, 160x130 cm, 2011.
Ewa Juszkiewicz, „Panna z wilka”, olej na płótnie, 160x130 cm, 2011.

Od lewej: Pi Pa Piwosz Patrycja, z cyklu "Kokonmuflaż" - instalacja interaktywna,  6 podwieszanych obiektów (tekstylia) 100x90x5
Od lewej:
Pi Pa Piwosz Patrycja, z cyklu "Kokonmuflaż" - instalacja interaktywna, 6 podwieszanych obiektów (tekstylia) 100x90x50, 2014;
Mariusz Tarkawian, z cyklu "Attention whores", rysunek na papierze, 100x70 cm, 2014;
Ola Cieślak, z cyklu "Fetish posters", rysunek wektorowy, druk cyfrowy, 2013;
Ewa Juszkiewicz, "Latex lolita", olej na płótnie, 180x140 cm, 2008;
Justyna Adamczyk, obrazy - technika mieszana, płótno, 60x70 cm, 2009 ("Hej, mam problem", "Zaśliniony", "Podoba ci się to", "Obcy", "Takie się powinno palić").

Od lewej: Pi Pa Piwosz Patrycja, z cyklu "Kokonmuflaż" - instalacja interaktywna,  6 podwieszanych obiektów (tekstylia) 100x90x5
Od lewej:
Pi Pa Piwosz Patrycja, z cyklu "Kokonmuflaż" - instalacja interaktywna, 6 podwieszanych obiektów (tekstylia) 100x90x50, 2014;
Mariusz Tarkawian, z cyklu "Attention whores", rysunek na papierze, 100x70 cm, 2014;
Ola Cieślak, z cyklu "Fetish posters", rysunek wektorowy, druk cyfrowy, 2013;
Ewa Juszkiewicz, "Latex lolita", olej na płótnie, 180x140 cm, 2008;
Justyna Adamczyk, technika mieszana, płótno, 60x70 cm, 2009 ("Hej, mam problem", "Zaśliniony", "Podoba ci się to", "Obcy", "Takie się powinno palić").

Od lewej: Pi Pa Piwosz Patrycja, "Niezgrabni", wideo  (zapis performance), 2'18'' – dźwięk z piosenką The Doors "People Are Stra
Od lewej:
Pi Pa Piwosz Patrycja, "Niezgrabni", wideo (zapis performance), 2'18'' – dźwięk z piosenką The Doors "People Are Strange", 2012; "Obrastacze", instalacja - technika mieszana (futro, sztuczne włosy, drewno), 2013;
Ewa Axelrad, "Warm Leatherette", obiekt - fotel samochodowy, 120x65x90 cm, 2012;
Aleksandra Urban, olej na płótnie, 2010-2012 ("Przekrój", "Ofelia");
Ewa Juszkiewicz, "Portret zbiorowy", olej na płótnie, 200x280 cm, 2009.

Od lewej: Ewelina Bobińska, kurator wystawy; Małgorzata Jackiewicz-Garniec, dyrektor BWA Galerii Sztuki w Olsztynie.
Od lewej: Ewelina Bobińska, kurator wystawy; Małgorzata Jackiewicz-Garniec, dyrektor BWA Galerii Sztuki w Olsztynie.

Aleksandra Urban, olej na płótnie, 2010-2012.
Aleksandra Urban, olej na płótnie, 2010-2012.

Łukasz Jastrubczak, "Batman", instalacja, rzutnik, czujnik ruchu, dioda, 2008
Łukasz Jastrubczak, "Batman", instalacja, rzutnik, czujnik ruchu, dioda, 2008

Od lewej: Pi Pa Piwosz Patrycja, z cyklu "Kokonmuflaż" - instalacja interaktywna,  6 podwieszanych obiektów, 2014; Martyna Jakub
Od lewej:
Pi Pa Piwosz Patrycja, z cyklu "Kokonmuflaż" - instalacja interaktywna, 6 podwieszanych obiektów, 2014;
Martyna Jakubowska, "Motylki", płótno, fotografia, szpilki, łańcuch, sztuczna skóra, 2x 200x100 cm, 2012;
Iza Tarasewicz, "Znak nieskończoności", rzeźba, wypreparowane jelita wieprzowe, stojak metalowy, 2008;
Małgorzata Wielek-Mandrela, z cyklu "Portret pamięciowy", olej na płótnie, 100x90, 2009-2011.