Dorota Łagodzka i Leszek Golec przygotowali j jako kuratorzy wystawę „Ecce animalia", poświęconą podmiotowości i indywidualności zwierząt oraz relacjom między ludźmi a zwierzętami.
„Zwierzę funkcjonowało w sztuce zawsze - pisz Dorota Łagodzka - już od prehistorycznych malowideł naskalnych i figurek z brązu. Jest więc jednym z pierwszych tematów w historii sztuki. W późniejszych epokach występowało w obrębie tradycyjnej ikonografii jako symbol, atrybut, dekoracja, element krajobrazu, w martwych naturach, scenach polowań, rzadko jednak samo w sobie lub ze względu na siebie".
Kuratorzy zestawili dzieła sztuki najnowszej z wieloma świetnymi pracami z lat 50. i 60. XX wieku, a nawet znacznie dawniejszych. W rezultacie jednak nie tylko nie powstał dysonans, ale niespodziewanie (?) ukazana została atrakcyjność realistycznej rzeźby i to, jak świetnie ona koresponduje choćby ze współczesnymi realizacjami wideo, które przecież niejednokrotnie także operują realizmem. Wystawa nie jest po prostu przeglądem „obecności zwierząt w sztuce na przestrzeni wieków", lecz wyraźnie nawiązuje do współczesnych idei przemiany perspektywy antropocentrycznej w kierunku spojrzenia szerszego, traktującego zwierzęta nie przedmiotowo, lecz podmiotowo.
Wystawie towarzyszy międzynarodowa konferencja naukowa zorganizowana przez Instytut Badań Literackich PAN „Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu?", która odbędzie się w Warszawie od 12 do 14 marca w dwóch salach UW ( Dobra 55 i Dobra 72); wstęp wolny. Informacje o konferencji.
Do kilku obiektów na wystawie należy dodać choćby bardzo skrótowy komentarz.
Obiekty prezentowane przez Tatianę Czekalską i Leszka Golca to rzeźby przedstawiające św. Franciszka przetworzone pracą korników.
Artur Malewski wykonał na otwarciu wystawy performatywny gest umieszczenia na ekspozycji próbki ziemi, w której znajdują się szczątki kości kończyn zwierząt hodowlanych, zwierząt upolowanych i ludzi w proporcjach jakich one prawdopodobnie występują w całej glebie na terenie Polski.
W instalacji Marka Targońskiego, dzięki procesom stymulowanym elektrycznie, metalowe kontury jeleni zanurzone w elektrolicie pokrywają się stopniowo warstwą miedzi.
„Ecce animalia"; artyści: Magdalena Abakanowicz, Steve Baker, Basia Bańda, Kuba Bąkowski, Jan Antoni Biernacki, Mary Britton-Clouse, Cheto Castellano, Beata Czapska, Tatiana Czekalska & Leszek Golec, Józef Gott, Wiktor Górka, Justyna Górowska, Małgorzata Gurowska, Kathy High, Antoni Kenar, Piotr Kurka, Czesław Makowski, Artur Malewski, Jarosław Modzelewski, Stanisław Kazimierz Ostrowski, Antoni Janusz Pastwa, Adam Procki, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Filip Sadowski, Angela Singer, Tomasz Skórka, Andrzej Szarek, Marek Targoński, Tomasz Tatarczyk, Jerzy Truszkowski.
Wystawa czynna będzie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku do 15 czerwca 2014