Ada Karczmarczyk i Konrad Maciejewicz w białostockim Arsenale

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

14 lutego w białostockiej galerii Arsenał otwarto dwie wystawy: „Tylko mnie kochaj" Ady Karczmarczyk oraz „Cinderella" Konrada Maciejewicza. Pierwsza z nich, jak pisze sama artystka, „jest przeglądem nastrojów natrętnie romantycznej marzycielki i sposobów na opisanie swojego przypadku oraz poszukiwaniem refleksji dotyczącej prawdziwej istoty miłości. Jest to próba uchwycenia relacji z własnymi fantazjami, zdiagnozowania u siebie umysłowej słabości do snucia platonicznych scenariuszy i ustosunkowania się do niej. Jest to też na pewno wystawa autoterapeutyczna, która może pomóc Adzie nazwać dręczące ją miłosne wizjonerstwo i w końcu je unicestwić. Ale czy Adzie naprawdę uda się kiedyś przebudzić i zacząć kochać się w żywych i prawdziwych? Czy otrząśnie się w końcu z miłosnego letargu skierowanego do wyobrażonych ukochanych? Jedno jest pewne - po obejrzeniu wystawy będzie łatwiej znaleźć na ten fatalny i unikatowy przypadek skuteczne lekarstwo".

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk
Tylko mnie kochaj, Ada Karczmarczyk

Centralnym motywem pokazu Konrada Maciejewicza jest natomiast figura Kopciuszka. Jednak niewinna bohaterka znanej baśni zyskuje w pracach artysty znamiona fetyszystycznego symbolu. Autor poddaje tu reinterpretacji mity, legendy i historie oraz ich archetypiczne postaci. Posługuje się zapożyczeniami z różnych sfer dziedzictwa przeszłości i współczesnej ikonosfery. Maciejewicz wykorzystuje najczęściej medium kolażu, za pomocą którego tworzy mroczne narracje wizualne. Używa do tego fotografii zaczerpniętych ze starych czasopism ilustrowanych. Jego metoda tak jak w klasycznym kolażu polega m.in. na cięciu i naklejaniu, ale sam proces twórczy ma szczególny wymiar. W prace artysty wpisana jest przemoc, a podejmowane przez niego tematy związane są często ze śmiercią i początkiem nowego życia. Maciejewicz tnie materiał kulturowy, poddaje fragmentaryzacji ludzkie ciało, rzeczy i architekturę, by całość połączyć w nową jakość. Przetwarza „niewinne" obrazy, całkowicie zmieniając ich tożsamość.

Konrad Maciejewicz, Cinderella
Konrad Maciejewicz, Cinderella

Konrad Maciejewicz, Cinderella
Konrad Maciejewicz, Cinderella

Konrad Maciejewicz, Cinderella
Konrad Maciejewicz, Cinderella

Konrad Maciejewicz, Cinderella
Konrad Maciejewicz, Cinderella

Konrad Maciejewicz, „Cinderella"; Ada Karczmarczyk, „Tylko mnie kochaj", Galeria Arsenał, Białystok, 14.02 - 27.03.2014