Pokoleniowe „Mdłości”. Wozownia, Toruń, do 23.02.2014

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Tytuł wystawy nawiązuje do książki Jean-Paula Sartre’a „Mdłości”, opublikowanej w 1938 roku, ale wymowa tej egzystencjalistycznej powieści stała się dla Marty Smolińskiej inspiracją do uchwycenia związków między pracami współczesnych młodych artystek i artystów. Jak napisała w katalogu wystawy, ich prace „zawiązały się nagle w sieć znaczeń, od razu, jakby «odgórnie», opatrzoną hasłem «Mdłości» i pytaniem, czy może mamy do czynienia z czymś w rodzaju generacyjnego manifestu”.

W innym miejscu kuratorka pisze: „Zdaniem Sartre’a, które wciąż pozostaje aktualne, mdłości służą autopercepcji obserwatora oraz autentycznemu doświadczaniu egzystencji. U francuskiego egzystencjalisty, podobnie jak u Nietzschego, doznanie to wyróżnia wybrańców poznania, a błysk wstrętu figuruje jako wydarzenie, które ma zdolność objawiania. Mdłości kryją więc ogromny potencjał krytyczny: można je bowiem opanować – czy też posiąść – przyswajając jako formę poznania, by zmagać się z własną wolnością i próbować jej do czegoś użyć, niezależnie od epoki, w której się żyje. Może zresztą ów krytyczny potencjał jest szczególnie nośny właśnie teraz, w epoce ponowoczesnej, w której królują kultura konsumpcyjna i tyrania możliwości?

Intuicyjnie wyczuwają to młodzi artyści, żyjący i tworzący w czasach, które odzwyczaiły nas od generowania wyrazistych manifestów pokoleniowych i dominujących nurtów, lecz bywają porównywane do rozproszonej energii pola minowego, gdzie tu i ówdzie rozlegają się wybuchy, choć nie można przewidzieć, czy i w jakim miejscu one nastąpią. Niniejszą wystawą sugeruję, że właśnie poznanie poprzez mdłości może być postrzegane jako jeden z takich wybuchów”.

„Mdłości”; Katarzyna Giełżyńska, Urszula Kluz-Knopek, Monika Mausolf, Justyna Olszewska, Martyna Pająk, Damian Reniszyn, Beata Szczepaniak, Marcin Zawicki; kuratorka: Marta Smolińska;
Galeria Sztuki WOZOWNIA, Toruń, 10.01 - 23.02.2014.
Fotografie ekspozycji: Kazik Napiórkowski

Justyna Olszewska Lukier, 2013, wideo, 3min 11s
Justyna Olszewska Lukier, 2013, wideo, 3min 11s

 Marcin Zawicki, bez tytułu, z serii the fall, 2013, olej na płótnie,  130cm x 150cm, fot. M. Zawicki (copyrights Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka)
Marcin Zawicki, bez tytułu, z serii the fall, 2013, olej na płótnie, 130cm x 150cm, fot. M. Zawicki (copyrights Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka)

Urszula Kluz-Knopek, Zombie, 2012, fotografia analogowa
Urszula Kluz-Knopek, Zombie, 2012, fotografia analogowa

Monika, Mausolf, L'eruption, 2013, technika mieszana, 90x170
Monika, Mausolf, L'eruption, 2013, technika mieszana, 90x170

Beata Szczepaniak, (Nie)kontrolowane, 2012, poliester, 600x80x40cm
Beata Szczepaniak, (Nie)kontrolowane, 2012, poliester, 600x80x40cm

Damian Reniszyn, 20 sztuk, 2013 drewno, 120x21x20 cm, fot. D. Reniszyn
Damian Reniszyn, 20 sztuk, 2013 drewno, 120x21x20 cm, fot. D. Reniszyn

Na pierwszym planie Martyna Pająk, Stosunek masy, 2013, tworzywo sztuczne,ok. 100x60x60cm
Na pierwszym planie Martyna Pająk, Stosunek masy, 2013, tworzywo sztuczne,ok. 100x60x60cm

Katarzyna Gielzynska, Błędne fale, 2012
Katarzyna Gielzynska, Błędne fale, 2012

W głębi Urszula Kluz-Knopek, Meat me, 2010, fotografia
W głębi Urszula Kluz-Knopek, Meat me, 2010, fotografia

Z prawej, Beata Szczepaniak, Pękło, 2013, poliester, silikon, 148x85x58cm
Z prawej, Beata Szczepaniak, Pękło, 2013, poliester, silikon, 148x85x58cm