Kolekcja w procesie, „Elektrownia”, Radom, do 30.11.2013

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Trzeci już pokaz zbiorów radomskiej „Elektrowni” wyraźnie różni się od poprzednich, które w przekrojowy sposób prezentowały wątki istotne dla całości kolekcji. Ideą nowej wystawy jest zestawienie tegorocznych nabytków z wybranymi pracami znajdującymi się w zbiorach. W wycinkowy sposób ukazuje przede wszystkim proces budowania niektórych narracji kolekcji, dokonujący się dwojako: przez budowanie kontekstu na zasadzie poszerzania reprezentacji danego problemu albo też odwrotnie - na zasadzie polemiki, czy nawet krytyki lub rewizji wątków wcześniej zarysowanych a także wprowadzaniem nowych wątków problemowych. Zatem kompozycja wystawy, przypominająca niedokończoną układankę, pozwala widzom domyślać się, w jakich kierunkach rozwijana będzie w najbliższej przyszłości rozbudowa kolekcji. Wciąż jednak koncepcja kolekcji jest otwarta na nowe idee. Wystawa zachęca oglądających do oceny procesu tworzenia kolekcji i polemiki z jej koncepcją oraz kryteriami artystycznych wyborów; do konfrontacji wiedzy i wyobrażeń widzów o współczesnej sztuce z jej obrazem jaki rysuje wystawa.

Zbigniew Warpechowski i atrybuty do jego performensu „Champion of Golgotha” z 1978 roku
Zbigniew Warpechowski i atrybuty do jego performensu „Champion of Golgotha” z 1978 roku

Włodzimierz Borowski, „Manilus Prologue”, 1965; z prawej – córka artysty, Weronika
Włodzimierz Borowski, „Manilus Prologue”, 1965; z prawej – córka artysty, Weronika

W głębi dwie prace Zbigniewa Gostomskiego – Z cyklu „Dom”, 2004, (neon) i „Przedmiot optyczny”, 1975
W głębi dwie prace Zbigniewa Gostomskiego – Z cyklu „Dom”, 2004, (neon) i „Przedmiot optyczny”, 1975

Od lewej: Łukasz Gorczyca, Romuald K. Bochyński, Andrzej Mitan, Zbigniew Belowski, Zbigniew Warpechowski, Edward Łazikowski, Małgorzata Malinowska (Kocur), na ścianach od lewej prace: Jarosława Kozłowskiego „Obecny”, 1971; Krzysztofa Wojciechowskiego oraz Anny Kutery „ Czapki”, 1975
Od lewej: Łukasz Gorczyca, Romuald K. Bochyński, Andrzej Mitan, Zbigniew Belowski, Zbigniew Warpechowski, Edward Łazikowski, Małgorzata Malinowska (Kocur), na ścianach od lewej prace: Jarosława Kozłowskiego „Obecny”, 1971; Krzysztofa Wojciechowskiego oraz Anny Kutery „ Czapki”, 1975

„Fryzury”, 1978, Anny Kutery, po prawej fotografia „Welon 1”, 2009, Katarzyny Majak, na pierwszym planie performance sculpture Krzysztofa Zarębskiego z performensu „Autoportret”, 2009
„Fryzury”, 1978, Anny Kutery, po prawej fotografia „Welon 1”, 2009, Katarzyny Majak, na pierwszym planie performance sculpture Krzysztofa Zarębskiego z performensu „Autoportret”, 2009

Otwarcie wystawy; od prawej: Włodzimierz Pujanek – dyrektor „Elektrowni”, Weronika Borowska, Małgorzata Malinowska (Kocur), Edward łazikowski, Zbigniew Warpechowski, Zbigniew Gostomski z żoną Barbarą, Zbigniew Belowski – dyrektor artystyczny „Elektrowni”; na ścianach od prawej: obrazy Andrzeja Dłużniewskiego z cyklu „Rodzaj i cień”, 1985, na kubiku tegoż – „Globus Europy”, 1971,  z lewej „Manilus Prologue”, 1965, Włodzimierza Borowskiego
Otwarcie wystawy; od prawej: Włodzimierz Pujanek – dyrektor „Elektrowni”, Weronika Borowska, Małgorzata Malinowska (Kocur), Edward łazikowski, Zbigniew Warpechowski, Zbigniew Gostomski z żoną Barbarą, Zbigniew Belowski – dyrektor artystyczny „Elektrowni”; na ścianach od prawej: obrazy Andrzeja Dłużniewskiego z cyklu „Rodzaj i cień”, 1985, na kubiku tegoż – „Globus Europy”, 1971, z lewej „Manilus Prologue”, 1965, Włodzimierza Borowskiego

Kijewski&Kocur, „Zombie. Portret konny Andy’ego Warhola, 1998; na ścianie od lewej: relief Wojciecha Zasadniego „Bez tytułu (Precz z alfonsami sztuki!)”, oraz obrazy Roberta Maciejuka – dyptyk „Skira” 2005/2006 oraz „Bez tytułu (Hydrant)”, 1998
Kijewski&Kocur, „Zombie. Portret konny Andy’ego Warhola, 1998; na ścianie od lewej: relief Wojciecha Zasadniego „Bez tytułu (Precz z alfonsami sztuki!)”, oraz obrazy Roberta Maciejuka – dyptyk „Skira” 2005/2006 oraz „Bez tytułu (Hydrant)”, 1998

Krzysztof Wojciechowski, „Streszczenie”, 2007, film video
Krzysztof Wojciechowski, „Streszczenie”, 2007, film video

Prace Piotra Lutyńskiego, na pieszym planie „Narodziny” 2009, w tle – „Dzień pierwszy”, 2011
Prace Piotra Lutyńskiego, na pieszym planie „Narodziny” 2009, w tle – „Dzień pierwszy”, 2011

Jan Piekarczyk, „Milczenie”, 2008
Jan Piekarczyk, „Milczenie”, 2008

Zbigniew Gostomski i „Fryzury” Anny Kutery
Zbigniew Gostomski i „Fryzury” Anny Kutery

Krzysztof Zarębski, „Mono-stereo”, 1995
Krzysztof Zarębski, „Mono-stereo”, 1995

„Elektrownia” w Radomiu rozpoczęła budowę własnej kolekcji sztuki współczesnej w 2007 roku. W tej chwili zbiory liczą ponad 430 dzieł z zakresu malarstwa, rysunku, grafiki warsztatowej, grafiki komputerowej, rzeźby/obiektów/instalacji i multimediów.

Tegoroczne zakupy dzieł sfinansowane zostały z programu „Regionalne kolekcje sztuki współczesnej” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Kolekcja w procesie, teksty, konteksty, interteksty, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom, ul. Domagalskiego 5, 11.10 -30.11.2013.

Autorzy prezentowanych dzieł: Włodzimierz Borowski, Andrzej Dłużniewski, Zbigniew Gostomski, Kijewski & Kocur, Jarosław Kozłowski, Piotr C. Kowalski, Anna Kutera, Piotr Lutyński, Edward Łazikowski, Robert Maciejuk, Katarzyna Majak, Jan Piekarczyk, Zbigniew Warpechowski, Jan Stanisław Wojciechowski, Krzysztof Wojciechowski, Krzysztof Zarębski, Wojciech Zasadni, Agata Zbylut. Kuratorzy: Romuald K. Bochyński i Andrzej Mitan