ART.eria - drugi strzał to inicjatywa, która 8 września 2012 wprowadziła w centrum Częstochowy artystyczne interwencje w ramach projektu Kulturoholizm.
Kulturoholizm to utrata kontroli nad ilością spożywanej sztuki i wytworów kultury. Działanie kulturoholika jest spowodowane przymusem o charakterze psychicznym i somatycznym, i nie podlega jego woli. Mechanizm powstawania uzależnienia nie jest do końca wyjaśniony, ale ma bezpośredni związek z nadużywaniem sztuki. Jako pierwsi rozpoznali to uzależnienie : Marta Frej i Tomasz Kosiński i oni właśnie spowodowali Drugi Strzał.
ART.eria przekonuje, że czasem warto zgubić się we własnym mieście, pytać: gdzie jestem? co to jest? o co właściwie chodzi? W ubiegłym roku ART.eria zajęła przede wszystkim witryny częstochowskich sklepów i restauracji, tym razem była bardziej inwazyjna. Niepokoiła na placach, chodnikach i deptakach. Częstochowską III Aleję NMP i Plac Władysława Biegańskiego estetycznie rewitalizowali artyści z całej Polski: Bartek Jarmoliński, Anna Wójcik, Sławek Kuśmierz, Tomasz Rolniak, Iwona Demko, Artur Trojanowski, Izabela Łęska, Grupa FRiKO, Tomasz Musiał, Szymon Motyl, Tomasz Matuszak, Marta Pszonak, Szymon Durek, Egon Fietke, Monstfur, Ked Olszewski. O zagospodarowanie przestrzeni dźwiękowej zadbały lokalne składy Ace of Space, Krzyż:Kross oraz gość specjalny The Complainer & Iron Noir.
ART.eria to także głos w sporze o to, do kogo właściwie należy przestrzeń publiczna. Sprzeciw wobec wszelkim próbom autorytarnego jej zagarnięcia. Bo miasta nie należą tylko do magistratów, firm, korporacji czy partii politycznych; są dobrem wspólnym, co wiąże się z nieustannym przenikaniem, przepychaniem i konkurowaniem różnorodnych pomysłów na miasto.
W ramach ART.erii przygotowany został panel dyskusyjny dotyczący wpływu trzeciego i czwartego sektora na dynamikę kulturalnego rozwoju miasta (9.09.2012, Centrum Promocji Młodych) z udziałem reprezentantów lokalnych organizacji pozarządowych i animatorzy kultury oraz przedstawicielami władz miasta: Aleksandrem Wiernym (Naczelnikiem Wydziału Kultury) oraz Agatą Wierny (Kierowniczka Biura Inicjatyw Lokalnych i Konsultacji Społecznych). Dyskutowano strategię działań na styku oficjalnego i nieoficjalnego obiegu kultury. Specjalnymi gośćmi panelu byli: Joanna Erbel (Krytyka Polityczna), Stanisław Ruksza (Dyrektor programowy CSW Kronika) oraz Tadeusz Piersiak (Gazeta Wyborcza).
Fotografie (jeśli nie zaznaczone inaczej): Bartek Jarmoliński
Impreza została dofinansowana przez Urząd Miasta Częstochowa, oraz przez firmy: Przemysłówka, Emar, Kolter, Kobnext, Happy Art, Nowoteka, Atelier Fryzjerskie Jakub Ziętara, Seta i Galareta, Interprym, Green Pack.
Partnerzy: Urząd Miasta Częstochowa, Muzeum Częstochowskie, We Are Creative Collective