como espiar sin descargar nada press localizar numero movil here exposed cell pics programas para espiar por satelite el mejor espia gratis de whatsapp mua giong ong noi necesito espiar espia mensajes de texto de celulares telcel gratis como funciona spyphone pro como espiar blackberry messenger descargar programa prism espia

Artmix nr 13: rekonstruowanie historii

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

W sztuce polskiej po 2000 r. można zauważyć wyraźne zainteresowanie historią najnowszą, okresem II wojny światowej, czasami totalitarnymi. Odnajdziemy w tej twórczości również szczegółowe problemy związane ze stosunkami polsko-żydowskimi czy polsko-niemieckimi. Pojawia się kwestia pamięci oraz przepracowania minionych traum. Zainteresowanie historią wskazuje na to, iż próbujemy sobie poradzić z niedawną przeszłością, po której rany wciąż jeszcze pozostają niezagojone. Zaś rozpoznanie naszej własnej przeszłości może nam pozwolić na zrozumienie siebie oraz - jak w przypadku psychoanalizy - na rozpoznanie źródeł aktualnych problemów i uleczenie - z niepamięci i niewiedzy. Historia jest więc wyzwaniem zarówno dla badaczy, jak i dla artystów, którzy nie tyle pytają o fakty historyczne, ile o sam proces konstruowania historii, sposoby jej wykorzystania i używania.

I dlatego aktualny numer artmixa poświęcamy tej problematyce: rekonstruowaniu i dekonstruowaniu historii.

O historii sztuki Europy Wschodniej pisze Piotr Piotrowski, wskazując na wewnętrzne zróżnicowanie rozwoju sztuki w poszczególnych krajach Bloku Wschodniego ze względu na różne strategie ideologiczne: od polityki autonomii - do autonomii polityki. Badacz ten zainteresowany związkami sztuki i polityki, śledzi je tym razem pod kątem tego, co Louis Althusser określał Ideologicznym Aparatem Państwa.

O konstruowaniu aktualnej mapy Europy Wschodniej pisze z kolei Katarzyna Pabijanek, wskazując na mikrohistorie prezentowane przez kuratorski kolektyw WHW pochodzący z Chorwacji. Kuratorki WHW jako cel obierają sobie właśnie problematyzowanie historii, ujawnianie związków polityki, ekonomii i sztuki. W swej działalności nie prezentują żadnej ujednoliconej wizji Europy Wschodniej, skupiają się raczej na mikronarracjach i dekonstruowaniu stosunków władzy.

Problemu mechanizmów pamięci dotyczą dwa następne teksty. Ewa Domańska analizuje "Pozytywy" Zbigniewa Libery w kontekście teorii Michela Foucaulta, ale również ideologii Louisa Althussera, wskazując na opór, jaki stawiają te prace systemowi władzy. O pamięci i postpamięci pisze Iza Kowalczyk w tekście o filmach Artura Żmijewskiego z Izraela, które zostały przypomniane podczas wystawy tego artysty w Instytucie Sztuki Wyspa (24.10-22.11.06). Autorka najwięcej uwagi poświęca "Lisie", wskazując na uwikłanie jednostki w historię. Postawę Lisy można odczytać między innymi w kontekście "odkupienia", jak pisał o tym historyk Hans Gumprecht.

Problem rekonstrukcji historii pojawia się w tekście Ewy Toniak na temat "Wartopii" Aleksandry Polisiewicz prezentowanej aktualnie w Galerii Le Guern (19.12.06-17.02.07). Sama historia bywa często rekonstrukcją rekonstrukcji, i tak też dzieje się w tekście Toniak, która próbuje zrekonstruować pracę twórczą artystki, która w "Wartopii" rekonstruuje totalitarne wizje zabudowy Warszawy. Ten tekst dotyczy też problemu miejsc i kryjących się za nimi historii.

O pamięci miejsca mówi również tekst Moniki Kowalskiej, Grzegorza Kowalskiego i Zbigniewa Sejwy, zamieszczony w ramach prezentacji, które pojawiają się w każdym numerze artmixa, gdzie autorzy piszą o swoich pracach. W tym przypadku autorzy opowiadają o swoim projekcie "Wspomnienia z miasta L." - filmie dokumentalnym rekonstruującym zmierzch miasta Landsberg nad Wartą (dzisiejszy Gorzów Wielkopolski).

Film budzi duże emocje. Jego przekaz może oburzać i denerwować, kwestionując "oficjalną", martyrologiczną, wersję "naszej" historii. Ale też niepokojąco zachwyca, bo każe nam stanąć po stronie przedstawicieli narodu zbrodniarzy, wczuć się w ich sytuację, spojrzeć na historię, na doświadczenia tamtych czasów w taki sposób jak oni to przedstawiają, a więc przyjąć ich wersję, która jest antagonistyczna do naszej. Ten film ujawnia zarazem, że historia jest obszarem pełnym sprzeczności, naznaczonym konkretnymi ludzkimi losami.

Iza Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz

Spis treści:

Piotr Piotrowski, Śladami Louisa Althussera. O polityce autonomii i autonomii polityki w sztuce Europy Wschodniej

Katarzyna Pabijanek, Białe plamy i czarne kwadraty, albo konstruowanie mapy Europy Wschodniej

Ewa Domańska, Czy Libera mógłby nas jeszcze uratować?

Iza Kowalczyk, Pamięć i postpamięć w filmach Artura Żmijewskiego z Izraela

Ewa Toniak, Wojna, utopia i miasto

Prezentacje:
Monika Kowalska, Grzegorz Kowalski, Zbigniew Sejwa,
Wspomnienia z miasta L.