como espiar sin descargar nada press localizar numero movil here exposed cell pics programas para espiar por satelite el mejor espia gratis de whatsapp mua giong ong noi necesito espiar espia mensajes de texto de celulares telcel gratis como funciona spyphone pro como espiar blackberry messenger descargar programa prism espia

Artmix 18 (8); Przemoc i estetyka

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

W naszej kulturze estetyzacji ulega wszystko. Wszystko staje się obrazem, nawet to, co przerażające, straszne, co łączy się z wojną, cierpieniem, ze śmiercią. Pisała o tym Susan Sontag, że to, co dzisiaj wiemy o konfliktach zbrojnych, wiemy dzięki współczesnym fotografiom. Te fotografie zawierają jednak w sobie dziwny nadmiar, naddatek. Jest nim swego rodzaju piękno. To piękno pojawia się też w sztuce, która mówi o najtragiczniejszych wydarzeniach. Jak traktować ten rodzaj piękna? Czym jest ta estetyzacja zła i przemocy?

Przemoc i zło są dla mediów dużo atrakcyjniejsze nich ich opozycje: dobro i brak przemocy. Te pierwsze dają się reprezentować na kilka różnych sposobów, wśród których dominuje nacisk na dramatyzm, sensację, kontrowersję, szok. Te drugie można jedynie zamienić w nudny kicz. Wystarczy krótki namysł nad ramami przekazów medialnych, by zdać sobie sprawę, że są one nasycone stężonymi dawkami zła. W gruncie rzeczy są to przygotowane do sprzedania wersje rzeczywistości, reprezentacje, które gwarantują zainteresowanie podszyte strachem o własne bezpieczeństwo.

Sztuka na swój sposób koresponduje z zapośredniczonymi przez media, czy często raczej stworzonymi przez nie, reprezentacjami przemocy. Ale od razu rodzą się pytania - czy ta sztuka stawia opór tym medialnym reprezentacjom czy je oswaja? Analizuje, krytykuje, a przez to osłabia je czy raczej reprodukuje, a tym samym - umacnia? Czym więc jest i co oznacza obrazowanie przemocy (i wiążące się z tym jej estetyzowanie) w sztuce współczesnej?

Proponujemy w tym numerze "artmixa" namysł nad tym, co oznacza estetyzacja przemocy. Zamieszczone w tym numerze teksty nie odpowiadają na powyższe pytania, otwierają jednak pole do dalszych rozważań i dyskusji, prowokują do namysłu nad obrazowaniem przemocy we współczesnej kulturze wizualnej.

Iza Kowalczyk i Edyta Zierkiewicz

Spis treści:
Jarosław Lubiak, Przyjemność agresji i inne dobra
Izabela Kowalczyk, Estetyzowanie Holokaustu
Bożena Czubak, Zanikanie obrazów
Izabela Filipiak Wykluczone patrzy - o pracach Małgorzaty Knoll (prezentacje)
Marta Raczek, Mechaniczna Pomarańcza w Katowicach - relacja