como espiar sin descargar nada press localizar numero movil here exposed cell pics programas para espiar por satelite el mejor espia gratis de whatsapp mua giong ong noi necesito espiar espia mensajes de texto de celulares telcel gratis como funciona spyphone pro como espiar blackberry messenger descargar programa prism espia

Artmix nr 17. Odczarowania

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
artmix logo
artmix logo


W poprzednim numerze artmixa podjęłyśmy temat: "Czy kobiety wciąż są innymi w naszej kulturze?". Ten temat wydaje się wciąż niewyczerpany. Dlatego chcemy go kontynuować, zwracając uwagę na problem definiowania kobiet w kulturze wciąż przez pryzmat męskich pragnień lub lęków.

Jak pisała Laura Mulvay - kobieta w kulturze sama w sobie nie ma znaczenia, funkcjonuje jako znak męskiego pragnienia. I dlatego może być tylko świętą albo ladacznicą. Zauważmy od razu, że kobiety przekraczające normy, opisywane były jako monstrualne, straszne, niebezpieczne. Taką figurą jest przede wszystkim Czarownica.

Próbę odczarowania Czarownicy podjęły kuratorki wystawy w Zielonej Górze. W odniesieniu do tego wydarzenia publikujemy tekst jednej z nich, o tym, co było pretekstem do polowań na czarownice, a zarazem, co było pretekstem dla zielonogórskiej wystawy. Czy jednak Czarownica faktycznie została odczarowana? - o to pytamy w recenzji z tej ekspozycji.

Inna niezwykłą kobiecą figurą, stawianą za wzór kobiecości - jest Maria, święta Panienka, niepokalana i czysta. O ambiwalencjach związanych z tą figura mówiły teksty we wcześniejszych numerach artmixa, poświęconych "sacrum". Tym razem o tej figurze, jak i odczarowaniu polskiego katolicyzmu, mówi Robert Rumas w ciekawym wywiadzie przeprowadzonym przez austriackich kuratorów w związku z wystawą "Gestures of Infinity" w Graz.

Kulturowe projekcje na temat kobiet powodują, że kobietom trudno zdefiniować się samym, w oderwaniu od tradycyjnych sposobów identyfikacji. Najczęściej wpasowują się w istniejące schematy, niekiedy je kontestują, ale zawsze muszą się wobec nich w jakiś sposób ustosunkować. Jednak kobiety nie tylko podporządkowują się tym schematom, ale także potrafią odnaleźć w nich możliwość subwersji, przestrzenie przyjemności, sprawstwa oraz władzy. Przykładem takich działań może być sztuka współczesnych japońskich artystek, która z jednej strony odwołuje się do męskich wyobrażeń na temat kobiet (jako służących, milczących i uległych dziewic czy też tylko pozornie niewinnych uczennic). Japońskie artystki dokonując subwersywnej gry z tymi wyobrażeniami, dokonują zarazem odczarowania tej patriarchalnej kultury.

Z kolei odczarowania kultury popularnej dokonuje w swej twórczości Katharine Kuharic, tworząca w obrazach własny wizerunek budowany poprzez odwołania do świata reklamy. Jej prace opowiadają o kobiecie, której życie toczy się w masowej kulturze konsumpcji, ale która w jej obrębie potrafi stworzyć własną psychodeliczną baśń.

Iza Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz

Spis treści:
Gabriela Jarzębowska, Kozioł ofiarny na ławie oskarżonych. Notatki na marginesie zielonogórskiego "Odczarowania"
Iza Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz, O(d)czarowanie. (Roz)czarowanie
Gabriela Dragun, W świecie Tej, Która Wie. Czarownice w twórczości pisarek pokolenia "bruLion-u"
Dorota Frąckiewicz, Dzikie wiśnie. Kultura popularna w twórczości Katharine Kuharic
Magdalena Karkowska, Video Girl, Elevator Girl i Office Lady - tożsamości, mundury, gender w japońskiej sztuce współczesnej
"Tak naprawdę żadnych Madonn nigdy w mojej twórczości nie było." Sztuka jako blasfemiczna analiza społeczeństwa. Z Robertem Rumasem rozmawiają Johannes Rauchenberger i Alois Kölbl