como espiar sin descargar nada press localizar numero movil here exposed cell pics programas para espiar por satelite el mejor espia gratis de whatsapp mua giong ong noi necesito espiar espia mensajes de texto de celulares telcel gratis como funciona spyphone pro como espiar blackberry messenger descargar programa prism espia

Artmix nr 16. Szalone i znikające - czy kobiety wciąż są "Innymi"?

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

Dzisiaj, gdy przerobiona została już w kulturze lekcja feminizmu, gdy jesteśmy na etapie rozmaitych tendencji post-, a więc również - postfeminizmu, zdawać by się mogło, że kobiety nie mogą już dłużej być traktowane w kulturze jako "Inne". Wydawać się może również, że do lamusa należałoby już odłożyć teorie o braku kobiecego języka, zwłaszcza, że zalatują one niezbyt bezpiecznym esencjonalizmem. Bo czy mówienie o kobietach jako Innych i kobietach-ofiarach przełamuje tę sytuację, czy raczej ją utwierdza? Podobnie, jak powtarzane w teoriach feministycznych opinie, iż kobiety przekraczają normę, stanowią antytezę kultury, stają się ekranami dla męskich lęków i fantazji?! Czyż nie brzmi to makabrycznie? Ile można płakać nad swoją niedolą! Postfeministki powiedziałyby: "dość, basta". Postfeministki słysząc słowo "patriarchalny" ziewają z nudów. Dla postfeministek nie ma takiego problemu.

"Nie ma problemu" - to tytuł zorganizowanej przez Stowarzyszenie Starter wystawy młodych polskich artystek, które wyobrażają sobie Kazię Szczukę w koszulce z napisem: "Nie jestem feministką" (www.starter.org.pl/ ). I choć ich deklaracje wydają się bardzo nośne, pozwolimy sobie temat sztuki postfeminizmu omówić przy innej okazji (mimo, iż same postfeministkami się czujemy).

Bo okazuje się, że gdzieś tam z cienia wychodzą tematy, które wskazują, że jednak jest problem. Problem z niedopasowaniem się do wciąż niewygodnych (a może raczej nie dla wszystkich wygodnych) ram "kobiecości". Bo w niektórych pracach artystycznych, jak i w tworzonej przez kobiety literaturze, rzeczywistość jawi się jako rodzaj zagrożenia, zły sen, a nawet koszmar. Zaś ramy kobiecości uwierają tak bardzo, że zamiast im zaprzeczyć, zaczyna nienawidzić się samą siebie, chce się zniknąć, lub sięga się po autoagresję. Samookaleczanie się, histeria, znikanie - pojawiają się jako główne tematy omawianej w tym numerze twórczości. Analizowana tu sztuka ukazuje świat kobiet jako świat lęków, zagrożeń, strachu. Lęki oraz psychiczne przypadłości w znacznym stopniu odzwierciedlają społeczną pozycję kobiet, kulturowo konstruowany kobiecy świat. Niestety nie tak zabawny i bezproblemowy - jak chciałoby się go widzieć.

"Wyobrażamy sobie, że nie ma problemu" - dokładnie to deklarują artystki ze Startera. Ale, kiedy sobie wyobrażamy, ze go nie ma, jednocześnie potwierdzamy, że jest...

Iza Kowalczyk, Edyta Zierkiewicz

Spis treści:
Iza Kowalczyk, Agorafobia, arachnofobia i inne lęki. Metafory zamknięcia i ograniczenia w sztuce kobiet
Agata Araszkiewicz, Ekstatyczki, misteryczki i inne święte
Agata Jakubowska, Szalona narzeczona
Gabriela Dragun, Dorosnąć i zniknąć, a może pozostać dziewczynką na zawsze? Dylematy bohaterek współczesnej prozy
Marianna Michałowska, Znikanie (Vera von Lehndorff w fotografiach Holgera Trülzscha)
Beata Jurkiewicz, Różowe potwory Basi Bańdy