FAST FORWARD

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

W dniach 23-27 marca 2006 odbyły się w Berlinie warsztaty dla młodych kuratorów pod nazwą FAST FORWARD, zorganizowane przy 4-tym berlińskim biennale "Of Mice and Men", we współpracy z KW Institut for Contemporary Art, Forum Goethe Institut (Berlin), Allianz Cultural Foundation oraz BMW Group.

Koordynatorką całego przedsięwzięcia była Natasa Petresin, kurator i krytyk sztuki ze Słowenii. Absolwentka De Appel.

Zaproszono 19 młodych kuratorów z różnych krajów i kontynentów. Byli reprezentanci Iranu, Urugwaju, Chile, Brazylii, Chin, Estonii, Bułgarii, Rumunii, Turcji, Indii, Egiptu, Kanady, Portugalii, Słowenii, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Serbii i Czarnogóry. Ja reprezentowałam Polskę.

Założeniem tych warsztatów było zapoznanie się z międzynarodowym światem sztuki. Mieliśmy podzielić się swoimi, bardzo zróżnicowanymi, doświadczeniami kuratorskich praktyk na polu sztuki współczesnej oraz nawiązać profesjonalne i prywatne kontakty. Co nie mniej ważne organizatorzy poznawali nas osobiście z większością ważnych kuratorów i artystów. Była to wielka szansa dla nas, dzięki temu mogliśmy nawiązać bliższe znajomości z osobami, których praca wydawała nam się ważna, a które wydawały nam się wcześniej nieosiągalne. I nie chodziło o snobizmy w stylu: 'znam Enwezora czy Obrista', ale o możliwość luźnej rozmowy o pomysłach na sztukę lub konkretnych projektach.

Na warsztaty składały się z trzy spotkania ze znanymi kuratorami i ludźmi świata sztuki, którzy dzielili się z nami swoimi doświadczeniami dotyczącymi różnych modeli i praktyk kuratorskich. Tematy były następujące: współpraca artysty i kuratora, krytyka artystyczna oraz programy i uczelnie kuratorskie.

Warsztat dotyczący różnych form i praktyk współpracy z artystą prowadzony był przez Jensa Hoffmanna (dyrektora artystycznego ICA w Londynie), Mai Abu ElDahab (współkuratorkę zbliżającego się Manifesta 6 na Cyprze), Lise Nellmann (założycielkę i prowadzącą niezależną przestrzeń Sparwasser HQ w Berlinie), Hansa Ulricha Obrista (kuratora m.in. projektu "Utopia Stadion" na 50tym biennale w Wenecji) oraz Antona Vidokle (założyciela "e-flux" oraz kolejnego współkuratora cypryjskiego Manifesta).

Drugi z kolei warsztat dotyczył różnych kursów kuratorskich i modeli edukacyjnych. Brali w nim udział Rene Block (dyrektor Kunsthalle Fridericianum w Kassel i autor programu stypendialnego dla kuratorów tamże), Saskia Bos (wieloletnia dyrektorka kursu w De Appel w Amsterdamie), Iara Boubnova (kuratorka i krytyk sztuki z Sofii, współkuratorka m.in. 1-wszego moskiewskiego biennale), Nikola Dietrich (absolwentka De Appel, obecnie kuratorka w przestrzeni Portikus we Frankfurcie nad Menem), oraz Mark Nash (nowy dyrektor kursu kuratorskiego w Royal College of Art w Londynie).

Ostatni warsztat dotyczył obecnego stanu krytyki artystycznej, magazynów artystycznych i relacji pomiędzy krytykiem i kuratorem. Zaproszeni zostali Boris Buden (pisarz i krytyk kultury, autor legendarnego magazynu "Arki"n z Zagrzebia), Cay Sophie Rabinowitz (redaktor naczelna magazynu "Parkett" na Stany Zjednoczone), Polly Staple (kuratorka, redaktorka magazynu Frieze i dyrektor projektów artystycznych na "Frieze Art Fair"), Triad Zolghadr (trzeci już współkurator Manifesta 6)

Poza tym uczestnicy warsztatów, czyli my, prowadzili cykl spotkań z artystami z biennale. Odbyły się spotkania z Larrym Sultanem i Mikiem Mandelem, z Aidą Ruilovą, z Tino Seghalem i Martinem Credem, z Markiem Mandersem, Clemensem von Wedemeyer oraz Mayą Schweizer, z Ulfem Aminde i Ricardą Roggan, Thomasem Baryle i Marcelem van Eeden, oraz Rogerem Ballenem

Poza tym organizatorzy zapewnili nam oprowadzanie po biennale z Ali Subotnik i Massimiliano Goni oraz szereg wizyt w różnych instytucjach kulturalnych Berlina i kilku pracowniach artystów.

Ostatniego dnia odbyła się duża dyskusja panelowa na temat biennalizacji świata sztuki pt. "What the world needs now is more biennials", w której udział wzięli Enwezor Okwui (m.in. główny kurator Documenta 11 w Kassel), Zdenka Badovinac (dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Lublianie), Isabel Carlos (niezależna kurator i krytyk z Lizbony) oraz Vasif Kortun (dyrektor platformy Garanti, Centrum Sztuki Współczesnej w Stambule, współkurator ostatniego biennale tamże).

Wydaje mi się, że choć same warsztaty były raczej dyskusjami między zaproszonymi gośćmi a uczestnikami, nie sensu stricte 'warsztatami', to całość udała się znakomicie. Znajomości, które nawiązaliśmy już niedługo zaowocują wieloma projektami międzynarodowymi. A organizator Forum Goethe Institut, objęło nad nami opiekę i nie jest wykluczone, że w podobnym gronie wyjedziemy na kolejne biennale. Tylko jeszcze nie ustaliliśmy gdzie.

Był też jeden dość zabawny incydent. Uczestniczka z Chin bawiła całą grupę opowieściami o wspaniałym życiu w jej kraju. Mówiła o braku bezrobocia, o rozwoju przemysłu, o tym, że każdy Chińczyk posiada w domu telewizor plazmowy i inwestuje w sztukę współczesną grube pieniądze. A kiedy odwiedziliśmy wystawę fotografii chińskiej w Haus der Kulturen der Welt, uparcie twierdziła, że pokazywane tam zdjęcia z bardzo brutalnych akcji artystycznych nie są sztuką współczesną a jedynie dewiacją i nie stanowią ważnego wkładu w chińską kulturę. Wkrótce po Niemczech będzie jeździć zorganizowana przez nią wystawa fotografii pod znamiennym tytułem "Humanizm w Chinach" i nie jest to bynajmniej tytuł ironiczny.