Jakie Muzeum Sztuki Nowoczesnej? Ankieta Jarosława Kozłowskiego

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.

P1. Czy w Polsce potrzebne jest Muzeum Sztuki Nowoczesnej?

Można by już pomyśleć o innej formie, niekoniecznie muzealnej, która ulega postępującej instytucjonalizacji, z wszystkimi negatywnymi konsekwencjami właściwymi narodowym czy multinarodowym monumentom. Skoro jednak nie ma alternatywy, a z pewnością brakuje w Polsce miejsc dla\sztuki aktualnej, należy je budować.

P2. Jakie cele i wartości powinno realizować nowe Muzeum?

Prezentować, badać, upowszechniać i prezerwować świadomość sztuki ostatnich dekad i sztuki dnia dzisiejszego, zarówno polskiej jak i środkowoeuropejskiej, oczywiście w kontekście sztuki w pełnym tego słowa znaczeniu światowej, nie ograniczonej wyłącznie do standardów kultury zachodniej, zatem również południowo- i środkowoamerykańskiej, afrykańskiej i azjatyckiej.

P3. Jaka wizja programowa Muzeum jest Pani / Panu najbliższa?

Dobrym punktem odniesienia byłyby dotychczas nie zrealizowane, a sformułowane przed wieloma laty przez Jerzego Ludwińskiego programy Centrum Badań Artystycznych oraz Muzeum Sztuki Aktualnej.

P4. Jakie cechy powinny wyróżniać Muzeum spośród innych placówek o podobnym charakterze na świecie?

Muzeum powinno mieć swoją tożsamość. A`więc nie powinno bezkrytycznie powtarzać tego, co koniunkturalne i lansowane przez istniejące już gdzieś indziej rozliczne muzea. Winno budować swoją osobowość i osobliwość poprzez różnice, swoistą odmienność wobec tego, co wokół.

P5. Z jakimi problemami i zagrożeniami należy się liczyć realizując ten projekt?

Najbardziej realnym zagrożeniem jest właśnie tendencja do powielania i utrwalania wzorców występujących na świecie i przyjmowania ich jako własnych. To pułapka wynikająca z nadal funkcjonującego kompleksu prowincjonalizmu, sprzecznego z ideą kreatywnego działania, bo promującego kanony powszechnie już rozpoznane i jako takie mało poznawcze.