Beuys w Tate Modern

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.
J oseph Beuys, 1975, fot. Caroline Tisdall
J oseph Beuys, 1975, fot. Caroline Tisdall

"Joseph Beuys: Actions, Vitrines, Environments" jest obszerną wystawą prac powstałych w drugiej połowie życia artysty. Mimo kluczowej roli jaką Beuys odegrał w sztuce ostatnich 40 lat, od jego śmierci w 1987 roku poświęcono mu się zaledwie kilka dużych wystaw. Mark Rosenthal, kurator wystawy zorganizowanej w Menil Collection w Houston, a goszczącej obecnie w Tate Modern podjął się trudnego zadania zorganizowania wystawy artyście, dla którego sztuka była procesem dynamicznym, będącym w ciągłym ruchu, nie łatwo poddającym się strukturom muzealnym czy akademickim. Świadomy wpływu charyzmatycznej osobowości Beuysa na pozycję jego sztuki, postanowił spojrzeć na dzieło Beuysa przez pryzmat samych jego prac a nie działalności politycznej, oświatowej czy legendy jaką po sobie zostawił. Może dlatego, mimo czołowego miejsca w tytule wystawy, "akcje" Beuysa, zajmują tylko jedną z 10 sal. Są tu jedynie dwie prace z czego jedna to ważny performance zatytułowany ironicznie "I Like America and America Likes Me" z 1974 r w którym przeciwny wojnie w Wietnamie artysta dokonał rytualnego pojednania z Ameryką poprzez trzydniowe przebywanie w zamkniętym pomieszczeniu (Galeria Rene Block w Nowym Jorku) sam na sam z dzikim kojotem. Aby ograniczyć swój kontakt z Ameryką do spotkania ze zwierzęciem - ważnym symbolem mitologii Indian, artysta przewieziony został z lotniska do galerii karetką pogotowia, szczelnie owinięty w filcowy koc, a po skończonej akcji w ten sam sposób odwieziony na lotnisko. Obszernie prezentowane są na wystawie gabloty (vitrines). Zawierają zestawy przemiotów znalezionych i małych rzeźb, dowodząc fascynacji symboliką wynikającą z właściwości fizycznych substancji takich jak miedź, filc, tłuszcz i wosk. Symbolika filcu i miedzi jest podstawą instalacji "Fonds VII/2" (1967/84). Stosy filcu symbolizującego ciepło i energię przykryte są taflami miedzi, przewodnika energii tworząc symboliczną baterię, która według Beuysa jest definicją sztuki jako nagromadzenie energii twórczej i przekazanie jej innym. Miedź, jako przewodnik, w formie płyt łączy meble w instalacji "I Want to See My Mountains" z 1950/71 roku. Mieszkanie artysty przez oznaczenia geograficzne poszczególnych mebli (szafa - lodowiec, łóżko - dolina) nabiera wymiaru krajobrazu. Również w instalacji "Hearth" I i "Hearth II", podkreślającej wagę ciągłej debaty jako środka dążącego do budowania demokracji i porozumienia, miedź w formie lasek opartych o ściany i zgrupowanych wokół tytułowego 'ogniska', oznacza przepływ słów i myśli między ludźmi.

Joseph Beuys, "I Like America and America Likes Me", 1974,fot. Caroline Tisdall, Copyright DACS 2005
Joseph Beuys, "I Like America and America Likes Me", 1974,fot. Caroline Tisdall, Copyright DACS 2005

Kluczowa praca wystawy, imponująca rozmachem i dynamiką instalacja "The Pack" (stado) z roku 1969, zawiera dwadzieścia cztery sanki wysypujące się z tyłu opuszczonego Volswagena. Przeciwstawienie współczesnego samochodu, symbolu zaawansowanej technologii z prymitywnym środkiem transportu w postaci drewnianymch sanek tworzy komentarz dotyczący relacji między technologią a potrzebami człowieka. Dla Beuysa zaawansowane technologie okazują się w wielu aspektach bezużyteczne. Realną szansę przetrwania stanowi zapewnienie podstawowych potrzeb człowieka. Podkreśla to wyposażenie każdej pary sanek w latarkę (światło, orientacja), filcowy koc (ciepło, schronienie) i kawałek tłuszczu (pożywienie, energia).

Joseph Beuys, "Das Rudel (The Pack)", 1969, Volkswagen bus, 24 drewniane sanki, filc, latarki, tłuszcz, rozmiar 200 x 400 x 1000
Joseph Beuys, "Das Rudel (The Pack)", 1969, Volkswagen bus, 24 drewniane sanki, filc, latarki, tłuszcz, rozmiar 200 x 400 x 1000

Stanu obecnej cywilizacji dotyczy także instalacja "The End of the Twentieth Century" z 1983/5r. W każdym z kilkudziesięciu bazaltowych głazów, artysta wyciął okrągły otwór, oznaczający psychiczną i fizyczną 'ranę', po czym ją zaleczył, 'opartując' otwór warstwą gliny i wstawiając wycięty krążek spowrotem, na podkładce z filcu. Temat zranienia i leczenia jest kluczowym tematem jego twórczości. Beuys jest pierwszym niemieckim artystą, który otwarcie nawiązał do drugiej wojny światowej i odpowiedzialności Niemiec za zniszczenia fizyczne i moralne, jakie z niej wynikły. Instalacja "Show Your Wound" z 1974/5 roku, zawiera pary identycznych przedmiotów związanych z chorobą i śmiercią: łóżek do autopsji, stojących pod nimi słojów z tłuszczem, termometrów i probówek, a także tablic szkolnych, których Beuys często używał w akcjach dydaktycznych. To wezwanie do debaty społecznej, jako sposobu zaleczenia rany jaką jest przeszłość Niemiec. Instalacja "Tram Stop" (1976), prezentowana w pawilonie niemieckim na weneckim biennale, początkowo była odtworzeniem przystanku tramwajowego z dzieciństwa artysty. Głowa cherubina z pobliskiego pomnika, została tu zastąpiona przerażoną, krzyczącą twarzą. Podczas kolejnej prezentacji tej pracy Beuys "przewrócił" lampę uliczną, potęgując wrażenie zniszczenia i przerażenia. Wystawę zamyka instalacja "Economic Values" z 1980 roku. Niestabilne półki z produktami spożywczymi z epoki NRD otoczone są oprawionymi w złote ramy obrazami z czasów Karola Marksa. Podział Niemiec jest tu symboliczną "raną", ekonomicznym i politycznym podziałem świata. Sztuka Beuysa jest reakcją na konkretną rzeczywistość, a jednocześnie jest wielowymiarowa i uniwersalna.

Joseph Beuys, "Schlitten mit Filter", 1983, Vitrine, fot. DACS 2005
Joseph Beuys, "Schlitten mit Filter", 1983, Vitrine, fot. DACS 2005