W ramach międzynarodowego projektu ART LINE, Gdańska Galeria Miejska wraz z Nadbałtyckim Centrum Kultury zorganizowała konkurs The Baltic Goes Digital, w efekcie którego powstały prace, prezentowane jednocześnie w przestrzeni wirtualnej i realnej – Gdańskiej Galerii Miejskiej. Tematem konkursu było stworzenie wizji nieistniejącego, wyimaginowanego "bałtyckiego miasta".
Międzynarodowe jury, w składzie: Iwona Bigos, Andreas Broegger, Ryszard Kluszczyński, Martin Koplin i Anna Zalewska, wyróżniło trzy projekty charakteryzujące się zarówno wizjonerską ideą jak i wykorzystujące nowoczesne media i Internet. Poprzez zastosowanie mediów lokacyjnych artyści stworzyli prace wykraczające poza miejsce ich prezentacji, przybliżając do siebie pozornie oddalone kraje nadbałtyckie. Również z założenia są to prace interaktywne - bo to właśnie widzowie, poprzez ich interwencję, wpływają na ostateczny ich ostateczny kształt.
Zwycięskie prace prezentowane są w Gdańskiej Galerii Miejskiej, na stronie międzynarodowego projektu ART LINE (artline-southbaltic.eu ) i na telefonach komórkowych, dzięki aplikacji moblinej stworzonej specjalnie na potrzeby konkursu The Baltic Goes Digital: itunes.apple.com/
Nagrodzone projekty:
"Bałtycka Agora", Mateusz Pęk i Klaudia Wrzask
Projekt wyimaginowanego bałtyckiego miasta bazuje na topograficznej trójwymiarowej mapie dna Morza Bałtyckiego, a w całości funkcjonuje jako platforma internetowa www.
Budowniczym miasta sieciowej aglomeracji może być każdy użytkownik, a jego kreatywny wkład w konstrukcję miasta jest zależny od jego położenia geograficznego względem środka - Agory Bałtyckiego Miasta. Z obrazu odwróconego dna wynika że w optycznym środku znajduje się Głębia Landsort (459 m) na północny zachód od Gotlandii. To na jej szczycie, czy też na samym dnie Mateusz Pęk i Klaudia Wrzask umieścili Agorę Morza Bałtyckiego. Użytkownik rozpoczyna budowę w momencie logowania - wejścia na stronę, dzięki powszechnie używanym bazom adresów IP, wtedy też informacja o położeniu użytkownika przekazywana jest do serwera. Dzięki specjalnie stworzonej na potrzeby projektu aplikacji, wysłany zostaje impuls prowadzący oś z miasta użytkownika do agory. W rezultacie wokół brzegu morza powstanie wielokolorowa mozaika "łuków odporowych" Bałtyckiego Miasta Agora.
"AudioElsewhere", Marek Dybuść
"AudioElsewhere" to na pierwszy rzut oka krzesło, słuchawki i najnowszej generacji telefon zamknięte w przestrzeni Gdańskiej Galerii Miejskiej. W rzeczywistości to projekt umożliwiający kontemplację dźwięków rozbrzmiewających po drugiej stronie Morza Bałtyckiego. Zainstalowany w Instytucie Technologii Blekinge robot transmituje dźwięki z Karlskrony do słuchawek odwiedzającego gdańską wystawę. Ruch głowy odwiedzającego jest jednocześnie ruchem głowy robota. Wytężając słuch w konkretnym kierunku publiczność jest w stanie doświadczyć audiosfery odległego miejsca w realistyczny sposób. Praca nie zapewnia możliwości komentowania, czy dyskutowania odbieranych wrażeń, w trakcie ich doświadczenia. Jest to zabieg celowy, służący osiągnięciu jak najwyższego poziomu skupienia na sygnałach odbieranych tylko przez zmysł słuchu.
"Baltic Sea Radio", Varvara Guljajeva & Mar Canet Sola
Baltic Sea Radio to instalacja dźwiękowa, która za pomocą fal radiowych oddaje w czasie rzeczywistym ruchy lokalnych statków pływających po Morzu Bałtyckim. Praca ta, wykorzystuje przemieszczające się droga morską transportowce do transmisji dźwiękowej, odbieranej przez znajdującą się w galerii publiczność.
The Baltic Goes Digital, Gdańska Galeria Miejska 1, ulica Piwna 27/29, Gdańsk, 15 września – 4 listopada 2012.