Ulica Smoleńsk 22/8

: Function ereg() is deprecated in /includes/file.inc on line 649.


Celem projektu Ulica Smoleńsk 22/8 było zwrócenie uwagi na nieodwracalny proces gentryfikacji, któremu poddawane są miasta, pokazanie tego, jak polityka i sytuacja ekonomiczna wpływa na wyludnianie się centrum miasta, a także włączenie artystów do dyskusji społecznej.

Ulica Smoleńsk 22/8 to dwutygodniowe działanie partycypacyjne osadzone na idei site-specificity, które w czasie swojego trwania ujawniało się w formie wystawy w procesie. Projekt odbywał się w dwóch warstwach: intymnej, osobistej narracji rodziny Malików i jej przyjaciół oraz zdystansowanej, osób odnoszących się do procesu gentryfikacji chłodno i analitycznie.

Ale zaczynając prezentację Ulicy Smoleńsk 22/8 chcę sięgnąć do historii projektu, która zaczyna się w 1932 roku. Wtedy to Maria Skrochowska wraz z mężem i ośmiorgiem dzieci przekroczyła próg mieszkania pod tym adresem. Mieszkanie to zostało im przydzielone, po odebraniu dworu ze stu dwudziestoma hektarami lasu w Stryszowie. W tym kontekście sto trzydzieści dwa metry kwadratowe były jedynie małym substytutem niedawnych przestrzeni. Przestrzeń dodatkowo zmniejszyła się, gdy po II wojnie światowej władze domeldowały dwie rodziny, również wyrzucone ze swoich majątków. Z czasem dodatkowi lokatorzy przeprowadzili się do innych mieszkań, a rodzina Skrochowskich na dobre zadomowiła się na ulicy Smoleńsk. W latach osiemdziesiątych do mieszkania wprowadziła się wnuczka Marii - Anna Malik, tym samym rezygnując z przydziału na mieszkanie w nowo wybudowanym bloku. Od tego momentu aż po dzień dzisiejszy pod adresem Smoleńsk 22/8 mieszkała rodzina Anny i Jana Malików, czyli rodzina kuratorek projektu i artystek, Justyny Koeke i Cecylii Malik.

Od tego czasu codzienne życie i twórczość mieszkańców były ze sobą ściśle związane. Nieremontowane mieszkanie z biegiem lat coraz bardziej zaczęło przypominać instalację Kurta Schwitersa Merzbau. Ściany pokrywały coraz to nowe rzeźby i obrazy tworzone przez Jana, skrzypka Opery Krakowskiej, rzeźbiarza i kompozytora, Annę, rzeźbiarkę oraz ich sześć córek, artystek. Sto trzydzieści dwa metry wypełniały dźwięki grających na różnych instrumentach członków rodziny. Mieszkanie było pracownią rzeźbiarską, malarską, szopkarską, stolarnią i salą prób.

Od lat dziewięćdziesiątych kamienica zaczęła zmieniać swoich właścicieli. W końcu dostała się w ręce hiszpańskiego inwestora, który postanowił przebudować ją na apartamentowiec. Pod koniec 2009 roku ostatecznie zakończyła się walka rodziny Malików o mieszkanie. Sąd przyznał rację nowemu właścicielowi, który zażądał od mieszkańców płacenia czynszu trzykrotnie przewyższającego państwową pensję skrzypka operowego. Pod koniec marca rozpoczęta w 1932 roku historia z nakazu sądu musiała się zakończyć.

Dwutygodniowy projekt Ulica Smoleńsk 22/8 był próbą opowiedzenia szerszej publiczności o historii niezwykłego miejsca, do którego każdy z jego mieszkańców mógł zawsze wrócić. To także opowieść o fragmencie polskiej historii pokazanej na przykładzie losów jednej rodziny. Ale również pytanie o koszty i konsekwencje polskiej transformacji czy studium przypadku, na którym widać zmiany, jakie w ostatnich latach zachodzą w tkance miejskiej. Trzydzieści lat temu w okolicy ulicy Smoleńsk było kilka szkół podstawowych, podwórka z trzepakami i małe warzywniaki. Dzisiaj są tam jedynie siedziby kilku banków i hotele.

W ramach projektu Ulica Smoleńsk 22/8 przez dwa tygodnie polscy i niemieccy artyści żyli i pracowali właśnie w tytułowym mieszkaniu. W ten sposób uzyskaliśmy sytuację nawiązującą do historii i specyfiki tego miejsca, w którym życie i sztuka spotykały się codziennie, całkowicie zatracając swoje granice.

Ramą Ulicy Smoleńsk 22/8 było kilka „sztywno" zaplanowanych wydarzeń, wokół których rozwijała się całość projektu Były to otwierający performens Justyny Koeke, spotkanie z Janem Malikiem, z kolektywem Exp.edition, Łukaszem Lendzińskim, koncerty Negradonny i Dr.Lectera, a także kończący całość wykład Imke Hansen. Poza tym działo się dużo i symultanicznie, w mieszkaniu i poza nim, w przestrzeni Krakowa, wśród artystów, wśród widzów i tak zwanych odbiorców pośrednich - w komentarzach prasowych, radiowych i na forach internetowych. Mieszkańcy Ulicy Smoleńsk 22/8 nie mieli zbyt wielu okazji do snu przez te dwa tygodnie. Dosłownie przez całą dobę w mieszkaniu pojawiali się goście, wycieczki, prasa, artyści, kuratorzy, studenci. Trudno nawet napisać, że byli oni po wystawie oprowadzani, gdyż wejście do środka mieszkania było raczej głębokim zanurzeniem się w projekcie przy kubku kawy czy herbaty. W trakcie tych dwóch tygodni spotkaliśmy się z niezwykłą życzliwością na wielu poziomach. Kiedy w mieszkaniu na ul. Smoleńsk 22/8 pojawiła się straż pożarna wezwana do rzekomo zagrażającego zdrowiu spadającego lightboxu kolektywu Exp.edition, strażacy już po chwili zorientowali się, że są w tym słynnym mieszkaniu i oznajmili mieszkańcom kamienicy, iż przecież nie ma problemu, tu mieszkają artyści, to tak ma być. Wspaniałym i niezwykle smacznym gestem był gest solidarności z Ulicą Smoleńsk 22/8 założycieli kulinarnego bloga 100 procent masła w maśle, którzy przygotowali dla nas kolację - relacja tutaj: http://allbutterbutter.blox.pl/html.

Ale przejdźmy do konkretów. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

18 03 2010. PERFORMENS JUSTYNY KOEKE OTWIERAJĄCY PROJEKT ULICA SMOLEŃSK 22/8. FOT. TOMASZ WIECH
18 03 2010. PERFORMENS JUSTYNY KOEKE OTWIERAJĄCY PROJEKT ULICA SMOLEŃSK 22/8. FOT. TOMASZ WIECH
TAK WŁAŚNIE JUSTYNA KOEKE I CECYLIA MALIK, KURATORKI WYSTAWY, WYPROWADZIŁY SIĘ Z MIESZKANIA, W KTÓRYM SIĘ WYCHOWAŁY. WIĘKSZĄ FOT
TAK WŁAŚNIE JUSTYNA KOEKE I CECYLIA MALIK, KURATORKI WYSTAWY, WYPROWADZIŁY SIĘ Z MIESZKANIA, W KTÓRYM SIĘ WYCHOWAŁY. WIĘKSZĄ FOTORELACJĘ MOŻNA OGLĄDNĄĆ NA BLOGU: HTTP://ARTAKTUALIA.BLOGSPOT.COM/2010/03/ULICA-SMOLENSK-228-CZYLI-MOZNA-S.... I JESZCZE, JAKBY KOMUŚ BYŁO MAŁO, PERFORMENS ZOSTAŁ SFILMOWANY PRZEZ NIEJEDNĄ TELEWIZJĘ: HTTP://WWW.PLATFORMAKIWI.PL/MEGAFON/VDO/N/UL-SMOLENSK-228-WYSTAWA-W-PROC.... FOT. MATEUSZ TORBUS.

Z TEGO SAMEGO BALKONU KILKA DNI PÓŹNIEJ ŁUKASZ I MATEUSZ LENDZINSCY SPUŚCILI ZBUDOWANĄ PRZEZ SIEBIE HUŚTAWKĘ. JESZCZE PRZEZ KILK
Z TEGO SAMEGO BALKONU KILKA DNI PÓŹNIEJ ŁUKASZ I MATEUSZ LENDZINSCY SPUŚCILI ZBUDOWANĄ PRZEZ SIEBIE HUŚTAWKĘ. JESZCZE PRZEZ KILKA DNI NA NASZEJ ULICY BYŁO DZIĘKI TEMU BARDZO MIŁO. Z HUŚTAWKI KORZYSTAŁY DZIECI W RAMACH WARSZTATÓW W MAŁYM KLUBIE BUNKRA SZTUKI, ALE TEŻ PRZECHODNIE. FOT. CECYLIA MALIK.

KAMIENICĘ PRZY ULICY SMOLEŃSK KUPIŁ HISZPAŃSKI INWESTOR I WŁAŚNIE DLATEGO CECYLIA MALIK ZAWIESIŁA HISZPAŃSKĄ FLAGĘ NA KASZTANOWC
KAMIENICĘ PRZY ULICY SMOLEŃSK KUPIŁ HISZPAŃSKI INWESTOR I WŁAŚNIE DLATEGO CECYLIA MALIK ZAWIESIŁA HISZPAŃSKĄ FLAGĘ NA KASZTANOWCU NA PODWÓRKU. RYZYKOWAŁA ŻYCIE, ALE JAK KTOŚ MĄDRY POWIEDZIAŁ, PERFORMENS JEST DLA LUDZI O ODWAŻNYCH SERCACH. FOT. MATEUSZ TORBUS.

ZENTRO FUGA, MASZYNA DO MALOWANIA ŚCIAN, ZOSTAŁA WYKONANA PRZEZ KOLEKTYW EXP.EDITION. WIDOWNIA WŁAŚNIE MARZNIE NA BALKONIE I W P
ZENTRO FUGA, MASZYNA DO MALOWANIA ŚCIAN, ZOSTAŁA WYKONANA PRZEZ KOLEKTYW EXP.EDITION. WIDOWNIA WŁAŚNIE MARZNIE NA BALKONIE I W PRZEDPOKOJU. A PO PREMIERZE TEJ NIESAMOWITEJ MASZYNY, GOSIA I MACIEK - 100% MASŁA W MAŚLE, UGOTOWALI DLA WSZYSTKICH CUDOWNĄ KOLACJĘ. FOT. MATEUSZ TORBUS.

FOT. MATEUSZ TORBUS
FOT. MATEUSZ TORBUS

EXP. EDITION I ICH BIAŁY PERFORMENS PODCZAS MROCZNEGO KONCERTU.  FOT. MATEUSZ TORBUS
EXP. EDITION I ICH BIAŁY PERFORMENS PODCZAS MROCZNEGO KONCERTU. FOT. MATEUSZ TORBUS.
NEGRADONNA LIVE, ROZALIA I CECYLIA MALIK GRAJĄ KONCERT W POKOJU, GDZIE MIESZKAŁY I GDZIE POWSTAŁA CAŁA ICH MUZYKA. A NAD NIMI CI
NEGRADONNA LIVE, ROZALIA I CECYLIA MALIK GRAJĄ KONCERT W POKOJU, GDZIE MIESZKAŁY I GDZIE POWSTAŁA CAŁA ICH MUZYKA. A NAD NIMI CIERNIOWA KORONA, INSTALACJIA JUSTYNY KOEKE. HTTP://WWW.MYSPACE.COM/NEGRADONNABAND. FOT. TOMASZ WIECH.

JUSTYNA KOEKE I CECYLIA MALIK, KURATORKI PROJEKTU, ZAPRASZAJĄ MIESZKAŃCÓW KRAKOWA DO MIESZKANIA PRZY ULICY SMOLEŃSK 22/8. TERAZ
JUSTYNA KOEKE I CECYLIA MALIK, KURATORKI PROJEKTU, ZAPRASZAJĄ MIESZKAŃCÓW KRAKOWA DO MIESZKANIA PRZY ULICY SMOLEŃSK 22/8. TERAZ SĄ NA PLANTACH, ZA CHWILĘ PRZY KREDENSIE BEATA SEWERYN PRZEPROWADZI Z NIMI WYWIAD DO „LAMPY". HTTP://WWW.LAMPA.ART.PL/1004MALIK.PHP. FOT. CATO LAIN.

STRAŻ POŻARNA KAZAŁA NAM ZDJĘĆ LIGHTBOX Z BALKONU, ALE ZAWSZE JEST JAKIEŚ WYJŚCIE Z TRUDNYCH SYTUACJI. MIKI SPACERUJE Z LOGIEM S
STRAŻ POŻARNA KAZAŁA NAM ZDJĘĆ LIGHTBOX Z BALKONU, ALE ZAWSZE JEST JAKIEŚ WYJŚCIE Z TRUDNYCH SYTUACJI. MIKI SPACERUJE Z LOGIEM SMOLEŃSKA PODŁĄCZONYM DO PRĄDU 3 PIĘTRA WYŻEJ. W TYM CZASIE W MIESZKANIU TRWA SPOTKANIE Z NASZYM TATĄ, ARTYSTĄ JANEM MALIKIEM. FOT. DEMIAN BERN.

INSTALACJA KESTUTIS SVIRNELIS. PROJEKT ULICA SMOLEŃSK 22/8 TO WYSTAWA W PROCESIE, BEZ PRZERWY POWSTAWAŁY NOWE REALIZACJE, JUŻ NA
INSTALACJA KESTUTIS SVIRNELIS. PROJEKT ULICA SMOLEŃSK 22/8 TO WYSTAWA W PROCESIE, BEZ PRZERWY POWSTAWAŁY NOWE REALIZACJE, JUŻ NAWET NIE INFORMOWALIŚMY O KOLEJNYCH PERFORMENSACH, BO DZIAŁY SIĘ NON STOP. FOT. MATEUSZ TORBUS.

GRUPA STRUPEK: MARTA SALA, ALEKSANDRA LEWANDOWSKA I MATEUSZ OKOŃSKI, ZROBIŁA W RAMACH WARSZTATÓW NA ULICY SMOLEŃSK SWÓJ DOMEK ZA
GRUPA STRUPEK: MARTA SALA, ALEKSANDRA LEWANDOWSKA I MATEUSZ OKOŃSKI, ZROBIŁA W RAMACH WARSZTATÓW NA ULICY SMOLEŃSK SWÓJ DOMEK ZASTĘPCZY. FOT. CECYLIA MALIK.

AUKCJE DZIEŁ SZTUKI, STAROCI I NIESPODZIANEK POPROWADZIŁA PATRYCJA MUSIAŁ Z FUNDACJI NOLOCAL. NIE WSZYSTKO WYLECIAŁO PRZEZ BALKO
AUKCJE DZIEŁ SZTUKI, STAROCI I NIESPODZIANEK POPROWADZIŁA PATRYCJA MUSIAŁ Z FUNDACJI NOLOCAL. NIE WSZYSTKO WYLECIAŁO PRZEZ BALKON, CZĘŚĆ NIEPOTRZEBNYCH RZECZY WYKORZYSTALI ARTYŚCI DO BUDOWY PRAC, A NAJCIEKAWSZE OBIEKTY OSIĄGNĘŁY ZAWROTNE CENY NA AUKCJI. GORĄCO POLECAMY SZERSZĄ RELACJE NA BLOGU: HTTP://ARTAKTUALIA.BLOGSPOT.COM/2010/03/ULICA-SMOLENSK-228-AUKCJA-AUKCJA.... FOT. MATEUSZ TORBUS.

PRACA TY TU NIE RZĄDZISZ MATEUSZ I ŁUKASZA LENDZINSKICH.  FOT. MATEUSZ TORBUS
PRACA TY TU NIE RZĄDZISZ MATEUSZ I ŁUKASZA LENDZINSKICH. FOT. MATEUSZ TORBUS.
TAK BYŁO RANO W MIESZKANIU NA ULICY SMOLEŃSK. ZA CHWILĘ JUSTYNA KAŻE WSZYSTKIM WSTAWAĆ, SPRZĄTAĆ I BUDOWAĆ WYSTAWĘ SZTUKI WSPÓŁC
TAK BYŁO RANO W MIESZKANIU NA ULICY SMOLEŃSK. ZA CHWILĘ JUSTYNA KAŻE WSZYSTKIM WSTAWAĆ, SPRZĄTAĆ I BUDOWAĆ WYSTAWĘ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ. NASZ DOM NA POŻEGNANIE STAŁ SIĘ MIEJSCEM, GDZIE SIĘ MIESZKAŁO, TWORZYŁO, BAWIŁO, KŁÓCIŁO, TAK JAK PRZEZ OSTATNIE OSIEMDZIESIĄT LAT. FOT. DANIELA WOLF.

PERFORMENS DANIELI WOLF. ULICA SMOLEŃSK WYCHODZIŁA JEDNAK Z DOMU. W RAMACH PROJEKTU ODBYŁO SIĘ BARDZO NIETYPOWE SPOTKANIE Z ARTY
PERFORMENS DANIELI WOLF. ULICA SMOLEŃSK WYCHODZIŁA JEDNAK Z DOMU. W RAMACH PROJEKTU ODBYŁO SIĘ BARDZO NIETYPOWE SPOTKANIE Z ARTYSTAMI EXP.EDITION W KLUBIE BUNKRA SZTUKI. HTTP://ARTAKTUALIA.BLOGSPOT.COM/2010/03/ULICA-SMOLENSK-W-BUNKRZE-SZTUKI...., PREZENTACJA PROJEKTÓW ŁUKASZA LENDZINSKIEGO W GOLDEX POLDEX I WARSZTATY Z DOTYCZĄCE ARCHITEKTURY CHWILI W MAŁYM KLUBIE BUNKRA SZTUKI. FOT. MATEUSZ TORBUS.

TAKŻE WIELE INNYCH AKCJI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ KRAKOWA. FOT. DEMIAN BERN
TAKŻE WIELE INNYCH AKCJI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ KRAKOWA. FOT. DEMIAN BERN.
JUSTYNA KOEKE WMUROWAŁA TABLICĘ PAMIĄTKOWĄ PO ARTYSTYCZNEJ RODZINIE PRZY BRAMIE KAMIENICY. UROCZYSTOŚĆ ODBYŁA SIĘ W RAMACH FINIS
JUSTYNA KOEKE WMUROWAŁA TABLICĘ PAMIĄTKOWĄ PO ARTYSTYCZNEJ RODZINIE PRZY BRAMIE KAMIENICY. UROCZYSTOŚĆ ODBYŁA SIĘ W RAMACH FINISAŻU PO BARDZO CIEKAWYM WYKŁADZIE IMKE HANSEN O GENTRYFIKACJI. POTEM ODBYŁA HUCZNA IMPREZA, TAŃCE, HULANKI DO BIAŁEGO RANA, A W POŁUDNIE ODDALIŚMY KLUCZE OD MIESZKANIA. OSTATNIMI ELEMENTAMI, KTÓRE ZNIKNĘŁY ZE ŚCIAN, BYŁY ŚWIĘTE I KRÓLEWNY, NASZE RYSUNKI Z DZIECIŃSTWA, KTÓRE ZNALAZŁYŚMY PRZYPADKOWO PODCZAS URZĄDZANIA WYSTAWY. TAK POŻEGNALIŚMY NASZ DOM, A JAK W NIM BYŁO OPOWIEDZIELI W SWOICH FOTOGRAFIACH MATEUSZ TORBUS, NIKKO BIERNACKA I TOMASZ WIECH: HTTP://WWW.SWIATOBRAZU.PL/FOTOGRAFIE-KTORE-OTWIERAJA-OCZY-19937.HTML. FOT. MATEUSZ TORBUS.

NAJOBSZERNIEJSZA I NAJPRAWDZIWSZA RELACJA Z PROJEKTU NA ULICY SMOLEŃSK ZNAJDUJE SIĘ NA BLOGU HTTP://STREFAKREATYWNA.BLOGSPOT.COM
NAJOBSZERNIEJSZA I NAJPRAWDZIWSZA RELACJA Z PROJEKTU NA ULICY SMOLEŃSK ZNAJDUJE SIĘ NA BLOGU HTTP://STREFAKREATYWNA.BLOGSPOT.COM. FOT. MATEUSZ TORBUS.