Czy dzieło sztuki jest znakiem?
Jak rozumiał znak F. de Saussure, a jak C.S. Peirce i jakie konsekwencje może to mieć dla naszego rozumienia sztuki?
Czy semiotyka nadaje się tylko do analizy sztuki współczesnej, czy również do innej sztuki, np. średniowiecznej?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Studenci i doktoranci historii sztuki, polonistyki i filozofii UJ serdecznie zapraszają
na drugie interdyscyplinarne spotkanie z cyklu:
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o teorii sztuki, ale baliście się zapytać
poświęcone tekstowi Mieke Bal i Normana Brysona pt.
Semiotics and Art History.
Termin: 5 grudnia (piątek), godz. 20.00. Spotykamy się w sali 93 Instytutu Filozofii UJ, ul. Grodzka 52 (drugie piętro).
Na spotkaniu będziemy dyskutować nad podrozdziałami 4 i 5 tekstu (strony: 188 - 195).
Zapraszamy również te osoby, które nie były na pierwszym spotkaniu.
Link umożliwiający ściągnięcie tekstu z internetu dostępny jest na stronie: www.parergonn.blogspot.com.
Teczki z tekstem znajdują się w następujących miejscach:
1. W hallu biblioteki Instytutu Filozofii UJ, ul. Grodzka 52 (na regale za wejściem po prawej stronie).
2. W bibliotece Instytutu Historii Sztuki UJ, ul. Grodzka 53.
3. W czytelni Wydziału Polonistyki, ul. Gołębia 20, I piętro, s. 17.
Mieke Bal zajmuje się teorią literatury, teorią sztuk wizualnych i analizą kultury. Jest profesorem teorii literatury na Universiteit van Amsterdam oraz założycielką Amsterdam School for Cultural Analysis, Theory and Interpretation (ASCA). Napisała m.in: Narratologie: essais sur la signification narrative dans quatre romans modernes (1977), Lethal Love: Feminist Literary Readings of Biblical Love Stories (1987), Reading 'Rembrandt': Beyond the Word-Image Opposition (1991, 1994), The Mottled Screen: Reading Proust Visually (1997), Quoting Caravaggio: Contemporary Art, Preposterous History (1999). Jest także artystką wideo.
Norman Bryson zajmuje się sztuką XVIII wieku, teorią krytyczną, sztuką współczesną i teorią obrazu. Jest profesorem historii, teorii i krytyki sztuki na University of California w San Diego. Uczył m.in. w Cambridge, Rochester i Londynie. Napisał m.in.: Word and Image: French Painting of the Ancien Régime (1981), Tradition and Desire: From David to Delacroix (1984), Vision and Painting: The Logic of the Gaze (1986), Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting (1990), Gender and Power in Recent Japanese Visual Fields (2003).
--
Mój blog o sztuce i filozofii: www.parergonn.blogspot.com www.arteon.pl
www.last.fm